تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۷۳۲۶۵
سرویس خبر : زمین شناسی

حضور سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته

می متالز - پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی و صنایع فراساحل به ‌منظور رفع موانع بین دولت و بخش خصوصی همزمان با چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته صبح امروز در مصلی امام‌خمینی تهران آغاز به کار کرد.
حضور سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته

به گزارش می متالز، دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز با ارائه دستاوردهای خود در شاخه‌های مختلف زمین‌شناسی دریایی در این نمایشگاه که به مناسبت هفته حمل و نقل از ۲۴ الی ۲۶ آذر برگزار شده، شرکت کرده است.

گفتنی است، اهداف راهبردی دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی متناسب با چشم‌انداز و حوزه‌های ماموریتی شامل تعالی عملکردی در زمین‌شناسی محیط‌های دریایی، تضمین ایمنی زندگی در محیط‌های ساحلی از طریق شناخت مخاطرات زمین‌شناسی، شناسایی پتانسیل‌های معدنی دریایی و ساحلی و شناخته شدن مدیریت زمین‌شناسی دریایی به عنوان یک بازوی آموزش‌دهنده همکار پژوهشکده علوم‌زمین عنوان شده است.

در همین زمینه مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور هدف از شرکت در نمایشگاه مذکور را معرفی ۱۱۴ پروژه‌ تهیه نقشه‌های یک‌پنجاه‌هزارم در ۴ لایه اطلاعاتی رسوب‌شناسی، ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست‌محیطی و ژئومورفولوژی و زمین‌ گردشگری عنوان کرد.

مسعود زمانی‌پدرام با اشاره به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه افزود: در نظر داریم ضمن توسعه همکاری‌ها و مناسبات خود با شرکت‌های دانش‌بنیان از خدمات فنی و مهندسی آنها جهت تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دریایی در قالب امضای تفاهم‌نامه بهره ببریم.

وی با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور دستگاه‌های ژئوفیزیک دریایی پیشرفته‌ای جهت کاربری در طرح‌های عمرانی را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: تجهیزات و ابزار دقیق برای برداشت‌های دریایی شامل دستگاه‌های sub bottom profiler جهت برداشت نیم‌رخ لرزه‌ای تا عمق 50 متری در پروژه‌های دریایی، side scan sonar جهت تصویرسازی عوارض بستر دریا، Marine Magnetometer جهت برداشت آنومالی‌های مغناطیسی دریایی،ADCP جهت برداشت جریان‌های دریایی در لایه‌هایی از سطح آب تا بستر دریا، SVP جهت برداشت سرعت صوت در آب به‌منظور کالیبراسیون تجهیزاتSonar است.

زمانی با بیان اینکه تبادل‌نظر و تعامل با دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی در قالب طرح تاپ جهت تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دریایی یک پنجاه هزارم و مقیاس‌های بزرگتر را نیز به‌عنوان یکی دیگر از اهداف موردنظر در دستور کار داریم، تصریح کرد: دستگاه‌های نمونه‌برداری از آب و رسوب به‌طور انحصاری در اختیار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است که بر همین اساس درنظر داریم این تجهیزات را به شرکت‌ها و دیگر علاقه‌مندان معرفی کنیم.

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در رابطه با خدمات آزمایشگاه رسوب‌شناسی این سازمان یادآور شد: آماده‌سازی نمونه‌های رسوب، بررسی اثرات حیاتی در رسوبات، بررسی و مطالعه فرامنیفرها و سایر ارگانیسم‌های عهد حاضر، انجام مطالعات مورفوسکوپی و مورفومتری نمونههای دانهبندی شده، تصویربرداری و مطالعه میکروسکپی رسوبات منفصل بخشی از مطالعات این مجموعه است.

عناوین برگزیده