تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۷۳۰۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:

تجارت خارجی ۵۵ میلیارد دلاری کشور از ابتدای امسال تاکنون

می متالز - سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: با وجود فشار‌هایی که در طول دو سال اخیر به کشور وارد شده، اما در ۸ ماه امسال حجم تجارت خارجی بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار و از این میزان ۲۷ میلیارد دلار صادرات به وزن ۸۸ میلیون تن بوده است که صادرات انجام شده از لحاظ وزنی حدود ۱۶ درصد رشد داشته و نشان دهنده این است که پتانسیل صادرات وجود دارد.
تجارت خارجی ۵۵ میلیارد دلاری کشور از ابتدای امسال تاکنون

به گزارش می متالز، مسعود کمالی اردکانی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان چهارمحال و بختیاری، گفت: صادرات همواره در نظام اقتصادی و تجاری کشور دارای ارزش و اهمیت بوده، اما امروز به دلیل شرایط خاص اقتصادی و جنگ اقتصادی که در آن قرار گرفته‌ایم و درآمد‌های حاصل از نفت، موضوع صادرات غیر نفتی از اهمیت دو چندان برخوردار است.

وی افزود: نقش و سهم تجار و فعالان اقتصادی در صادرات غیر نفتی بیش از پیش اهمیت دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کمالی اردکانی با اشاره به اینکه توسعه صادرات و توسعه بازار‌های صادراتی امری بسیار گسترده و پیچیده است، تصریح کرد: برای توسعه این امر دو دسته اقدام لازم است که برخی از اقدامات زیرساختی از جمله حمل و نقل، کشتیرانی، استاندارد و موضوعاتی که مراودات میان دولت‌ها است.

وی گفت:حل مشکلات زیرساختی کشور برای توسعه صادرات، اقدامی همگانی است که بسیاری از دستگاه‌ها باید نگاه صادراتی داشته باشند.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یکی از فعالیت‌هایی که در حوزه صادرات به توسعه آن کمک می‌کند فعالیت‌های ترویجی است، گفت: از جمله مباحث مدنظر در این فعالیت موضوع مشوق‌های صادراتی، اعزام رایزن بازرگانی برای معرفی بازار‌های صادراتی، حضور در نمایشگاه‌های خارجی، آموزش و اطلاع‌رسانی به تجار و توانمندسازی بنگاه‌ها است.

وی افزود: یکی از الزامات فعالیت‌های ترویجی در بازار‌های صادراتی اعطای مشوق‌های صادراتی است که از طریق بودجه‌های سالانه‌ای که در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار می‌گیرد، اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: متاسفانه سال گذشته از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درخواست برای اعطای مشوق‌ها، تنها ۲۰ میلیارد تومان دریافت شد و در سال جاری ۷۸۰ میلیارد تومان برای اعطای مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شده که به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

کمالی اردکانی بیان کرد: با کمک تجار و بازرگانان تلاش می‌شود بخشی از فعالیت‌های ترویجی به منظور حضور تجار در بازار‌های خارجی تقویت شود.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: متاسفانه بازار‌هایی که در آن‌ها حضور داریم بازار‌های متمرکزی بوده است، اما با تمهیداتی اندیشیده شده و برنامه‌ریزی‌ها در طول ۳ سال آینده، سهم کشور از بازار‌های همسایه که ۱۵ کشور هستند از ۲ درصد به ۴ درصد رسانده خواهد شد.

وی افزود: بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد دلار حجم تقاضای وارداتی به ۱۵ کشور همسایه بوده که با برآورد‌های انجام شده پتانسیل صادرات به این بازار‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است، که تاکنون استفاده نشده است، همچنین در حال حاضر میزان صادرات به کشور‌های همسایه ۲۴ میلیارد دلار است.

کمالی اردکانی بیان کرد: حجم واردات کشور‌های عضو اوراسیا بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار است و میزان صادرات ایران به این کشور‌ها کمتر از یک میلیارد دلار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی ۲۵ رایزن بازرگانی در کشور‌های طرف تجاری داشتیم که امروز به ۵ کشور رسیده است، تصریح کرد: ۱۵ رایزن که اخیرا از کشور‌های طرف تجاری برگشته‌اند در سازمان مستقر هستند و آمادگی هرگونه خدمت در خصوص بازار‌های مختلف صادراتی را دارند.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: از دیگر اقدامات سازمان، تشکیل میز‌های کالایی است که این میز‌ها تشکیل و مشکلات برطرف می‌شود.

کمالی اردکانی برنامه‌ریزی برای تشکیل ستاد عملیات صادرات را از دیگر اقدامات اخیر در این سازمان برشمرد و گفت: امیداست این ستاد در استان‌های مختلف تشکیل و مسائل و مشکلات احصا شود.

عناوین برگزیده