تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۱۹۱۴
کد خبر: ۷۳۰۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
کاتوزیان در گفت و گو با «می متالز» مطرح کرد:

کیفیت محصولات «ارفع» برای کشور مایه افتخار است/ صنعت فولاد در کنار پتروشیمی منبع بسیار خوبی برای تامین ارز است

می متالز - افشین کاتوزیان معاون بازاریابی و فروش شرکت آهن و فولاد ارفع می گوید: ما صادرات را کفه ای برای ایجاد توازن در صنعت فولاد می دانیم.
کیفیت محصولات «ارفع» برای کشور مایه افتخار است/ صنعت فولاد در کنار پتروشیمی منبع بسیار خوبی برای تامین ارز است

به گزارش می متالز، افشین کاتوزیان - معاون بازاریابی و فروش شرکت آهن و فولاد ارفع - و همکاران وی در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری «می متالز» به پرسش های مطروحه پاسخ گفتند که در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید:

 

آقای کاتوزیان لطفا در مورد فروش و صادرات شرکت آهن و فولاد ارفع کمی توضیح می دهید؟

افشین کاتوزیان معاون بازاریابی و فروش شرکت آهن و فولاد ارفع در ابتدای مصاحبه چنین گفت: در ابتدا باید بگویم فروش ارفع را همه به نام من می شناسند در حالی که من به تنهایی این کار را انجام نمی دهم و همکاران جوانی مانند خانم عظیم زاده به عنوان رییس فروش داخلی ما و مهندس دشت بزرگی به عنوان مدیر صادرات شرکت و دیگر اعضای تیم در کنار هم باعث پیشرفت روز افزون ما گردیده اند. تیم ما مانند یک خانواده در حال فعالیت بوده و امیدواریم در کنار هم به بهترین دستاوردها برسیم زیرا آینده شرکت ارفع در دستان این جوانان است.

شنیده شده آهن و فولاد ارفع  با مشکلاتی در صادرات و جواز صادراتی مواجه است در این مورد توضیح می دهید؟

من به شدت این موضوع را تکذیب می کنم. خدارا شاکریم که شرکت آهن و فولادارفع یک شرکت دارای ساختار و سازمان کاملا مستقل بوده و در امر صادرات پیرو هیچ شرکتی نیست.

از سال 1395 ساختار نظام یافته تری را در بخش صادرات تعریف کردیم و زیر بنا و تغییرات لازم را در دپارتمان صادرات به وجود آوردیم.  بازاریابی از بهمن 95 شروع شد و ما سعی کردیم در بازارهای مختلف حضور یافته و شرکت آهن و فولاد ارفع را معرفی نماییم.

به لطف خداوند و کمک واحدهای فنی و پشتیبانی شرکت در سال 96 ما عقود صادراتی را به انجام رساندیم و بهترین سال ما نیز در واقع همین سال بود. در تاریخ 6 /6 /96 اولین محوله صادراتی 20 هزار تنی را عقد قرارداد کرده و صادر کردیم و روند صادراتی همچنان ادامه یافت.

در پایان همان سال ما بالغ بر 325 هزار تن شمش در انواع مختلف را صادر کردیم در حالی که رکود و نابسامانی و مشکلات در زنجیره فولاد در بازار داخل شروع شده بود.

در سه ماهه اول سال 97 که هنوز تحریم و مشکلات به این شکل وجود نداشت توانستیم حتی در تعطیلات نوروز عملکرد صادراتی خود را ادامه دهیم و در سه ماه اول 125 هزار تن صادرات داشتیم.

متاسفانه در خرداد و اوایل تیر ماه به دلیل سیاست گذاری های آمریکا مشکلاتی برای ما به وجود آمد و بنا به ضرورت و تطمیع بازار و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات برای همکاران نوردی، به مدت 4 ماه نتوانستیم فعالیت را ادامه دهیم اما به محض اینکه انبساطی در قوانین صادرات به وجود آمد مشکلات کمی رفع شد و علی رغم اینکه همچنان مشکلاتی در کارکردن با برخی از شرکت های خارجی داشتیم توانستیم در پایان سال 97 بالغ بر 180 هزار تن صادارت داشته باشیم.

پیش بینی تولید شرکت در سال 97، 850 هزار تن و فروش واقعی شرکت بالغ بر 900 هزار تن بود و این نتیجه پشتکار و تلاش و کار تیمی فروش ما بود.

هدفگذاری تولید در سال 98، 880 هزار تن در سال است که تاکنون به هدف نیمه سال دست یافته و به کمک همکاران قریب به 440 هزار تن تولید داشته ایم. ما نیز به عنوان بخش کوچکی از مجموعه ارفع در بخش فروش توانسته ایم 434 هزار تن بالغ بر 97 درصد محصولات را به فروش برسانیم. از آن جایی که تولید روزانه ما بالغ بر 2500 تن است و محصولات فولادی نیز برای خنک شدن نیازمند زمان بیشتری است به همین دلیل  قریب به 8000 تن موجودی داغ داشتیم که به فروش نرفته بود.

طی 6 ماهه اول سال جاری (تا انتهای شهریور ماه) 150 هزار تن صادرات داشتیم. علی رغم تمام مشکلات بالغ بر ده کشور در حوزه خلیج فارس، آسیای جنوب شرقی و شاخ آفریقا از ما خرید می کنند.

بدون اغراق باید بگویم کیفیت محصولات ارفع برای کشور مایه افتخار است در حال حاضر مشتریان محصولات ما را تبلیغ می کنند.

به شهادت سوابق خود این افتخار را داریم که اکثر محصولات صادراتی ما سفارشی بوده و مشتری با در نظر گرفتن آنالیز مد نظر خود سفارش داده است.

ما صادرات را کفه ای برای ایجاد توازن در صنعت فولاد می دانیم زیرا اگر قرار باشد به چشم انداز 1404 و تولید بالغ بر 50 میلیون تن فولاد برسیم با توجه به نیاز داخلی با مازاد تولید مواجه خواهیم شد و باید صادرات کنیم و در دراز مدت این مشتریان راحفظ کنیم زیرا مشتریان خارجی با بیان معضلات و مشکلات داخلی کشور قیمت های پایین تری از مناطق CIS و منا را به ما پیشنهاد می کنند و مشکلات و بی مبالاتی به صنعت آسیب می رساند. اما خوشبختانه ما در نیمه ابتدای سال توانستیم در بازار داخل و بورس کالا به همکاران بخش نورد نیز خدمات ارائه دهیم و تا جایی که امکان داشته توانستیم نیاز آنها را برطرف کرده و وظیفه ملی خود را به انجام رسانیم. ما باید صادرات داشته باشیم زیرا بازار داخل در رکود و اشباع است و برای استفاده از تمامی ظرفیت باید صادرات داشته باشیم تا بقیه ظرفیت نیز فعال شود.

امیدواریم دستگاه های نظارتی، حالت نظارتی خود را حفظ کنند تا حالت دخالتی، زیرا در سال 96 با توجه به مسایل پیش آمده ما با تعدد دستورالعمل ها، بخشنامه ها و موازی بودن قوانین و مقررات مواجه بودیم و از مراجعی که در کنار ما قرار گرفتند تشکر می کنیم که موازی سازی ها را به همگرایی تبدیل کرده و به ما کمک کردند. امیدواریم از این چالش عبور کنیم. باید بگویم صنعت فولاد در کنار پتروشیمی منبع بسیار خوبی برای تامین ارز است و تا جایی که می شود باید با همگرایی معضلات را از بین ببریم.

آیا در صادرات با تهاتر مواجه شده اید؟

خیر این تجربه را نداشتیم زیرا معضلات خود را دارد. با توجه به شرایط و برنامه ای که در اختیار ما است سعی می کنیم محصولی را تولید کرده و به فروش برسانیم.

البته پیشنهاداتی شده اما ما سعی کرده ایم فعلا این کار را انجام ندهیم. ممکن است در آینده این موضوع را مد نظر قرار دهیم.

آیا محصول خاصی از سوی مشتری سفارش داده شده و پس از تولید، آن محصول در رنج محصولات دائمی شما قرار گرفته باشد؟

بله اگر اشتباه نکنم در سال 96 یا 97 شرکت کویتی محصول خیلی خاص را سفارش داد که این باعث شد تدابیری برای تولید آن به انجام برسانیم این شمش خاص همراه با آنالیز خاص برای تولید نیاز به ماده اولیه خاصی نیز داشت و با کارهای معمول ما متفاوت بود. همچنین ما یک محموله وانادیوم دار به کشور هند صادر کردیم که بسیار مورد توجه آنها واقع گردید و همان محصول یک بازار جدیدی برای ما ایجاد کرد.

موارد مصرف این محصول چیست؟

این نوع شمش در سازه دکل های انتقال برق فشار قوی مورد استفاده قرار می گرفت. به دلیل تسریع تولید در ایران مورد درخواست کشور هند قرار گرفت زیرا در کشور خودشان قابلیت تولید را داشتند اما زمان بر بود.

حجم سفارش چقدر بود؟

هفت هزار تن بود. خوشبختانه تولید و صادارت آن با موفقیت همراه بود. باید بگویم قسمت اعظم محصولات صادراتی ما تحت سفارش مشتری های ما بوده است.

در انتها؟

خانم عظیم زاده رییس فروش داخلی شرکت آهن و فولاد ارفع نیز در پایان این نشست گفت: اخیرا اعلام شده که شرکت آهن و فولاد ارفع در بین 40 شرکت برتر بورسی و فرابورسی قرار گرفته است.

در سال 96 شرکت آهن و فولاد ارفع در بین 100 شرکت برتر، رتبه 84 و در بین شرکت های فولادی در رتبه ششم قرار گرفت.  در سال 97 امیدواریم رتبه ما بهتر شده و تصور می کنم در فروش بازهم بهتر شویم و در بین 50 شرکت برتر قرار گیریم.

مشکلات و چالش هایی که با آن رو به رو هستید؟

در خاتمه نیز مهندس دشت بزرگی مدیر صادرات شرکت آهن و فولاد ارفع در پاسخ به این پرسش گفت: مشکلاتی که ما داریم و در حال حاضر چرخ صادرات را بسیار کند کرده بحث نقل و انتقلات مالی و بانکی است و امیدواریم که راه حلی پیدا شود.

به نکته خوبی در بحث تهاتر اشاره کردید. متاسفانه در شرایط حال حاضر نقدینگی زیاد است اما مشکلات نقل و انتقالات بانکی راه این نقدینگی را سد کرده است.

در خصوص شمش های خاص نیز باید بگویم بله چندین سفارش داشیم. استاندارد کشو ها و صنایع مختلف متفاوت است. ما محصول میانی را تولید می کنیم و تلاش کرده ایم به سمت بازار کشورهای هدف که به لحاظ بازرگانی به صرفه تر است  سوق یابیم و استاندارد ها را در کشور پیاده سازی کنیم. نیازمند طرح های توسعه ای بودیم که در حال حاضر درحال انجام آن هستیم.

گفت و گو از تکتم زاهدی فر و علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده