تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۸
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۷۲۷۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جهانگیری برای تعیین تکلیف هپکو اولتیماتوم دو هفته‌ای داد/ پاسخ خصوصی سازی

می متالز - معاون اول رییس جمهور از سازمان خصوصی سازی خواست ظرف دو هفته مسائل مربوط به شرکت هپکو را تعیین تکلیف کند.
جهانگیری برای تعیین تکلیف هپکو اولتیماتوم دو هفته‌ای داد/ پاسخ خصوصی سازی

به گزارش می متالز، سال ۱۳۵۱ که هپکو تاسیس شد، کمتر کسی گمان می‌کرد این ابرشرکت که حتی اتفاقات مربوط به انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی هم نتواسنته بود ریشه به تیشه آن بزند، ۳۰ سال بعد با واگذاری به بخش خصوصی از پا درآید.

شرکت هپکو شامل شرکت‌های اصلی و فرعی در سال ۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد اما  به دلایلی این واگذاری با چالش‌هایی همراه شد. در واقع هپکو اراک ۱۰ سال قبل بصورت مزایده واگذار شد و خریدار آن شرکتی به نام واگن‌سازی کوثر بود. خریداری که طی دو الی سه سال اول، تعهدات را انجام داد و بعد از آن به دلایل مختلف برای انجام تعهدات ناتوان ماند.

دومین واگذاری در سال ۹۵ به شرکت هیدرو اطلس به قیمت ۲۱۶ میلیون تومان بود که خریدار جدید نیز در رفع موانع عمده شرکت ناکام ماند و در ۱۲ دی‌ سال ۹۶ انصراف را از ادامه قرارداد اعلام و درخواست فسخ قرارداد را ارائه کرد.

در خلل همین واگذاری‌ها و از سال ۹۵، اعتراضات کارگری در مرکز شهر اراک آغاز شد و این اتفاقات در زمان واگذاری دوم به اوج رسید. در نهایت علی ربیعی سخنگوی دولت در نشستی خبری که در ابتدای مهر سال جاری برگزار شد، اعلام کرد: تولیدات هپکو کم شده، خریدار نیست و فناوری باید نو شود. خصوصی‌ سازی‌ هایی که صورت گرفت ناسالم نبود اما افراد نتوانستند از عهده تعهدات برآیند.

وی افزود: شاید صلاحیت فرد باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. کارگران زیاد صحبت کردند، می‌خواهند امنیت شغلی حفظ شود و تولید بالا رود. کنسرسیومی بر اساس خواست روحانی ایجاد شد که شرکت گل‌گهر در این کانون وجود دارد. این کنسرسیوم می تواند تولید را بالا ببرد و کارگران هپکو را به آرامش برساند.

واگذاری هپکو به سازمان خصوصی‌سازی

در نهایت بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در رابطه با خصوصی‌سازی هپکو و ایجاد مشکلات متعدد برای این شرکت، ۱۴ آبان ماه بیش از ۱۲ میلیارد سهم این شرکت تولیدی به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شد و در سامانه کدال به ثبت رسید.  پس از آن و در اوایل آذرماه جزئیات واگذاری‌های پرحاشیه سازمان خصوصی‌سازی از جمله ایران ایرتور، هپکو، آلومینیوم المهدی، پالایش نفت کرمانشاه و ... روی سایت این سازمان قرار گرفت.

فرصت دو هفته‌ای دولت به خصوصی‌سازی

بر این اساس درحالی فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اعلام کرده وضعیت هپکو در حال بررسی است که اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهور نیز از سازمان خصوصی سازی درخواست کرده ظرف دو هفته مسایل شرکت هپکو را با هماهنگی وزارت صنعت تعیین تکلیف کند.

پاسخ سازمان خصوصی‌سازی

در این راستا، علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی درمورد فرصت دو هفته‌ای دولت به این سازمان گفت: کارهای هپکو را دنبال می‌کنیم و در دو هفته به نتیجه می‌رسیم. در این دو هفته باید برنامه کاری را ارائه کنیم. جزئیات برنامه‌ای که درحال تدوین است ظرف دو هفته به معاون اول رییس جمهور ارائه می شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده