تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۰۰
بازدید: ۱۴۱۰
کد خبر: ۷۳۱۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر واحد HSE مجتمع مس سرچشمه:

اقدامات کنترلی و پیشگیرانه ایمنی باید فرهنگ‌سازی شود

می متالز - مدیر واحد HSE مجتمع مس سرچشمه گفت: در هر حوزه کاری، HSE موضوعات سلامت، ایمنی و محیط زیست را تحت شعاع قرار می‌دهد. در چاچوب HSE قوانینی تعریف شده است که با توجه به فعالیت هر واحد صنعتی یا عمرانی جهت حفظ ایمنی در کار باید رعایت شوند. شناسایی و اقدام به موقع جهت پیشگیری وقوع خطرات، می‌تواند علاوه بر تحمیل خسارت، از پرداخت هزینه‌های بالا نیز جلوگیری کند.
اقدامات کنترلی و پیشگیرانه ایمنی باید فرهنگ‌سازی شود

به گزارش می متالز، مصطفی زیدآبادی اظهار داشت: مهم‌ترین شاخص‌ها در حوزه HSE مجتمع مس سرچشمه، به بخش ایمنی و زیرشاخه حوادث مربوط می‌شود. بر اساس سنجش و مقایسه معیارهایی مانند ضریب تکرار حادثه ( AFR) و ضریب شدت حادثه ( ASR)، تعداد حوادث و تعداد روزهای کاری از دست رفته ناشی از حادثه کارخانه با معیارهای استاندارد، می‌توان عملکرد کارگاه مربوطه را از نظر HSE مورد بررسی قرار داد. سازمان‌هایی مانند وزارت صنعت و معدن، ایمیدرو و وزارت کار عملکرد کارخانه‌های صنعتی را تحت کنترل قرار می‌دهند و با بررسی فاکتورهای لازم جهت افزایش ایمنی، میزان عملکرد کارگاه و کارخانه را ارزیابی می‌کنند.

وی افزود: مجتمع مس سرچشمه در کنار عملکرد مطلوب در جهت بهبود فعالیت‌های صنعت مس، در تمام شرایط برای افزایش ایمنی کار، هر آنچه که در توان دارد را ارائه می‌دهد. در همین راستا، در یکی دو ماه گذشته مجتمع مس سرچشمه اولین استارت‌آپ ایمنی در کشور را برگزار کرد و همچنین در این ماه نیز با برگزاری همایش ایمنی معدن و فرآوری معدنی در مجتمع سرچشمه، میزبان صنایع مختلف بودیم. اهداف مجتمع مس برای برپایی چنین نشست‌ها و همایش‌هایی هوشمندسازی، تجهیزات حفاظتی، بیل‌گیت‌ها و معادن هوشمند بوده و استارت‌آپ‌های مذکور، به منظور استفاده از اپلیکیشن‌ها و نوآوری در حوزه ایمنی برپا شده است که برای پربار بودن این همایش، پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر به یاری ما آمدند. از نتایج برگزاری استارت‌آپی که دو ماه پیش برگزار شد، می‌توان گفت که از بین بیش از 120 ایده برای 14 ایده نو، کارگروه تشکیل شد و در کنار کارگروه‌ها، کارگاه‌های کسب و کار نیز تشکیل گردید و درنهایت، برای ایده‌های نوین و کاربردی، کمیته‌هایی جهت تولید محصول نهایی تاسیس شد؛ به این ترتیب، این برنامه‌ها علاوه بر گسترش کارآفرینی به توسعه ایمنی نیز کمک می‌کند.

مدیر واحد HSE مجتمع مس سرچشمه در رابطه با شناسایی خطرهای با ریسک بالا در این مجموعه، خاطرنشان کرد: در مجتمع مس سرچشمه بعد از شناسایی خطرات، میزان ریسک این خطرات، بر اساس محاسبه عدد RPN الویت‌‌بندی می‌شود، سپس با روش‌های مختلف ارزیابی ریسک، طبقه‌بندی شده و حد قابل پذیرش آن را انتخاب می‌کنیم و در نهایت تعریف اقدامات پیشگیری و کنترلی را در پیش می‌‌گیریم. به طور کلی در ایران، سقوط از ارتفاع در الویت حوادث با ریسک بالا قرار می‌گیرند؛ این نوع خطرها بیشتر در پروژه‌های ساختمانی رخ می‌دهد و سایر فعالیت‌ها مانند عملیات معدنی نیز از این خطر مستثنی نیستند. خطر بعدی که در رتبه دوم قرار می‌گیرد، بحث حمل‌ونقل، بارگیری و تخلیه در معادن است؛ خطر محورهای در حال گردش ازجمله خطر‌های با ریسک بالا شناسایی شده است. با مطالعه تاریخچه مجتمع مس و بررسی حوادث پرتکرار شدید رخ داده در طول این سال‌ها، خطرات با ریسک بالا را شناسایی کردیم و در جهت کنترل و عدم تکرار این نوع حوادث، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

زیدآبادی با اشاره به اقدامات شناسایی شرایط اضطراری محتمل در مجتمع مس سرچشمه، توضیح داد: طبق طرح ارائه شده توسط سازمان ملل، حوادثی مانند پتانسیل‌های فوت گروهی و تخلیه اضطراری افراد در مجتمع، شناسایی و طبقه‌بندی شدند و ما طبق تعاریف سازمان ملل، مطالعه‌ای را جهت بررسی این نوع حوادث با روش‌های علمی شروع کردیم؛ بعد از شناسایی و بررسی، آن‌ها را مدل‌سازی نموده و در ادامه، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث پر خطر را طراحی کردیم. مهم‌ترین بخش، گپ‌آنالیز و مقایسه کردن اطلاعات حاصل از مطالعه با استانداردهای جهانی مربوط به هر بخش است که درنهایت خلل‌های موجود در بحث HSE را پر کنیم و توانستیم از وقوع خطرات با پتانسیل مرگ‌های دست جمعی پیش‌گیری به عمل آوریم.

وی در ادامه اضافه کرد: در کنار تمام فعالیت‌هایی که تا کنون برای افزایش ایمنی صورت گرفته، به تازگی توجه ویژه‌ای به سمت مدیریت بحران جلب شده و مرکزی برای این امر در نظر گرفته‌ایم. در جهت توسعه این موضوع، دستورالعمل‌های پیشین را بازنگری نموده و مجددا کمیته‌های بحران را سازمان‌دهی کردیم و با همت پرسنل واحد HSE و با برنامه‌ریزی صحیح در جهت کاهش حوادث گام برداشتیم.

مدیر واحد HSE مجتمع مس سرچشمه با توضیح در رابطه با برنامه‌های اجرای مانور در مجتمع، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های لازم در جهت شناسایی و کاهش خطرات، طراحی و اجرای مانور با سناریوهای متفاوت است. ما در مجتمع مس سرچشمه به زودی مانوری را در سطح A و به صورت برون‌سازمانی طراحی و اجرا خواهیم کرد. با توجه به اینکه مجتمع سرچشمه از اسفند ماه سال گذشته، عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اسیدسولفوریک خاورمیانه را به خود اختصاص داده است، این مانور را با توجه به فعالیت‌های کارخانه اسید طراحی کردیم تا حوادث پرخطر این کارخانه را نیز شناسایی کنیم و به حداقل برسانیم.

زیدآبادی اذعان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش خطرات و افزایش ایمنی کار، حوادث رخ داده ماهیت صنعتی نداشتند و اغلب حوادث ناشی از تصادفات و برخوردها در محوطه مجموعه و معدن بوده است.

وی در رابطه با ضعف‌ها و چالش‌های موجود در پیشبرد اهداف HSE در این مجموعه، بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش که در اغلب صنایع نیز دیده می‌شود، بحث کیفیت نیروی انسانی است. جذب و استخدام افراد در بسیاری از سازمان‌ها تبدیل به یک معضل شده است. در سال‌های گذشته شرایط ورود به دانشگاه‌ها با امروز متفاوت بود و افراد با ضریب هوشی و پشتکار بالا، می‌توانستند وارد دانشگاه‌ شوند؛ اما با تاسیس دانشگاه‌های مختلف در سطح کشور همه افراد با ضرایب هوشی متفاوت، دارای مدارک دانشگاهی هستند و با ورود افرادی با توانمندی‌های محدود به حوزه HSE و سایر بخش‌های سیستم‌های بزرگ و صنعتی، گاهی ضررهای جبران‌ناپذیری به بطن صنعت و ایمنی وارد می‌کند.

مدیر واحد HSE مجتمع مس سرچشمه در پایان تصریح کرد: هدف والای ما در حوزه HSE مجتمع سرچشمه، کاهش وقوع حوادث پرخطر است که تا امروز توانسته‌ایم، تا حدودی این هدف را محقق سازیم. ما در مجموعه با شعارZero loss ،Zero harm  وZero garbage  گام برمی‌داریم و در تلاش هستیم در سه حوزه HSE در یک مقطع بلندمدت تلفات فوتی، آسیب‌های شغلی و تولیدات پسماند را نیز به صفر برسانیم. مقوله سلامت، ایمنی و محیط زیست در صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جامعه باید بیشتر به این بحث توجه کند و اقدامات پیشگیرانه را در اولویت برنامه‌های خود دهد. رعایت اصول سلامت شخصی و ایمنی فردی بر همه واجب است؛ چراکه طبق آمارهای منتشر شده، 42 درصد مرگ و میرها ناشی از سکته‌ قلبی است که با رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌توان اینگونه خطرات را به حداقل رساند. در صنعت هم، هزینه‌هایی که بعد از وقوع حادثه پرداخت می‌شود، خیلی بیشتر از هزینه‌های پیشگیرانه و کنترلی است.

عناوین برگزیده