تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۷۲۹۳۹
سرویس خبر : زمین شناسی

خطر فرو نشست زمین در مناطق جنوبی تهران

می متالز - از جمله مناطقی که بیشترین نرخ فرون شست را دارند می توان به جنوب و جنوب غرب استان تهران در حوالی دشت های ورامین، شهریار و ملارد اشاره کرد که حتی به بیش از ۲۰ سانتی متر هم می رسد.
خطر فرو نشست زمین در مناطق جنوبی تهران

به گزارش می متالز، مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری اظهار داشت: اگر پدیده ای غیرمنتظره رخ دهد با تعریف بحران مواجه می شویم اما با توجه به اینکه فرونشست پدیده ناگهانی نیست نمی توانیم نام بحران را روی آن بگذاریم؛ اما از این نظر که فرونشست یک مخاطره جدی است که سرزمین مان را تحت تاثیر قرار داده، مهم تلقی می شود.

وی افزود: البته آثار بعدی فرونشست که می تواند به صورت فروریزش یا فروچاله باشد قطعا بحران خواهد بود زیرا به صورت ناگهانی رخ می دهد و تمام ابنیه را تحت تاثیر قرار می دهد؛ چنانکه برخی از روستاها بابت همین موضوع خالی از سکنه شده اند.

شفیعی با بیان اینکه فرونشست یک پدیده جدی است که می تواند زندگی را در بسیاری از مناطق کشور مختل کند، گفت: عبور شریان های حیاتی مثل خط آهن یا خط لوله انتقال گاز از فرونشست منجر به انحراف و شکستگی می شود و در برخی موارد به ما گزارش خم شدگی خطوط لوله را داده اند. به عنوان نمونه گزارشی از آسیب دیدگی خط راه آهن در منطقه ورامین داشتیم.

وی در رابطه با نامه نگاری با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره فرونشست ۲۹ سانتی متری منطقه البرز، تصریح کرد: آقای نوبخت موضوع را به رئیس جمهوری اطلاع داده و ما هم مسئولان محلی را در جریان امر قرار دادیم؛ بنا است یک برنامه بازدید میدانی به اتفاق مسئولان از برخی از نقاط البرز که آثار ظاهری فرونشست قابل ملاحظه است، انجام دهیم تا تدابیری اتخاذ شود و از پیشرفت این پدیده جلوگیری کنند.

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه البته این نرخ به معنای این نیست که البرز ۲۹ سانتی متر پایین رفته است بلکه ما پهنه را شناسایی و نرخ بیشینه فرونشست را اعلام می کنیم، ادامه داد: در سازمان نقشه برداری برنامه عملیاتی و کنترل کننده نداریم و صرفا گزارش ها را اعلام می کنیم. رئیس سازمان نقشه برداری با اشاره به کارگروه افزایش ایمنی شریان های حیاتی گفت: یکی از برنامه های این کارگروه، استحکام بخشی شریان های حیاتی استان تهران است و ما اعلام کردیم که می توانیم در این برنامه نقاط اولویت دار را معرفی کنیم.

عناوین برگزیده