تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۷۲۸۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تکلیف پیمان تجاری آمریکا و چین یکسره شد؟

می متالز - آمریکا و چین روز جمعه فتیله جنگ تجاری را پایین کشیده و فاز اول توافق تجاری را اعلام کردند که تحت آن، بعضی از تعرفه‌های آمریکا روی کالاهای چینی در قبال افزایش خرید بزرگ محصولات کشاورزی آمریکایی توسط چین کاهش پیدا می‌کنند.
تکلیف پیمان تجاری آمریکا و چین یکسره شد؟

به گزارش می متالز، یک مقام مذاکره کننده آمریکایی گفت: پکن با واردات حداقل 200 میلیارد دلار کالاها و خدمات آمریکایی در دو سال آینده علاوه بر میزان خریدی که در سال 2017 داشته است، موافقت کرده است.

اگر این خرید انجام گیرد، بزرگترین افزایش صادرات آمریکا به چین خواهد بود. طبق آمار اداره تحلیل اقتصادی آمریکا، چین در سال 2017 پیش از این که جنگ تجاری آغاز شود، به میزان 130 میلیارد دلار کالا و 56 میلیارد دلار خدمات از آمریکا خریداری کرد.

در مقابل آمریکا تعرفه‌ها روی کالاهای چینی را که قرار بود روز یکشنبه اجرا شوند معلق خواهد کرد و سایر تعرفه‌ها را کاهش می دهد. توافق 86 صفحه‌ای قرار است در هفته نخست ژانویه در واشنگتن توسط مذاکره کنندگان ارشد دو کشور امضا شود.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز جمعه در توییتی اعلام کرد: با یک توافق فاز اول بسیار بزرگ با چین موافقت کرده‌ایم. مقامات در چین با بسیاری از تغییرات ساختاری و خرید عظیم محصولات کشاورزی، انرژی، کالاهای تولیدی موافقت کرده‌اند.

ترامپ بعدا در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که تصور می‌کند خرید کالاهای کشاورزی از سوی چین به 50 میلیارد دلار می‌رسد و وعده‌ای که در اکتبر به کشاورزان آمریکایی داده بود را تکرار کرد.

در کنفرانس مطبوعاتی در پکن مقامات چینی اظهار کردند: دو طرف با متن پیمان موافقت کرده‌اند اما به جزییات میزان خرید کالاهای آمریکا اشاره ای نکردند.

بازارهای آمریکایی در ماه‌های اخیر به شایعات و اخبار درز کرده پیرامون توافق تجاری واکنش نشان داده و نوسانی بودند اما واکنش روز جمعه آنها به این خبر آرام بود.

خبر توافق با چین همزمان با رای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به متهم کردن ترامپ به سوء استفاده از اختیارات خود و مانع تراشی سر راه تحقیقات استیضاح اعلام شد. همچنین این خبر به فاصله کوتاهی پس از توافق با کنگره برای فراهم سازی زمینه تایید توافق تجاری جدید آمریکای شمالی اعلام شده است.

 

خرید کشاورزی چین

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: پکن علاوه بر 24 میلیارد دلار خریدی که در سال 2017 داشت و مبنای این توافق به شمار می‌رود، متعهد شده است 32 میلیارد دلار دیگر محصولات کشاورزی آمریکایی را در دو سال آینده معادل حدود 16 میلیارد دلار در سال خریداری کند. بعلاوه پکن اعلام کرده تلاش زیادی برای صرف پنج میلیارد دلار دیگر در سال خواهد داشت.

معاون وزیر کشاورزی چین روز جمعه اعلام کرد چین گندم، ذرت و برنج آمریکایی بیشتری خریداری خواهد کرد.

چین خریدار عمده ذرت، گندم یا برنج آمریکا در گذشته نبوده است با این حال در سالهای اخیر سومین یا چهارمین خریدار بزرگ گندم بهاره آمریکا و از سال 2011 تا 2014 پنجمین خریدار بزرگ ذرت آمریکا بوده است.

سویا نیمی از خرید کشاورزی چین را در سال 2017 تشکیل داد اما تقاضا از آن زمین به دلیل کاهش شمار دام که ناشی از شیوع بیماری تب خوکی آفریقایی بوده، کمتر شده است.

مقامات پکن درباره رقم 50 میلیارد دلاری که ترامپ به آن اشاره کرده است، گفتند: جزییات بعدا اعلام خواهند شد.

برخی از کشاورزان آمریکایی اعلام کردند منتظر تحولات بیشتر خواهند شد.

لایتیزر گفت: چین همچنین موافقت کرده است کالاهای تولیدی، انرژی و خدمات آمریکایی بیشتری خریداری کند اما هیچ جزییاتی فراهم نکرد. وی گفت: این توافق شامل اهداف مشخص برای بخشهایی خواهد بود که بعدا منتشر خواهند شد و اهداف مشخص برای کالاهای خاصی خواهد بود که محرمانه باقی می مانند.

آمریکا موافقت کرده است تعرفه‌ها روی حدود واردات 160 میلیارد دلار کالاهای ساخت چین شامل تلفن همراه، لپ تاپ و سایر محصولات مصرفی که قرار بود از 15 دسامبر اجرایی شود را معلق کند. دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد تعرفه‌های فعلی روی 120 میلیارد دلار کالاهای دیگر مانند اسپیکرهای هوشمند و هدفونهای بلوتوثی به 7.5 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. اما تعرفه 25 درصدی روی 250 میلیارد دلار دیگر کالای چینی به قوت خود باقی خواهد ماند.

چین همچنین موافقت کرده است تعرفه‌های تلافی‌جویانه روی کالاهای آمریکایی شامل ذرت، گندم، خودرو و قطعات خودرو را که قرار بود از 15 دسامبر اجرایی شوند، معلق کند.

 

حمایت از مالکیت معنوی

ترامپ طرحهای بلندپروازانه ای برای باسازی روابط آمریکا با چین ترسیم کرده که شامل رسیدگی به نتیجه تحقیقات 2018 دفتر نماینده تجاری آمریکا درباره شیوه‌های غیرمنصفانه، غیرمنطقی و مختل کننده بازار چین است.

حمایت گسترده‌ای از سوی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات از تلاش ترامپ برای مسئول دانستن چین برای سالها جاسوسی اقتصادی، حملات سایبری، انتقال اجباری فناوری و دامپینگ کالاهای برخوردار از یارانه‌های دولتی وجود دارد.

اما توافق روز جمعه چندان به این اصلاحات نپرداخته است. ترامپ در توییتی نوشت: مذاکره کنندگان دو طرف دور جدید از مذاکرات با عنوان "فاز دوم" را بلافاصله آغاز خواهند کرد.

به گفته لایتیزر، توافق روز جمعه شامل تعهد ویژه روی مالکیت معنوی، انتقال فناوری، کشاورزی، خدمات مالی، ارز و مبادله خارجی است.

مقامات چینی اعلام کرده‌اند این توافق حمایت بیشتری برای شرکت‌های  خارجی در چین و شرکت‌های  چینی در آمریکا فراهم می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت‌های  آمریکایی از کاهش تنشهای تجاری که گام مثبتی به سوی حل مسائل مهم تجاری و سرمایه گذاری میان دو کشور است، استقبال کردند.

منبع: عصر معدن
عناوین برگزیده