تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۷۲۹۸۴
سرویس خبر : انرژی
ساعدی مطرح کرد:

اعلام جرم علیه وزارت نیرو درباره خشکی تالاب هورالعظیم

می متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه وزارت نیرو بی تدبیر است، می‌گوید به سبب بی‌تدبیری‌های وزارت نیرو و کم‌کاری وزارت نفت، تالاب هورالعظیم در حال خشک شدن بوده و این مسئله هم باعث می‌شود ریزگردها دوباره ظهور کنند.
اعلام جرم علیه وزارت نیرو درباره خشکی تالاب هورالعظیم

به گزارش می متالز، قاسم ساعدی، با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو نسبت به بی تفاوتی در قبال خشک شدن تالاب هورالعظیم گفت: سیلابی که در سال گذشته در خوزستان رخ داده بود، باعث شد که مردم شهرهایی از قبیل دشت‌آزادگان، هویزه و حمیدیه ، دار و ندار خود را از دست بدهند، اگرچه مردم بابت از دست رفتن زندگی خود نگران بودند، اما از طرفی خوشحال شدند که حداقل تالاب هورالعظیم با بارش‌های سیل‌آسا احیا شده است.

آب با سرعت 30 متر مکعب بر ثانیه در حال سرازیر شدن به سمت عراق است

وی در ادامه افزود: با توجه به ضروریات آن زمان ، آب در قسمت مرکزی تالاب را به سمت عراق سرازیر کردند و متاسفانه ستاد بحران خوزستان با جلسات متعددی که انجام داده‌اند و تقسیم‌بندی‌هایی که صورت گرفته بود، بایستی آن مکان‌هایی که تخریب شده بود را ترمیم می‌کرد و آب درون تالاب هورالعظیم را حفظ کنند، اما متاسفانه برنامه و صورت جلساتی که انجام گرفت به هیچ وجه عملی نشده‌اند و امروز ما شاهد این هستیم که تالاب هورالعظیم در حال خشک شدن است و آب را به سمت عراق هدایت می‌کنند.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: متاسفانه آب با سرعت 30 متر مکعب بر ثانیه در حال سرازیر شدن به سمت عراق است و این آبی را که سرمایه ملی و همچنین بالانس طبیعت به شمار می‌رود در حال از دست دادن آن هستیم.

با خشک شدن تالاب هورالعظیم، پدیده ریزگردها هم ظهور و بروز خواهد کرد

ساعدی به کم‌کاری وزارت نفت و نیرو در هدر رفت آب تالاب هورالعظیم اشاره و تاکید کرد: عدم همراهی شرکت‌های نفتی و بی‌تفاوتی وزارت نیرو به ویژه در بخش سازمان آب و برق خوزستان باعث شده که این سرمایه ملی روبه نابودی برود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه همین مبحث افزود: با توجه به اینکه خوزستان تابستان‌های بسیار گرم و داغ را به خود می‌بیند؛ تقریبا آب تالاب‌ها هم با سرعت بسیار بالایی تبخیر می‌شوند، البته ناگفته نماند که با خشک شدن تالاب هورالعظیم، پدیده ریزگردها هم ظهور و بروز خواهند کرد.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه با ابراز تاسف از بی‌تفاوتی وزارت نیرو نسبت به خشک شدن تالاب هورالعظیم، تصریح کرد: برای وزیر نیرو متاسفم که چندین بار در کمیسیون انرژی و در جلسات ویژه ای که با وزیر نیرو داشتم و صحبت‌هایی که در رابطه با تزریق اعتبار در این رابطه داده بودند، متاسفانه فقط در حد نامه نگاری در کارتابل وزارتخانه مانده است.

سازمان و برق خوزستان کم‌کار است

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه افزود: سازمان آب و برق خوزستان هیچ کاری در بحث نگه‌داری آب در تالاب هورالعظیم انجام نداده است؛ بنابراین باید به دولتمردان و فعالان محیط زیست گوشزد کرد که وزارت نیرو در این رابطه غیر مسئولانه عمل می‌کند و نسبت به این تالاب که یک سرمایه ملی بوده بی تفاوت هستند.

وی به دلسوزی‌های حرافانه وزیر نیرو در رابطه با حفظ و نگهداری آب در جلسات متعدد، گفت: وزیر نیرو هر زمانی که صحبت می‌کنند از ثروت بسیار عظیم و ماده حیاتی به نام آب سخن به میان می‌آورند؛ پس حالا چه شده که بعد از این سیلاب، آب تالاب به سمت عراق هدایت می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد؟

وزارت نیرو، وزارتی بی‌تدبیر

ساعدی در ادامه افزود: تا چه زمانی باید با این بی‌تدبیری وزارت نیرو و زیر مجموعه آن در خوزستان مواجه باشیم و باید بگویم که به نیابت از مردم خوزستان این بی‌تفاوتی باید اصلاح شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم به کم‌کاری وزارت نفت در احیای تالاب اشاره و تاکید کرد: مسئولان وزارت نیرو درباره رسیدگی به تالاب صحبت‌های پوچی می‌کنند و ناگفته نماند که وزارت نفت هم به سبب اینکه می‌خواهد از مخازن نفت در تالاب برداشت کند، در این رابطه کوتاهی می‌کند در حقیقت شرکت‌های نفتی آب را یک مزاحم برای تالاب تلقی می‌کنند؛ همانطور که نگذاشتند آب وارد مخازن 4 و 5 تالاب شود و اندک آبی را به مخزن 3 هدایت کردند، حالا می‌خواهند این اندک آب را هم از مخزن 2و 3 بگیرند.

 وزارت نفت نباید نسبت به تعهدات خود در مقابل طبیعت و مردم کارشکنی کنند

وی در ادامه افزود: وزارت نفت را به عنوان مسئول نگهداری کننده آب در تالاب نمی‌بینیم، اما توافق‌هایی را بین مسئولان ستادی استان و وزارتخانه یا ستاد بحران انجام شده بود که باید به آنها عمل کنند و در حقیقت مسئولیتی برای وزارت نفت متوجه نمی‌شوم، اما نفتی‌ها نباید نسبت به تعهدات خود در مقابل طبیعت و مردم کارشکنی کنند.

ساعدی در پایان متذکر شد: امیدواریم رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست به این مساله حیاتی ورود و گزارشی را تهیه کنند، همچنین انتظار می‌رود استاندار از ملاحظه کاری دست بردارد و همانگونه که در ایام سیل عملیاتی به قضیه ورود کردند، در این زمان هم به صورت جدی مسئله را پیگیری و با مدیران کم‌کار استان در این باره برخورد کنند.

عناوین برگزیده