تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۵
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۷۳۸۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت ماهان کابل امیر:

سیم‌های مسی بهترین گزینه برای مصارف خانگی هستند

می متالز - مدیرعامل شرکت ماهان کابل امیر گفت: سیم و کابل‌های آلومینیومی به دلیل رسانایی ضعیف هیچ وقت نمی‌توانند جایگزین سیم‌های مسی در ساختمان‌سازی شوند؛ به همین دلیل با افزایش قیمت مس، فعالیت بسیاری از انبوه‌سازان مسکن دچار مشکل شده است.
سیم‌های مسی بهترین گزینه برای مصارف خانگی هستند

به گزارش می متالز، علیرضا صادقی اظهار داشت: ما از سال 1390 شروع به فعالیت کردیم و از همان ابتدای کار تمام استانداردهای لازم را کسب نمودیم. اولین محصول تولیدی کارخانه، سیم و کابل‌های مسی افشان بود و دو سال بعد از راه‌اندازی مجموعه، تولید سیم و کابل‌های آلومینیومی فشار ضعیف و متوسط به صورت افشان و مفتول را نیز به سبد تولیدات خود افزودیم. در حال حاضر، در فاز جدید، تولید سیم‌های آلومینیومی هوایی خودنگهدار را آغاز کردیم و برای همه محصولات خود توانسته‌ایم گواهینامه و استانداردهای کیفیت داخلی و خارجی را کسب کنیم.

وی افزود: مس، آلومینیوم و گرانول PVC ازجمله مواد اولیه عمده برای ساخت انواع سیم و کابل است و همه مواد اولیه مصرفی مجموعه کابل امیر، داخلی هستند و استانداردهای لازم را دارند. مس را از بورس کالا و آلومینیوم را از شرکت‌های تولیدکننده مفتول آلومینیومی مانند رادسین تهیه می‌کنیم. روکش‌ها را نیز از شرکت‌های خصوصی که با پتروشیمی همکاری دارند، خریداری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ماهان کابل امیر در رابطه با تفاوت سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی، توضیح داد: با توجه به افزایش قیمت مس، اداره برق و وزارت نیرو به سمت شبکه‌های آلومینیومی رفته‌اند؛ اما سیم و کابل‌های آلومینیومی خارج از منزل و محدوده مسکونی کارآیی دارد و برای مصارف خانگی باید از سیم‌های مسی استفاده شود. سیم‌ و شبکه آلومینیومی استاندارهای لازم را برای ولتاژهای خانگی ندارد و برای انتقال جریان، مس کیفیت بهتری دارد.

صادقی در مورد فروش داخلی و خارجی محصولات خود، تصریح کرد: صنعت ما وابسته به پروژه‌های عمرانی نظیر تونل‌سازی، سدسازی و ساختمان‌سازی است و در سه ماه اخیر فعالیت مصرف‌کنندگان محصولات کابل امیر، متوقف شده است. در حال حاضر، مصرف‌کننده سیم و کابل‌های ما بازار آزاد است؛ به طوری که نمایندگی‌ها و واسطه‌ها محصول را از ما خریداری و در بازار تهران و شهرستان‌ها عرضه می‌کنند. به دلیل شرایط اقتصادی کشور، فعالیت مشتریان و ارگان‌های دولتی متوقف شده است و ما مشتریان دولتی خود را از دست داده‌ایم. می‌توان گفت که بازار داخلی مانند سابق کشش لازم را برای سیم و کابل ندارد و ما سعی داریم به سمت فروش صادراتی برویم. تا به امروز محصولات خود را دو مرتبه به کشور عراق و یک بار به کشور افغانستان صادر کرده‌ایم و در حال حاضر، در تلاش هستیم که از طریق نماینده خود در کردستان عراق بتوانیم با بازارهای اربیل و سلیمانیه نیز وارد مذاکره و همکاری شویم.

وی یادآور شد: تمام تجهیزات و ماشین‌آلات مجموعه ماهان کابل امیر، محصول کشور آلمان است؛ گرچه تجهیزات چینی و ایرانی نیز در بازار وجود دارد. ماشین‌آلات آلمانی و چینی هردو پاسخگوی تولید محصول هستند اما از نظر کیفیت، تجهیزات اروپایی به مراتب کارایی بهتری دارند. برای تولید محصولات خاصی مانند ابزار دقیق به تکنولوژی و دستگاه‌های ویژه‌ای نیاز است که قطعا ابزارآلات داخلی نمی‌تواند تولید چنین محصول با کیفیتی را پشتیبانی کند؛ اما برای خرید دستگاه‌های چینی، نصف مبلغ دستگاه اروپایی لازم است.

مدیرعامل شرکت ماهان کابل امیر اضافه کرد: سیم و کابل محصولی است که تمام معیارها و استانداردهای آن توسط کمیته‌ها و سازمان‌های مختلف اروپایی و آمریکایی تصویب می‌شود و تولیدکننده نمی‌تواند بدون توجه به این استانداردها محصول متفاوتی را تولید کند؛ چراکه سیم باید وظیفه رسانایی برق در شبکه را به بهترین حالت ممکن انجام دهد. در صورتی که پژوهشگاه نیرو خود خواهان تولید یک محصول خاص باشد، ویژگی‌ها و کاربرد آن را به تولیدی‌ها ارائه می‌دهد و تولیدکننده نیز به صورت محدود و سفارشی محصول را تولید می‌کند.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: عمده مشکل تولیدکنندهای صنعت سیم و کابل، خرید مواد اولیه و فروش محصول نهایی است. با توجه به قیمت بالای مواد اولیه، هزینه خرید آن تقریبا 90 درصد قیمت نهایی محصول را شامل می‌شود و در چنین شرایطی فروش محصول، سخت و رقابتی می‌شود. حل اینگونه مسائل به اشخاص و تولیدکننده‌ها مربوط نمی‌شود، بلکه دولت باید با اجرای پروژه‌های عمرانی جدید، تقاضا برای سیم و کابل را ایجاد کند تا چرخ تولید صنایع سیم و کابل شروع به کار کند؛ چراکه فقط 20 درصد تولید کارخانه‌ها به مصرف شخصی و خرده‌فروشی‌ها تعلق می‌گیرد.

عناوین برگزیده