تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۷۳۱۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
امضای توافق تجاری ایران و بلاروس؛

یک گام به تشکیل "منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا" نزدیک شدیم

می متالز - هشتاد و دومین اجلاس کمیسیون سیاست‌گذاری سازمان جهانی گمرک در کره جنوبی در حال برگزاری است که در حاشیه این اجلاس، ایران و بلاروس برای ارتقای تجارت متقابل موافقت‌نامه امضا کردند. موافقت‌نامه در راستای تشکیل منطقه آزاد تجاری موقت ایران و کشورهای اورآسیا است.
یک گام به تشکیل "منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا" نزدیک شدیم

به گزارش می متالز، هشتاد و دومین کمیسیون خط سیاست گذاری سازمان جهانی گمرک با حضور رئیس، دبیرکل سازمان جهانی و اعضای  کمیسیون خط مشی از روز گذشته (۱۲ آذر) در شهر سئول کره جنوبی درحال برگزاری است که در این اجلاس مهدی میر اشرفی، رئیس کل گمرک کشورمان حضور دارد و سند همکاری ارتقای تجارت با یوری سنکو، رئیس کمیته درآمدی (گمرک و مالیات) جمهوری بلاروس امضا کرده است.

سید روح‌الله لطیفی - سخن گوی گمرک جمهوری اسلامی - در این باره اظهار کرد: این موافقت نامه در راستای اجرای موافقت‌نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری موقت ایران و کشورهای اورآسیا به امضا رسیده تا به تلاش برای بهبود سطح همکاری بین دو طرف و حفاظت از منافع اقتصادی و اجتماعی طرفین منجر شود.

به گفته وی، در این موافقت‌نامه بر شناسایی نیازها برای افزایش بهره‌وری، کنترل گمرکی کالا و وسایل نقلیه در حال تردد بین دو کشور تاکید و تلاش شده به کاهش شرایط انجام عملیات و ساده‌سازی و شفافیت فرایند کنترل گمرکی کالا و وسایل نقلیه در حال تردد بین طرفین به منظور تضمین توسعه سیستم ارتقای تجارت متقابل و امنیت آن گام برداشته شود.

سخن گوی گمرک یادآور شد: قانون موافقت‌نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا از پنجم آبان ماه اجرایی شده است.

طبق اعلام گمرک، در این اجلاس که به مدت سه روز برگزار می‌شود، درباره مهمترین موضوعات سازمان جهانی گمرک شامل طرح استراتژیک سازمان جهانی گمرک برای دوره دو ساله ۲۰۲۲-۲۰۲۰ و سایر مباحث مربوط به ظرفیت‌سازی، تجزیه و تحلیل اطلاعات، تجارت الکترونیک بسته درآمدی، اعمال مقررات و تسهیلات استراتژی اطلاعات و بلاک چین در گمرک بحث و بررسی می شود تا برای طرح در اجلاس شورا در تیر ماه سال آینده آماده شود.

عناوین برگزیده