تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۷۳۱۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اونس طلا یک درصد رشد کرد

صعود پوند به سقف ۱۸‌ماهه

می متالز - دو عامل مهم نااطمینانی در بازارهای جهانی تا حدی روشن شدند. مذاکرات تجاری میان دو ابرقدرت اقتصاد دنیا با سیگنال مثبت مقامات واشنگتن و پکن همراه شد و پیروزی حزب حاکم در انگلستان نیز آینده برگزیت را تا حدی واضح کرد.
صعود پوند به سقف ۱۸‌ماهه

به گزارش می متالز، البته با توجه به رشد قیمت طلا در هفته گذشته، نااطمینانی همچنان در فضای بازارها باقی مانده و مشخص نبودن مفاد توافق تجاری چین و آمریکا، بازارهای جهانی را سردرگم کرده است. اونس طلا در هفته گذشته نزدیک به یک درصد رشد داشت. در معاملات ابتدایی هفته قبل هر اونس از این فلز گرانبها با قیمت ۱۴۵۹ دلار معامله می‌شد و در پایان هفته به ۱۴۷۵ دلار رسید که رشد نزدیک به ۱۶ دلاری را نشان می‌دهد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که چین احتمالا ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری خواهد کرد. وی همچنین از متوقف شدن اعمال تعرفه‌های تجاری جدید علیه کالاهای وارداتی از چین خبر داد.

در حالی که آمریکا و چین برای امضای توافق تجاری موقت آماده شده‌اند، برخی تحلیلگران بر این باورند که روشن نبودن جزئیات این توافق همچنان موجب نگرانی سرمایه‌گذاران بین‌المللی شده است. اینکه طلا در محدوده قیمتی ۱۴۷۵ دلاری داد‌و‌ستد می‌شود نشانگر این واقعیت است که همچنان تمایل نسبت به بازار طلا وجود دارد. نااطمینانی درباره چشم‌انداز سیاسی آمریکا نیز موجب افزایش تقاضا برای طلا شده است. کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا طرح استیضاح ترامپ را تصویب کرده است. در این طرح رئیس‌جمهوری آمریکا به سوءاستفاده از قدرت و ممانعت از تحقیقات استیضاح متهم شده است. در صورت تصویب نهایی طرح، ترامپ سومین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا خواهد بود که استیضاح می‌شود. شاخص دلار که نشان‌دهنده قدرت این ارز در برابر سایر ارزهای معتبر بین‌المللی است با کاهش روبه‌رو شده و پوند انگلستان به سقف ۱۸ ماهه رسید. پیروزی بوریس جانسون در انتخابات پارلمانی انگلیس نشان می‌دهد که خروج از اتحادیه اروپا رخ خواهد داد.

در بازار اوراق آمریکا نااطمینانی همچنان وجود دارد. فدرال‌رزرو علاوه بر افزایش سقف کسری ترازنامه خود، حجم تزریق نقدینگی در بازار استقراض شبانه را نیز بیشتر کرده است. نرخ بهره این بازار در هفته گذشته به ۴درصد رسید که بیش از ۲ درصد با نرخ هدف فاصله داشت. شعبه ایالتی فدرال‌رزرو در نیویورک که مسوول تامین نقدینگی در این بازار است، پس از استعفای چند مقام ارشد از هیات‌مدیره در ماه می ‌سال گذشته میلادی با کرسی‌های خالی به کار خود مشغول بود. این مساله موجب نگرانی برخی از معامله‌گران شد و فدرال‌رزرو را ناچار به خریداری اوراق با سررسید کمتر از یک سال و وام‌دهی روزانه در بازار ریپو (بازخرید شبانه) کرد.

عناوین برگزیده