تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۰
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۷۲۷۷۶

توسعه فناوری در گرو توسعه استارت آپ ها

می متالز - پوشش ریسک استارت‌ آپ‌ها، فرید دهقانی، مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری فعالیت‌های معدنی بابیان اینکه توسعه بخش معدن از توسعه فناوری عبور می‌کند، اظهار کرد: اگر در این مسیر گام برنداریم عملا حرکت میرا خواهد بود. او ادامه داد: صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری مدت زمانی است که یک سری کارکردها را به فعالیت خود اضافه کرده است تا در جهت رشد دانش‌ بنیان‌ها حرکت کند.
توسعه فناوری در گرو توسعه استارت آپ ها

به گزارش می متالز، بررسی کردیم در شرایط فعلی رسوب فناوری در بخش معدن در ایران بسیار ضعیف است و معدنکاری ایران سنتی است. این در حالی است که اگر وارد فضای رقابتی شویم با توجه به اینکه نرخ تمام‌ شده ما بالا است در قیمت‌ها عملا شکست می‌خوریم. بنابراین ما باید به رسوب فناوری در بخش معدن بپردازیم که بخشی از این مهم از کانال شتاب‌ دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها عبور می‌کند. مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری فعالیت‌های معدنی درباره اقدامات صندوق در جهت رشد استارت‌ آپ‌ها گفت: در این رابطه ما با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و استارت‌ آپ‌ها تعامل برقرار کرده‌ایم. قصد داریم برای سرمایه‌ گذاری معدنکاران در استارت‌ آپ‌ها دست به پوشش ریسک بزنیم. فرمولی طراحی شده برای اینکه بتوانیم دو بخش معدنکاری به‌ عنوان متقاضی و استارت‌ آپ به‌عنوان تولید کننده ایده را با هم مرتبط کنیم.

دهقانی ادامه داد: در این روند مشکلی توسط معدنکار مطرح می‌شود که بهره‌ وری را کاهش می‌دهد اما ممکن است یک ایده‌ پرداز بتواند به حل آن کمک کند. صندوق مطرح می‌کند که معدنکار پول را پرداخت کند تا ایده‌ پرداز کار کند و اگر ایده‌ای مطرح نشد و کار آن شرکت استارت‌ آپی به نتیجه نرسید ما به‌عنوان صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری فعالیت‌های معدنی بخش اعظم هزینه را به معدنکار پرداخت می‌کنیم. در این شرایط هم از خلق ایده جدید حمایت می‌کنیم و هم کمک می‌کنیم که یک ایده به تجاری‌ سازی برسد. مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری فعالیت‌های معدنی در پاسخ به این سوال که معادن چقدر به شرکت‌های دانش‌ بنیان نیاز دارند، گفت: آنچه به ذهن می‌رسد و از قدیمی‌ها و مهندسان بخش معدن می‌شنوم این است که معدنکاری ما نسبت به کشورهای معدن خیز توسعه‌ یافته به‌ شدت فاصله گرفته و درواقع فاصله فناوری زیادی دارد. بنابراین برای اینکه با معدنکاری دنیا رقابت کنیم عملا باید یا از استارت‌ آپ‌های داخلی کشور حمایت کنیم یا با شرکت‌های پیشرو در فناوری ارتباط برقرار کنیم. او تاکید کرد: برای اینکه این اتفاق در کشور بیفتد، مجبور هستیم به استفاده از فناوری روز در بخش معدن به‌ ویژه فناوری‌هایی که در حوزه‌ای آی‌ تی وجود دارد و منجر به افزایش بهره‌ وری و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود، اهمیت بدهیم. به همین خاطر حمایت از استارت‌ آپ‌ها نوعی حمایت از توسعه بخش معدن در شرایط حاضر تلقی می‌شود.

استارت‌ آپ‌ها سفرای بخش معدن

سید رضا عظیمی، مجری طرح احیا، فعال‌ سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس درباره اهمیت استارت‌ آپ‌ها گفت: اینها شامل مجموعه فعالیت‌هایی هستند که تکرار پذیر و مقیاس‌ پذیرند. مهم‌ ترین عامل برای رشد استارت‌ آپ‌ها و ضرورت آن اطلاع‌ رسانی و ارتباط با توسعه جامعه معدنی است. این مهم در کشورهای توسعه‌ یافته مورد توجه شرکت‌های بزرگ و باشگاه‌های تخصصی قرار گرفته در حالی‌ که متاسفانه هنوز در کشور ما جا نیفتاده است. مجری طرح احیا، فعال‌ سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس بابیان اینکه این مهم در بخش معدن مغفول مانده و خوب بر روی آن کار نشده است، ادامه داد: تنها موضوعی که می‌تواند جامعه معدنی ما را به لحاظ ارتباطی توسعه دهد توجه به استارت‌ آپ‌ها است. به همین دلیل پیشنهاد دادیم که کافه معدن راه‌ اندازی شود تا بتوانیم فضایی را برای رشد معدن فراهم کنیم.

عظیمی با اشاره به اهمیت شکل‌ گیری کلوب‌های تخصصی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در حوزه معدن توسعه کلوب‌های تخصصی مربوط به بخش معدن به لحاظ فروش و بازاریابی، رشد فناوری و… است. در این‌باره باید برای فرهنگ‌ سازی به جامعه کمک کرد و از ایده‌ها و اطلاعات تازه استقبال کرد. او تاکید کرد: گاهی تجهیز یک کارگاه می‌تواند در قالب یک شغل جدا بخش معدن را مدیریت کند. به این ترتیب باید دانش و پژوهش را در بخش‌های مختلف معدن ازجمله بارگیری، باربری و… وارد کنیم و اینها جز در ارتباط با استارت‌ آپ‌ها شکل نمی‌گیرند. مجری طرح احیا، فعال‌ سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس بابیان اینکه ما در زمینه فناوری‌های جانبی، هوشمندسازی، اطلاع‌ رسانی و ارتباطات بخش معدن خوب کار نکرده‌ایم، ادامه داد: سایت‌هایی وجود دارد که در آن می‌شود حرکت کامودیتی‌های بخش معدن در کشورهای مختلف دنیا را دید درحالی‌که عملا خیلی از ما به آن واقف نیستیم. اینکه بدانیم بیشترین حرکت سنگ‌ آهن از چه کشوری به چه کشوری است و بالاترین نرخ و کمترین تعرفه را کدام کشورها دارند بسیار مهم است.

عناوین برگزیده