تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۴۱
بازدید: ۳۸۸
کد خبر: ۷۲۹۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عبدالناصر همتی مطرح کرد:

اعلام زمان اجرای قانون بانکداری بدون ربا

می متالز - رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال آینده سیستم امهال بانکی بر اساس نظر شورای فقهی بانک مرکزی و مصوبه شورای پول و اعتبار به گونه‌ای طراحی می‌شود که دغدغه علما درباره بانکداری اسلامی رفع شود.
اعلام زمان اجرای قانون بانکداری بدون ربا

به گزارش می متالز، ساعات پایانی چهارشنبه هفته گذشته بود که رسانه‌ها خبر از تصویب یک مصوبه مهم مجلس، در مجمع تشخیص مصلحت دادند.

مصوبه ای که به حذف سود مرکب از جریمه های بانکی در سال‌های اخیر می انجامد. در این باره، دور روز قبل رئیس کل بانک مرکزی که در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در مشهد حضور یافته بود، اظهار کرد: علمای عظام نگرانی و شبهاتی درباره نحوه محاسبه نرخ سود و جرایم و نحوه محاسبه سود در سود داشتند که ربح مرکب بیان می‌شد که در مصوبه اخیر تمام این ایرادها برطرف شده است.

براساس این گزارش، بدین ترتیب و بر مبنای نظر شورای فقهی بانک مرکزی، تسهیلاتی که بازپرداخت آن معوق شود، نحوه محاسبه جرایم و سود در سود آن بر مبنای قانون بدون ربا و اصول شرعی پیش‌بینی شده، خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه طبق نظر شورای فقهی بانک مرکزی و مصوبه شورای پول و اعتبار، مصوبه بانکداری اسلامی تصویب شد، گفت: قانون بانکداری بدون ربا از ابتدای سال آینده اجرایی می شود. طبق این قانون سود واحدهای تولیدی باید به سپرده‌ گذاران پرداخت شود و علاوه بر اصلاح ساختار بانک‌ها، ما را از شائبه ربوی بودن سود بانکی نیز نجات می‌دهد.

همتی با اشاره به مشکلات بانک‌ها در گذشته، اظهار کرد: دریافت سود و نحوه محاسبه آن همیشه مورد انتقاد بوده است. اما با اجرای این قانون دیگر مشکلی نداریم و همه چیز شرعی خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: البته نحوه سپرده گذاری نیز بر این اساس تغییر می‌کند. چرا که نمی‌توان سود را تغییر داد اما سپرده‌ گذاری را اصلاح نکرد. در این زمینه، بانک‌ها به‌ دلیل داشتن سپرده‌ گذاران بلند مدت ممکن است با مشکل مواجه شوند که لازم است سپرده‌ گذاری‌های خود را اصلاح کنند.

عناوین برگزیده