تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۷۲۹۰۳
سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، هزینه نیست

فولادسازان بزرگ به سطح فروش دانش رسیده‌اند

می متالز - بخش تحقیق و توسعه به عنوان جست‌‌وجوگر نوآوری، قلب یک واحد تولیدی به‌شمار می‌رود، چراکه پویایی یک شرکت تولیدی وابسته به این بخش خواهد بود تا با به‌کارگیری دانش جدید، ارتقای بهره‌وری، افزایش سهم بازار و قدرت رقابت‌پذیری همواره توان خود را ارتقا ببخشد.
فولادسازان بزرگ به سطح فروش دانش رسیده‌اند

به گزارش می متالز، واحدهای بزرگ فولادی با توجه به اهمیتی که به بخش تحقیق و توسعه داده‌اند، قادر به رشد بوده‌اند و در مقابل شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری در این بخش را هزینه تلقی کرده‌اند، از بزرگ شدن باز مانده‌اند.
 

شرط توسعه هر واحد تولیدی، R&D است

عزیز قنواتی مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خلیج فارس درباره توجه شرکت‌های فولاد به بخش تحقیق و توسعه اظهار کرد: یکی از موارد توسعه‌یافتگی هر سازمان توجه به بخش تحقیق و توسعه (R&D) است. شرکت‌های بزرگی مانند شرکت تویتا که در دنیا بسیار موفق عمل کرده‌اند، به این دلیل است که به این بخش بسیار اهمیت داده‌اند و نگاهی هزینه‌ای به ندارند.
قنواتی در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش تحقیق و توسعه، تجربه و علم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با توجه به این موضوع ایده‌های مختلف شکل می‌گیرند که منجر به روش‌های جدید برای تولید بهتر، کاهش هزینه‌ها و انرژی و افزایش بهره‌وری می‌شود. از همین رو سرمایه‌گذاری در این بخش نباید به عنوان هزینه تلقی شود.
وی در ادامه تاکید کرد: بخش تحقیق و توسعه در حقیقت یک سرمایه‌گذاری علمی و فناوریکی به‌شمار می‌رود؛ از این رو سازمان‌هایی که به این بخش توجه کرده‌اند، در کنار تولید، دانش نیز می‌فروشند. نمونه آن شرکت فولاد مبارکه است، این شرکت اعلام کرده که به جز فروش محصولات خود، فناوری نیز می‌فروشد. این واحد از تمام تخصص و دانش نیروهای خود بهره برده و آن را در ترکیب با آخرین دستاوردهای و روش‌های علمی و با مهندسی معکوس قادر شده که به چنین جایگاهی برسد.
مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خلیج فارس تصریح کرد: یا در برخی شرکت‌های بزرگ، برخی تجهیزات که از خارج آمده و نصب شده‌اند، با همین بخش تحقیق و توسعه تغییر پیدا کرده‌اند.
قنواتی ادامه داد:‌ یکی از راه‌های توسعه‌ در تمام بخش‌های مختلف تولید، توجه به بخش‌های تحقیق و توسعه است.
وی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های کوچک فولادی تا چه اندازه به بخش تحقیق و توسعه توجه می‌کنند، گفت:‌ شرکت‌های کوچک به بخش تحقیق و توسعه توجه چندانی ندارند، این در حالی است که این شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حال ایجاد شدن هستند اگر مورد توجه قرار گیرند، می‌توانند موجب خلق ثروت شوند. شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند به این سمت و سو بروند و با تعامل بیشتر با شرکت‌های بزرگ سبب بهره‌وری بیشتر برای خود شوند.
مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خلیج فارس در ادامه پیشنهاد کرد: اگر انجمن تولیدکنندگان فولاد که سال گذشته جشنواره بومی‌سازی را راه‌اندازی کرد، اگر این نمایشگاه بتواند در زمینه تحقیق و توسعه زمینه‌ساز موجب تعامل بیشتری بین شرکت‌های بزرگ و کوچک شود، این تعامل می‌تواند به نفع شرکت‌های کوچک تمام شود، چراکه بسیاری از شرکت‌های کوچک همچنان به روش سنتی و با هزینه‌های بالا تولید می‌کنند.


R&D برای شرکت‌های کوچک اولویت نیست

زکریا نایبی، مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز نیز درباره نقش R&Dها در واحدهای فولادی اظهار کرد:‌ فولادسازی در ایران در بخش دولتی و خصوصی مشغول به تولید هستند. فولادسازانی که در بخش دولتی کار می‌کند، بخش تحقیق و توسعه قوی‌تری دارند، اما در بخش خصوصی شرکت‌های بزرگ ممکن است که روی این حوزه سرمایه‌گذاری کرده باشند ولی شرکت‌های کوچک چنین سرمایه‌گذاری را انجام نمی‌دهند.
نایبی در ادامه خاطرنشان کرد: از نظر اهمیت تحقیق و توسعه باید عنوان کرد که از آنجا صنعت فولاد یک صنعتی انرژی‌بر است این بخش می‌تواند در جهت کاهش مصرف انرژی بسیار مهم تلقی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه بخش تحقیق و توسعه هزینه‌‌ می‌طلبد که شرکت‌ها آن را هزینه می‌پندارند و حاضر به ایجاد آن نیستند، گفت:‌ این موضوع به بودجه سالانه واحدهای تولیدی بستگی دارد. واحدهای تولیدی در کشورهای پیشرفته تا ۲۰درصد بودجه خود را به‌صورت معمول به بخش تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند، کشورهایی مانند ژاپن یا کره‌جنوبی که در صنعت فولاد رشد کرده‌اند، برای بخش‌های تحقیق و توسعه خود بودجه‌های قابل توجهی در نظر می‌گیرند این در حالی که در ایران ممکن است واحدهای فولادی زیر ۵ درصد از درآمد خود را  به بخش تحقیق و توسعه اختصاص دهند.
مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز در پاسخ به این پرسش که بخش تحقیق و توسعه چه دستاوردهایی برای واحدهای فولاد دارد، گفت: در زمینه کاهش مصرف انرژی، کاهش ضایعات، تولید محصولات درجه۲ و تولید فناوری و محصولات جدید، نیازسنجی بازار و مشتریان، طرح‌های توسعه‌ای با توجیه اقتصادی و برنامه‌های آتی  و بلندمدت و ... می‌تواند در افزایش بهره‌وری بسیار موثر باشد.  
نایبی ادامه داد: در بخش تحقیق و توسعه قوانین حمایتی بسیار اهمیت دارد، زیرا در کشورهای توسعه‌یافته به‌صورت معمول، هزینه‌های این بخش از معافیت مالیاتی بهر‌ه‌مند می‌شوند، اما در کشور ما این معافیت وجود ندارد. این در حالی است که هزینه‌ای که صرف تحقیق و توسعه می‌شود به صورت اصولی باید مشمول بخشودگی مالیاتی شود اما در ایران قبولاندن این موضوع به اداره مالیاتی قدری مشکل است.

عناوین برگزیده