تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۰
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۷۲۷۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

حماسه آفرینی در بورس تهران

می متالز - بازار متاثر از رشد قیمت های جهانی و البته رشد اخیر قیمت ارز همچنان پرتقاضاست و همین موضوع رکورد شکنی های پی در پی شاخص کل را به دنیال دارد.
حماسه آفرینی در بورس تهران

به گزارش می متالز، همانطور که انتظار می‌رفت، با افزایش قیمت کامودیتی‌ها (مواد اولیه و کالا‌های فلزی و معدنی) در بازار‌های جهانی و رونق مجدد بخش معدن و فلزات و فولاد، شاهد همگرایی و واکنش مثبت بورس تهران نیز به این امر هستیم و در بازار امروز سهام فلزی و معدنی (نظیر فملی) خوب درخشیدند و با استقبال گرم فعالان بازار روبرو شدند.

اینک همه چیز بر مدار مثبت و رشد قیمت‌ها در اکثر نماد‌های بزرگ و دارای فاند قوی بنیادی، قرار گرفته و انتظار می‌رود شاهد ادامه رشد و رونق سهام ارزنده و زیر ارزش ذاتی واقع شده (نظیر فملی، فولاد، کگل، کچاد و ...) باشیم.

این در حالی است که قیمت دلار در بازار پس از فتح و عبور از کانال ۱۴ هزار تومانی، عقب نشینی کرده و اینک سطوح زیر ۱۳ هزار تومانی را تجربه می‌کند. با این همه، قیمت دلار نسبت به دو هفته پیش بیش از ۱۶۰۰ تومان افزایش یافته و تکان شدیدی به سطح عمومی قیمت‌ها در بازار کالای ایران و در نتیجه بخش اقتصادی کشور، داده است. چرا که اقتصاد ایران از دیرباز، دلاریزه بوده و رابطه تنگاتنگی بین قیمت ارز و کالا‌ها و خدمات وجود دارد.

اما شاخص کل بازار نیز که اوضاع را بر وفق مراد و به کام دل سهامداران دیده، سودای حرکت صعودی و فتح قله‌ها و ارتفاعات جدید را در سر می‌پروراند و هر روز به رکوردشکنی و حماسه آفرینی‌های خویش می‌افزاید. بطوری که در بازار امروز نیز ضمن رکوردشکنی و عبور موفق از کانال مهم ۳۴۳ هزاری، نشان داد که سودای فتح قله ۳۵۰ هزار واحدی را در آینده نزدیک در سر می‌پروراند و حتی نیم نگاهی نیز به قله رفیع ۴۰۰ هزاری دارد.

آخرین وضعیت بازار امروز

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فملی»، «تاپیکو»، «فارس»، «فولاد»، «پارس»، «نوری» و «رمپنا» با رشد حدود ۳۹۰۵ واحدی روبرو شد. بازار متاثر از رشد قیمت‌های جهانی و البته رشد اخیر قیمت ارز همچنان پرتقاضاست و همین موضوع رکورد شکنی‌های پی در پی شاخص کل را به دنیال دارد. بنظر می‌رسد از هفته جاری و روز‌های آتی، بار دیگر اقبال بازار به سهام بزرگ و ارای فاند قوی بنیادی نظیر «کگل» و «کچاد» و «فملی» در گروه معدنی، و «وبصادر» و «وتجارت» ... در گروه بانکی معطوف شود.

ارزش معاملات خرد امروز ۲۳ آذر به بیش از ۲۸۹۰ میلیارد تومان رسید که گویای بازگشت دوباره بورس تهران به دوران اوج خود است.

کارنامه امروز بازار

شاخص کل ۳۴۳,۲۹۱ واحد / میزان تغییر ۳۹۰۴ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۲,۵۲۵,۹۸۳ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۲۵,۷۷۵ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۲۴۸ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

فملی ۴۳۸ واحد مثبت/ تاپیکو ۲۹۱ واحد مثبت/ فارس ۲۱۰ واحد مثبت/ فولاد ۲۰۶ واحد مثبت/ پارس ۲۰۳ واحد مثبت/ نوری ۱۴۹ واحد مثبت/ رمپنا ۱۴۷ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۴۱۰.۹ میلیون سهم/ وبصادر ۱۸۳.۸ میلیون سهم/ ذوب ۱۸۱.۵ میلیون سهم/ تاپیکو ۱۰۰.۲ میلیون سهم/ ثفارسح ۸۹ میلیون سهم.

پیش بینی بازار یکشنبه 24 آذر 98

به واسطه عمیق‌تر شدن جنگ تجاری در طول سال جاری، محتمل بودن رکود اقتصادی از نگاه تحلیلگران و همچنین ثبات دلار در کانال ۱۱ هزار تومانی از ابتدای امسال شاهد عدم اقبال بورس‌بازان به سهام شرکت‌های کامودیتی‌محور بازار سهام بودیم. اما در هفته گذشته به واسطه رشد نرخ ارز و همچنین انتشار خبر‌هایی مبنی بر بهبود جنگ تجاری بین چین و آمریکا، شاهد اقبال دوباره به این دسته از سهم‌ها بودیم. به طوری که شاخص فلزات اساسی طی سه جلسه معاملاتی اخیر بیش از ۸ درصد رشد کرده است.
گفتنی است کانه‌های فلزی از ابتدای سال جاری موانع زیادی برای رشد داشتند. موانعی مانند رکود قیمت محصولات معدنی در پی تعمیق جنگ تجاری میان دو قدرت اقتصادی آمریکا و چین، افت نرخ دلار از کانال ۱۳ هزار تومان به کانال ۱۱ هزار تومانی و تعرفه ۲۰ تا ۲۵ درصدی مواد خام معدن،‌ی طی این مدت باعث شدند تا این صنعت یکی از کمترین رشد‌ها را بین تمام صنایع داشته باشد. اما کانه‌های فلزی هم طی هفته گذشته و جاری یکی از گروه‌هایی بود که با اقبال معامله‌گران همراه شد. به طوری که از شنبه گذشته تا شنبه امروز، متوسط قیمت‌ها در این گروه بیش از ۶.۵ درصد رشد کرد.

به نظر می‌رسد تداوم مسیر صعودی بورس تهران و عدم ایجاد رکود در سودآورترین بازار مالی سال ۹۸ به عوامل متعددی وابسته است. یکی از مهم‌ترین عوامل تحریک بازار سهام سرنوشت جنگ تجاری خواهد بود. طی روز‌های اخیر بار‌ها اخباری مبنی بر بهبود جنگ تجاری منتشر شده است. یکشنبه هفته جاری موعد اعمال یا عدم اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا بر کالا‌های وارداتی از چین است. طی این روز‌ها احتمالا اخبار و شایعات زیادی از بازار جهانی به گوش برسد. به این ترتیب انتظار می‌رود بزودی شاهد واکنش مثبت بورس‌بازان به این دسته از اخبار باشیم. نرخ دلار از میانه آبان ماه تا روز سه شنبه به رشد حدود ۲۰ درصدی دست یافته است. به این واسطه شاهد اقبال دوباره به بازار سهام به ویژه سهم‌های کالا‌محور بودیم؛ لذا قیمت ارز‌های خارجی را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده مسیر بعدی بورس تهران دانست.

در مورد سهام پروژه کاری شده بازار: همان‌طور که پیش‌تر نیز بررسی و تحلیل داشتیم، شاهد حبابی شدن قیمت برخی سهم‌ها در بورس تهران هستیم. در صورت ادامه یافتن این روند و تعدد یافتن سهم‌هایی که با حباب قیمتی همراه هستند، می‌توان شاهد به وجود آمدن یک ریسک بزرگ در بازار سهام کشور بود. به طوری که اگر این شرکت‌ها بخش عمده‌ای از بازار را تشکیل دهند، با ترکیدن حباب قیمتی آن‌ها می‌توان شاهد سقوطی بزرگ در بورس تهران بود. به همین دلیل به نظر می‌رسد باید نظارت بیشتری بر این شرکت‌ها از سوی سازمان بورس اعمال شود تا ریسکی بازار را تهدید نکند.

حافظ عزیزی نقش
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

عناوین برگزیده