تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۷۳۱۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گلشیرازی:

اقتصاد مردمی، راه حل مشکلات کشور است

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: بدترین شرایط در دوران جنگ اقتصادی زمانی است که دولت و مردم در کنار یکدیگر نباشند و ما در صورتی می توانیم بر شرایط حال حاضر نظام اقتصادی کشور غالب شویم که اقتصاد مردمی مورد توجه همه دستگاه های اقتصادی باشد.
اقتصاد مردمی، راه حل مشکلات کشور است

به گزارش می متالز، مسعود گلشیرازی، بعداز ظهر امروز سه شنبه - 12 آذرماه _ در اولین همایش صنعت و کسب کار که در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه نظام اقتصادی کشو در جنگ اقتصادی قرار دارد، اظهار کرد: بهتر است بجای شعار و شوق، هدف و عمل را در راستای فعالیت های خود قرار دهیم. کسب و کار یکی از مهم ترین معیار های فعالیت در حوزه های مختلف اقتصادی است و بسیاری از افرادی هم که تا پیش از این فعالیت اقتصادی نمی کرده اند،شرایط کشور آنها را به سمت و سویی برده است که با این مولفه ها آشنا شده اند.

وی افزود: بانک جهانی بر اساس ده مولفه اساسی محیط کسب و کار کشور های مختلف را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد و نحوه پرداخت مالیات و نحوه آغاز کسب و کار مهم ترین آنها محسوب می شود.

جمعیت جوان ما در کشور به دنبال شروع کسب و کار است و باید از خود بپرسیم که آیا محیط اقتصادی کشور ما برای آغاز یک کسب و کار شرایط مناسبی است؟ تشکیل کمیته مقررات زدایی به دبیری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اقدام بسیار مناسبی در جهت حذف قوانین و مبانی آئین نامه ای مزاحم فعالیت های اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خاطر نشان کرد: با وجود این حجم از قانون و آئین نامه، هر کدام از آنها به مانند یک بند به پای فعالان اقتصادی است و خوشبختانه وزارت اقتصاد و امور دارایی حرکات جدی را برای مهیا کردن شرایط برای تازه واردان حوزه کسب و کار شکل انجام داده است. زمانی می توانیم بر شبکه های رانتی پیروز شویم که نهایت استفاده از کاربردهای دولت الکترونیک و هوش مصنوعی را داشته باشیم و اگر بخواهیم با فساد برخورد کنیم هیچ راهی جز نهادینه کردن دولت الکترونیک نداریم.

گلشیرازی اضافه کرد: راه اندازی سامانه ارزی کشور نیز یکی از اقدامات مناسب در این حوزه بود که در کاهش التهابات و تراز تجاری بسیار تاثیر گذار بوده است. اقتصاد شفاف، الکترونیک و دیجیتال مورد نیاز فعالان اقتصادی امروز ایران است و شاخص های محیط کسب و کار در چند سال اخیر بهبود یافته اما هنوز به جایگاه مطلوبی نرسیدیم و باید در میان ۳۰ کشور برتر دنیا در این حوزه قرار بگیریم. در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۴۵ پله بهبود نسبت به سال گذشته در حوزه شرکت های دانش بنیان داشته ایم و هنوز ظرفیت های زیادی برای فعالیت در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ میلادی، پرداخت مالیات به عنوان یک شاخص کسب و کار دیگر در ایران نیز ، رشد پنج پله ای را تجربه کرده است. تغییرات متعدد آئین نامه و مقررات بزرگ ترین مشکل فعالان اقتصادی در سال گذشته بوده و غیر قابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه نیز یکی دیگر از معضلات فعالان اقتصادی کشور می باشد. اتاق بازرگانی اصفهان می کوشد از هر دستگاهی که در راستای بهبود شاخص های کسب و کار از نگاه بانک جهانی فعالیت می کند، تقدیر کرده و به دنبال اصلاح رفتارات در ادارات با مردم و فعالان اقتصادی باشد. فعالان اقتصادی اصفهان بیشترین مشکلات را در حوزه های مالیات و تامین اجتماعی داشته اند و باید آئین نامه ها و قوانینی که با شرایط جنگ اقتصادی سازگار نیستند، اصلاح شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تصریح کرد: معادل کل مالیات دریافتی کشور به بانک ها معافیت مالیات سپرده پرداخت می کنیم و نسبت تسهیلات به میزان سپرده در اصفهان حدود ۵۸ درصد است و مالیات باید در حوزه هایی که تراز تجاری کشور را مورد تغییر و رشد مثبت جهانی قرار می دهد، هزینه شود. بدترین شرایط در دوران جنگ اقتصادی زمانی است که دولت و مردم در کنار یکدیگر نباشند و ما در صورتی می توانیم بر شرایط حال حاضر نظام اقتصادی کشور غالب شویم که اقتصاد مردمی مورد توجه همه دستگاه های اقتصادی باشد. هیچ گریزی نداریم که در دوران جنگ اقتصادی، جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، شاخص های بهبود کسب و کار را در اولویت های خود قرار دهیم و عوامل مخل احساس رضایت فعالان اقتصادی باید به صورت جدی تا رسیدن به شرایط مطلوب ریشه کن شوند.

عناوین برگزیده