تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۷۳۴۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۲۰ هزار میلیارد تومان طرح در شرکت توسعه معادن و فلزات بهره‌برداری شد

می متالز - "عزیز الله عصاری" روز یکشنبه در جمع خبرنگاران یزد در محل کارخانه تولیدی شهید قندی این استان افزود: این طرح‌ها در مناطق مختلف کشور و از جمله کرمان، چادرملو و طبس به بهره‌برداری رسید.
۲۰ هزار میلیارد تومان طرح در شرکت توسعه معادن و فلزات بهره‌برداری شد

به گزارش می متالز، وی تصریح کرد: ۵ هزار میلیارد تومان طرح نیز در این شرکت در دست اجراست که بین ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارد؛ بخشی از آن تا پایان سال جاری افتتاح و مابقی هم در نیمه نخست سال  ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

عصاری ادامه داد: تحریم اقتصادی اگر چه مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرده اما با تکیه بر توان داخلی و تسهیل‌گری راه تولید، می‌توان از این شرایط عبور کرد، در این بین مهندسی معکوس یکی از راه‌های گذر از تلاطم و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها است که در این زمینه حدود ۱۰ هزار مورد قطعات در گلگهر سیرجان  و ۱۱ هزار قطعات هم در چادرملو، مهندسی معکوس شد و اینها قطعاتی بود که توسط خود متخصصان شرکت ساخته شده است.

مهندسی معکوس فرآیندی است که طی آن دانش طراحی موجود در یک محصول به منظور تولید مجدد آن استخراج می‌شود که یکی از راهکارهای اساسی عنوان شده از سوی کارشناسان برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی در زمان تحریم است.

عصاری اظهار داشت: یک حلقه مفقوده در بحث استخراج معادن، اکتشاف است و با وجود اینکه ذخایر معدنی خوبی در کشور وجود دارد  اما در بحث اکتشاف عقب هستیم و به همین علت برای نخستین بار در کشور، شرکت سرمایه گذاری مدیریت معادن و فلزات اقدام به تشکیل کنسرسیوم اکتشافی متشکل از سرمایه‌گذاری ۱۱ شرکت بزرگ کشور نمود که بعدا تبدیل به شرکت پایا شد. 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات تصریح کرد: در این زمینه ۶۰ هزار کیلومتر مربع  پهنه گرفتیم و الان این  شرکت به نام پایا فعالیت خود را آغاز کرده است.

عصاری  افزود: به دلیل ضعیف بودن زیر ساختی حمل و نقل، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، اقدام به حمل و نقل ترکیبی از چند شرکت بزرگ و کشتی رانی جمهوری  اسلامی نمود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه اکنون شرایط  جذب سرمایه گذاری خارجی به دلایل مختلف مهیا نیست گفت: با توجه به راه اندازی برخی طرح‌ها در کشور، میزان تولید افزایش یافته و سعی شده که در رابطه با تولید مشکلی وجود نیاید اما  بیشترین محدویت ها در زمینه تولید در سیاست گذاری‌ها و محدوده های داخلی خودمان است و اگر همه در جهت تولید اراده داشته باشیم با توجه به پتانسیل و نیروهای توانمند، قطعا تولید افزایش خواهد یافت.

عصاری افزود: در شرایط تحریم، یک مدیر باید شجاع باشد اگر ترسو باشد در این شریط نمی تواند کارهای تحول گرا انجام بدهد و نمی تواند از این شرایط عبور کند بنابراین مدیریت در این شرایط مهم است؛کلمه مدیریت باید به دور از تفکرات سیاسی در کشور تقویت شود و نباید نگاه مردم به مدیریت منفی باشد زیرا آثار آن بر روی تولید نمایان می شود.

وی در پاسخ به سوال یکی خبرنگاران در زمینه مشکلات معادن گفت: آمایش سرزمین در زمینه جانمایی صنایع نداشتیم و در این زمینه هم انتقاد دارم زیرا صنایع پر آب‌بر در دل کویر جانمایی شدند که این اشتباه بوده است اما در بخش معادن در تمام دنیا این نگاه وجود دارد که یا باید از آن استفاده و یا رها کرد.

وی اضافه کرد: البته بیشتر معادن در نزدیک روستاها قرار دارند و برخی مشکلات برای روستاها به همراه دارد؛ همچنین در زمینه صدای انفجار معادن که موجب رنجش روستاییان می شد اقداماتی انجام و این مشکل رفع شده است.

وی خاطر نشان کرد: بهره برداری از معادن باید با رعایت بحث‌های محیط زیستی صورت گیرد و البته تکنولوژی خود را باید با شرایط روز تطبیق داد.

فروش ۵۰۰ میلیارد تومانی محصولات شهید قندی 

همچنین مدیرعامل شرکت کارخانجات شهید قندی یزد هم در این نشست، فروش سالانه محصولات این واحد تولیدی را ۵۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: با سرمایه گذاری جدید این رقم به یکهزار میلیارد تومان می رسد اما اکنون با مشکل نقدینگی روبرو هستیم.

"حمیدرضا قدری" با بیان اینکه این شرکت در زمینه سرمایه در گردش، معطل مانده و بانک‌ها آنچنان که باید در این زمینه همراهی نمی‌کنند  افزود: اشتغال خوبی در این کارخانه ایجاد شده و فعالیت به صورت شبانه روزی ادامه دارد اما نکته اساسی اینجاست که سرمایه در گردش باید به وقت خودش تامین شود که علارغم تلاش های صورت گرفته هنوز در این زمینه موفق نشدیم. 

وی با اشاره به بومی سازی تکنولوژی در این واحد تولیدی گفت: این شرکت برای تولید کابل های حس‌گر با همکاری دانشگاه تهران اقدام نموده که تا آخر سال به بهره برداری می‌رسد و با تولید آن ایران در زمینه این تکنولوژی جزو ۱۰ کشور دنیا قرار می گیرد.

قدری اضافه کرد: کاربرد این کابل ها بر روی لوله های نفت، زیر پل ها و موارد دیگر است که خیلی از کشورهای دنیا از آن استفاده می کنند و هنوز در کشور ما کاربردی ندارد.

وی با بیان اینکه تولید کابل‌های زیردریایی با فیبر نوری برای نخستین بار در ایران در این واحد در حال تولید است افزود: همچنین تولید کابل های او.پی.جی.دبلیو (opgw) در دستور کار این شرکت قرار دارد؛ در ایران برخی شرکت‌ها محدود تولید می کنند که در حوزه برق بسیار کاربرد دارد.

عناوین برگزیده