تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۷۳۴۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ثبت معدن موقوفه در خدابنده

می متالز - معدن موقوفه در اراضی ملی روستای «اردهین» شهرستان خدابنده به ثبت رسید.
ثبت معدن موقوفه در خدابنده

به گزارش می متالز، «وقف» به معنی بخشش پول یا ملک به شخص یا موسسه غیرانتفاعی است که منافع مترتبه این بخشش را به مصرف خاصی برساند و به مال و زمین وقف شده، موقوفه گفته می‌شود.

در بسیاری از روایات از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد شده و بنابر ماده ۵۵ قانون مدنی «وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود.

قدمت برخی از موقوفات در کشور به بیش از 800 سال می‌رسد و در حال حاضر بیش از 8 هزار متولی موقوفات در کشور وجود دارد.

تعداد موقوفات کشور بیش از 127 هزار مورد است که این تعداد شامل موقوفات منفعتی و انتفاعی هستند.

در استان زنجان نیز موقوفات بسیاری در حوزه‌های مختلف به ثبت رسیده است که در زمینه پزشکی، درمانی، علمی، قرآنی و ... وقف شده است.

کاروانسرای سنگی شهر زنجان، موقوفه مرحوم یوسف هوشمند، وقف برای ساخت مسجد از جمله موقوفات خاص استان زنجان است.

وقف می‌تواند دارای نیت خاص باشد، یعنی استفاده‌کنندگان از موقوفه، اشخاص، اقشار یا گروه خاصی‌‌ و یا عام باشد و استفاده‌کنندگان از آن مال موقوفه، شخص یا گروه خاصی نباشند و برای مصلحت عموم، مانند مساجد، بیمارستان‌ها یا مردم یک شهر هدیه شود.

ثبت 2 هزار و 800 موقوفه در استان زنجان

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر بیش از 2 هزار و 800 موقوفه در استان وجود دارد که در زمینه‌های مختلف به ثبت رسیده است.

بهزاد شکوری با اشاره به اینکه استان زنجان دارای موقوفات شاخصی در حوزه‌های متعدد پزشکی است که از جمله آن موقوفه هوشمند است، تصریح کرد: بخش عمده نیات واقفان خیراندیش و نیکوکار در استان مربوط به عزاداری برای امام حسین (ع)، رفاه عمومی، فقرزدایی و عدالت اجتماعی مربوط است و آمار نیات واقفان در استان به 35 هزار مورد می‌رسد.

وی با بیان اینکه موقوفات واقفین دقیقا طبق نیات هزینه می‌شود، اضافه کرد: این موضع تاثیر بسزایی در جذب واقفین داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز درباره موقوفات استان گفت: در حال حاضر بیش از 2 هزار و 800 موقوفه در استان زنجان وجود دارد.

حجت‌الاسلام مختار کرمی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های اوقاف در عملکرد عمل به نیات واقفین است، تصریح کرد: در واقع اوقاف طبق نیات واقفان بر اساس وظیفه شرعی و قانونی خود عمل می‌کند.

ثبت روستای موقوفه در زنجان

وی با اشاره به اینکه همه افراد موظف به پرداخت حقوق موقوفات هستند، اضافه کرد: هم اکنون روستای «اردهین» موقوفه است و اوقاف نیز به دنبال استفاده بهتر از این موقوفات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه عواید موقوفات در هر منطقه در همان محل نیز هزینه خواهد شد، تصریح کرد:‌حتی یک ریال هم از عواید موقوفات در جای دیگر هزینه نخواهد شد.

ثبت معدن موقوفه در روستای «اردهین»

‌معاون بهره‌وری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در این باره گفت: اخیرا یک معدن استخراج سنگ تراورتن در روستای موقوفه «اردهین» به ثبت رسیده است.

داوود قاسملو با اشاره به اینکه این روستا به صورت 6 دانگ موقوفه بوده و در مرز بین خدابنده و همدان قرار دارد، تصریح کرد: کل 2 هزار و 100 هکتار این روستا موقوفه است.

وی از ثبت معدن در اراضی ملی این روستا خبر داد و تصریح کرد: قطعا عواید این موقوفه نیز به نفع مردم هزینه خواهد بود.

‌معاون بهره‌وری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه معدن ثبتی در این روستا در حال بهره‌برداری است، اضافه کرد: معدن دارای ظرفیت بالایی بوده و ذخیره معدن 20 هزار تن سنگ تراورتن است.

وی تصریح کرد: برداشت سالانه معدن ثبت شده 2 هزار تن است و 10 سال می‌توان به صورت استخراج از این معدن ادامه داد.

قاسملو با اشاره به اینکه موقوفات استان دقیقا بر اساس نیات واقفان هزینه می‌شود، تصریح کرد: بهره‌وری موقوفات دیگر موضوعی است که اوقاف در دستور کار داشته و اقدامات قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای برنامه‌ریزی و مدیریت املاک موقوفه، لازم است اطلاعات دقیق آنها را در داشته باشیم، تصریح کرد: البته در این حوزه سامانه جامع موقوفات کشور چند سالی است که راه‌اندازی شده است و اطلاعات همه موقوفات و رقبات کشور در این سامانه ثبت و ضبط می‌شود.

عناوین برگزیده