تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۷۳۱۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی:

بودجه سال آینده ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی با انتقاد از عدم نظرخواهی در لایحه بودجه ٩٩ از بخش خصوصی گفت: برآوردهای اولیه حاکی از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری در لایحه است.
بودجه سال آینده ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد

به گزارش می متالز، غلامحسین شافعی در پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درخصوص لایحه بودجه ٩٩ گفت: برای نخستین بار هیچ نظرخواهی از بخش خصوصی در لایحه بودجه ٩٩ نشده و حتی از مرکز پژوهش ها نیز نظر خواهی نشده است. بودجه چشم انداز یک ساله دولت است و بر همین اساس از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تأکید کرد: سال پیش رو از نظر درآمدی سال بسیار سختی خواهد بود زیرا در خصوص فروش نفت و ارز حاصل از آن با مشکلاتی روبرو هستیم. در لایحه پیش بینی فروش یک میلیون بشکه در روز نفت شده است. درآمد ارزی ٥.٨ میلیارد دلار خواهد بود لذا منابع ارزی کافی برای اختصاص واردات کالاهای  اساسی که ١۰.٥ میلیارد دلار پیش بینی شده، نخواهد  شد. برای اجرای  سیاست اختصاص دلار ٤۲۰۰ تومانی عدد ٥٨ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد.

این مقام مسوول گفت: برآورد های اولیه حاکی از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری در لایحه است و این بدون در نظر گرفتن اوراق منتشره است. وابستگی به درآمد نفت یکی دیگر از مشکلات لایحه بودجه ٩٩ است و ضروری است دولت گام های اساسی  در راستای انضباط مالی بردارد . تعادل بین برنامه های هزینه ای دولت بدون کوچک سازی امکان پذیر نیست.رقم درآمدهای مالیاتی از کجا قرار است تامین شود، بهترین راه برای کاهش وابستگی به نفت اتکا به تولید و توان داخل است.

شافعی ادامه داد: ٧٤  درصد بودجه ٩٩ متعلق به شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات  انتفاعی است که نسبت به سال گذشته ١٦درصد افزایش یافته است. رشد منابع حاصل از واگذاری شرکت های دولتی ٤٦ درصد است و واگذاری ها  نباید با دید کسب درآمد انجام شود زیرا در این صورت از فرایند اصلی خصوصی سازی  منحرف می شود بنابراین موافق واگذاری  هستیم به شرطی که بخش  خصوصی واقعی وارد شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده