تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۷۳۱۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگاهی به لایحه بودجه سال ۹۹

جعفرزاده: درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه حدود ۲۵ درصد کمتر از ارقام هدف‌گذاری شده است

می متالز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر ضرورت مبارزه با فرار مالیاتی بدون فشار به حقوق‌بگیران، می‌گوید: "درآمدهای مالیاتی" در لایحه بودجه ۲۴/۵ درصد کمتر از ارقام هدف‌گذاری شده در قانون برنامه پیش‌بینی شده است.
جعفرزاده: درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه حدود ۲۵ درصد کمتر از ارقام هدف‌گذاری شده است

به گزارش می متالز، قانون بودجه سنواتی به عنوان برنامه یک سال دولت، برشی مقطعی از اسناد بالادستی ازجمله برنامه‌های بلند مدت و میان مدت محسوب می‌شود. براین‌اساس انتظار می‌رود بودجه‌های سنواتی در چارچوب اهداف ترسیم شده  در اسناد بالادستی و رعایت الزامات تعیین شده در آن‌ها، تهیه و تنظیم شود. لذا غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به بررسی میزان انطباق و انحراف منابع و مصارف عمومی دولت در لایحه بودجه سال 99 کل کشور با الزامات تعیین شده در "برنامه ششم توسعه" و "تحلیل شاخص‌های کلان بودجه‌ای" پرداخته است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه باید بررسی شود بودجه سال 99 چقدر با برنامه ششم توسعه تطابق دارد، گفت: در برنامه ششم مشخص شده که سال 99 باید چه وضعیتی داشته باشیم بنابراین باید بررسی شود لایحه چگونه تدوین شده و تا چه میزان نسبت به سال قبل و برنامه ششم انحراف دارد، درواقع مبنابی ارزیابی بودجه نسبت به برنامه ششم است.

منابع و مصارف عمومی دولت در لایحه به میزان 11/1 درصد نسبت به ارقام قانون برنامه، کاهش داشته است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: با مقایسه ارقام مندرج در لایحه بودجه سال 99 و قانون بودجه سال 98 کل کشور با الزامات پیش‌بینی شده در قانون بودجه برنامه ششم توسعه، بررسی‌ها نشان می‌دهد منابع و مصارف عمومی دولت در لایحه به میزان 11/1 درصد نسبت به ارقام قانون برنامه، کاهش داشته است. همچنین بررسی اجرای منابع عمومی دولت مبین آن است که "درآمدهای مالیاتی" در لایحه بودجه 24/5 درصد کمتر از ارقام هدف‌گذاری شده در قانون برنامه پیش بینی شده است.

وی توضیح داد: در حالی مبلغ 195هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال 99 آمده است که برنامه ششم گفته است این درآمد در سال 99 باید 258هزار میلیارد تومان شود به همین دلیل لایحه بودجه در اخذ مالیات 24/5درصد از برنامه ششم عقب مانده است یا انحراف دارد، همچنین برنامه بودجه سال 98، حدود  15/5درصد در اخذ مالیات از برنامه ششم عقب‌تر بود بنابراین فاصله و انحراف از برنامه ششم توسعه در حال افزایش است.  

فاصله جدی درآمدهای مالیاتی با اهداف تعیین شده بالادستی

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه سال 99، سال سوم اجرای قانون برنامه محسوب می‌شود این انحراف قابل تامل و توجه است، ضمن آنکه در قانون بودجه سال 98 کل کشور نیز درآمد مالیاتی به میزان 16/9 درصد پایین‍تر از الزامات قانون برنامه ششم توسعه، پیش‌بینی شده که این امر بیانگر فاصله جدی این بخش از بودجه نسبت به اهداف تعیین شده است.

نمی‌توان کیلویی مالیات اخذ کرد

جعفرزاده ایمن‌آبادی معتقد است نمی‌توان کیلویی مالیات اخذ کرد بلکه باید طبق برنامه‌های بالادستی و از قبل این مهم را محقق کرد.

درآمدهای مالیاتی باید در سال 99 به میزان 24/4 درصد نسبت به سال 98 رشد یابد

وی با بیان اینکه براساس الزامات بودجه‌ای پیش‌بینی شده در قانون برنامه ششم "درآمدهای مالیاتی می‌بایست در سال 99 به میزان 24/4درصد نسبت به سال 98 رشد یابد"، توضیح داد: مقایسه لایحه بودجه 99 با قانون بودجه 98 مبین رشد 13 درصدی این بخش است.

دولت بدون ایجاد فشار برگروه‌های منضبط پرداخت‌کننده مالیات مبارزه با پدیده فرار مالیاتی در دستور کار جدی خود در سال 99 قرار دهد

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس توضیح داد: همچنین با توجه به وجود معافیت گسترده در نظام اقتصادی و گمرگی کشور و همچنین فرار مالیاتی بیش از 50000 میلیارد تومانی در کشور، انتظار می‌رود دولت بدون ایجاد فشار مضاعف بر گروه‌های منضبط پرداخت‌کننده مالیات (حقوق بگیران)، ضمن ساماندهی معافیت‌های مذکور، مبارزه با پدیده فرار مالیاتی و کاهش آن را در دستور کار جدی خود در سال 99 قرار دهد.

عناوین برگزیده