تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۷۳۲۲۸
سرویس خبر : انرژی

نتیجه مدیریت مصرف سوخت، صرفه‌جویی ۳۲ میلیون لیتر بنزین خواهد بود

می متالز - معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در آیین امضای تفاهم‌نامه تامین مالی توسعه ناوگان گازسوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت گفت: با اجرای این طرح و پیرو آن اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، در مصرف روزانه ۳۲ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود.
نتیجه مدیریت مصرف سوخت، صرفه‌جویی ۳۲ میلیون لیتر بنزین خواهد بود

به گزارش می متالز، علیرضا صادق‌آبادی صبح امروز (یکشنبه، ۲۴ آذرماه) در آیین امضای «تفاهم‌نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز» بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت در محل مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت، اعلام کرد در مجموع حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی عمومی در کشور روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که با اجرای این طرح و با احتساب دوگانه‌سوز بودن آنها برآورد ما این است که در بدبینانه‌ترین حالت، حداقل ۱۰ میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور کاسته می‌شود و با احتساب قیمت ۵۰ سنت به ازای هر لیتر بنزین، در مجموع روزانه ۵ میلیون دلار و سالانه ۱.۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی در کشور محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در آبان‌ماه، مصرف روزانه بنزین حدود ۲۲ میلیون لیتر کاهش یافته است، افزود: با احتساب ۱۰ میلیون لیتر کاهش از محل گازسوز کردن خودروهای عمومی، این رقم در مجموع به روزانه ۳۲ میلیون لیتر در روز می‌رسد. یعنی با تولیدات سه پالایشگاه بزرگ تهران، آبادان و اصفهان برابر است که سرمایه احداث آنها بسیار هنگفت خواهد بود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تاکید بر بازگشت سرمایه اصل و فرع تسهیلات موردنیاز این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن، متنوع‌سازی سبد سوخت کشور، پتانسیل بیشتر برای صادرات و حفظ مسیر خودکفایی در حوزه سوخت در مدت زمانی طولانی، کاهش هزینه‌های حمل بار و مسافر، کمک به بهبود هوای شهرها به‌ویژه کلانشهرها را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح برشمرد.

صادق‌آبادی تصریح کرد: البته مقدار مصرف این خودروها همچنان یکسان خواهد بود و تنها گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) جایگزین بنزین خواهد شد. البته باید با همکاری خودروسازان در به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته‌تر، کل مصرف سوخت در صنعت خودرویی را کاهش دهیم.

وی گفت: طرح گازسوز کردن خودروهای عمومی به دنبال مصوبه اخیر شورای اقتصاد اجرایی شده است که در قالب این مصوبه که با پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه نهایی شد، یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودروی عمومی شامل تاکسی‌های ون، سدان، وانت‌های کم‌مصرف و پرمصرف و مسافربرهای شخصی به دوگانه‌سوز تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت:‌ در سال ۹۶ این طرح به‌صورت مشترک با سازمان برنامه و بودجه دنبال شد،‌ اما به دلیل اختلاف قیمت بسیار کم بنزین و سی‌ان‌جی و عدم اقبال عمومی برای سرمایه‌گذاری در آن به نتیجه نرسید، اما با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و اختلاف قیمت سی‌ان‌جی با بنزین، صرفه‌ و توجیه اقتصادی پیدا کرد و افزون بر آن صرفه‌جویی لحاظ شده از محل گازسوز کردن خودروها بلافاصله پس از ثبت‌نام در سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) قابل اثبات است.

صادق‌آبادی افزود: بر پایه مصوبه شورای اقتصاد، تسهیلات بلاعوض اختصاص یافته به خودروهای سدان به ازای هر دستگاه، ۳۳۰ دلار، برای تاکسی ون ۵۲۰ دلار، برای وانت سبک ۴۱۰ دلار، برای وانت سنگین ۴۲۰ دلار و برای مسافربر شخصی ۲۴۵ دلار بوده و سقف تعهدهای دولت هم در بازپرداخت اصل و فرع وام ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

[سدان (Sedan) یا سالون به خودروهای سواری معمولی یا به اصطلاح صندوق‌دار می‌گویند که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده و می‌تواند دو یا چهار در داشته باشد؛ سدان متداول‌ترین شکل طراحی بدنه خودرو است.]

وی درباره نحوه اجرایی شدن این مصوبه گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پس از امضای قرارداد با کارگاه‌های تبدیل و کارخانه‌های خودروساز، منابع را در اختیار این شرکت‌ها و کارخانه‌ها قرار می‌دهد و به محض دوگانه‌سوز شدن خودروها در سیمفا، از محل درآمدهای حاصل از صادرات بنزین، اصل و فرع وام را بازپرداخت می‌کند، بنابراین مردم درگیر فرآیند پیچیده وام گرفتن و ... نخواهند شد.

صادق‌آبادی تاکید کرد: این مصوبه شامل خودروهای عمومی است و دارندگان این خودروها در فرآیند اجرای آن به سامانه irngv.ir مراجعه می‌کنند، خودروهای عمومی بسته به محل سکونت فرد به نزدیک‌ترین کارگاه‌های تبدیل معرفی می‌شوند؛ ظرفیت این تبدیل ماهانه ۲۰۰ هزار خودرو است که امیدواریم بتوانیم در بازه یک‌ساله یا سه ماه بیشتر این تبدیل را انجام دهیم و مردم و کشور از منافع آن منتفع شوند.

 

همکاری تنگاتنگ بانک ملت با صنعت نفت

محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت نیز در این آیین گفت: سابقه همکاری بانک ملت با وزارت نفت به ۱۰، ۱۲ سال گذشته بازمی‌گردد و بانک ملت همواره تعامل و همکاری دوجانبه و تنگاتنگی با صنعت نفت داشته است. آخرین مورد آن ستاره خلیج‌فارس بود که سبب شد کشور از لحاظ بنزین خودکفا شود.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای درون‌شهری است، دوگانه‌سوز کردن خودروها را راه‌حل موثری برای افزایش کیفیت هوا عنوان کرد و گفت: کاهش آلودگی هوا، افزایش صادرات از محل کاهش مصرف بنزین و کاهش هزینه مصرف‌کننده از جمله فواید مثبت امضای این تفاهم‌نامه است.

بیگدلی تاکید کرد: امروز بانک ملت طرح مهمی را همسو با تکمیل زنجیره تامین در صنعت نفت در قالب تفاهم‌نامه با شرکت پخش به امضا می‌رساند که در قالب آن حدود ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای دوگانه‌سوز کردن یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در کشور سرمایه‌گذاری می‌شود و عواید اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی مهمی برای کشور به همراه خواهد داشت.

 

دوگانه‌سوز کردن خودروها باید تحت نظارت سازمان استاندارد انجام شود

نیره پیروزبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در آیین امضای تفاهم‌نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های ایران و بانک ملت با تشکر از اقدام‌های وزارت نفت و شخص وزیر نفت در حوزه توجه به استاندارد و ایرانیزه کردن استاندارد گفت: خوشبختانه وزارت نفت در این مسیر گام‌های موثری برداشته است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد از سال ۹۴ عضو مجمع تایید صلاحیت شده که گواهی آن در ۷۰ کشور دنیا قابل‌قبول است، افزود: با توجه به افزایش قیمت بنزین در روزهای اخیر، تغییر سیاست‌ها می‌تواند راهگشای مشکلات باشد و حرکت از بستر سوخت بنزین به سی‌ان‌جی تبعات مثبت و موثری نظیر صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت.

پیروزبخت تاکید کرد: در حوزه استانداردهای مرتبط با صنعت سی‌ان‌جی از مخزن گرفته تا استاندارد تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز، در حال همکاری با وزارت نفت هستیم و امیدواریم بتوان شرایطی را به‌وجود آورد تا کارگاه‌های مجاز و غیرمجاز، تحت پوشش وزارت صمت و استاندارد کار تبدیل را انجام دهند و تمام خودروهایی که قرار است گازسوز شوند، عملیات تبدیل آنها در قالب استاندارد انجام شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم تفاهم‌نامه امروز گام خوبی برای برخورداری تاکسی‌های از سوخت پاک باشد و نگرانی‌های ما از بحث آلودگی هوا نیز کاهش یابد.

عناوین برگزیده