تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۷۳۹۶۷
سرویس خبر : انرژی

حناچی : در صورت افزایش آلودگی هوا، تهران باید کاملاً تعطیل می‌شد

می متالز - شهردار تهران ضمن تکذیب احتمال تخلیه شهر تهران به دلیل آلودگی هوا، گفت: در صورت گسترش آلودگی هوا باید تمهیدات بیشتری می‌اندیشیدیم؛ از جمله اینکه باید تعطیلی کامل شهر را اعلام می‌کردیم.
حناچی : در صورت افزایش آلودگی هوا، تهران باید کاملاً تعطیل می‌شد

به گزارش می متالز، پیروز حناچی که درنشست هیات نمایندگان اتاق تهران سخن می گفت، با اشاره به ‌افزایش ۱۳ درصدی مسافران مترو پس از سهمیه‌ بندی بنزین، گفت: حدود دو هزار واگن مترو کم داریم تا بتوانیم فاصله مسافرگیری در خطوط تاسیس شده را به ۵ر۲ دقیقه برسانیم.

وی گفت: پیش از این در حوزه حمل و نقل عمومی با بحران مواجه بودیم و در تهران ۱۶ درصد بار حمل و نقل را مترو به دوش می‌کشید؛ اما با افزایش نرخ بنزین بیش از ۱۳ درصد به این بار اضافه شده که نارضایتی‌هایی بوجود آورده است.

شهردار تهران با بیان اینکه زیر ساخت‌های کنونی مترو فراهم است اما برای تامین واگن‌های مترو با مشکل مواجه هستیم، افزود: دو سوم واگن‌های مترو در داخل تولید شده، اما مشکلات منابع مالی و ارز باعث شده وقفه‌ای برای در اختیار قرار گرفتن واگن‌های تهران ایجاد شود. البته در این مدت تلاش کردیم که منابع مترو را از طریق اوراق مشارکت و منابع دیگر تامین کنیم، اما شرایط اقتصادی کشور تاثیرش را بر حوزه حمل و نقل نشان داده است.

وی با بیان اینکه همیشه نگرانی درباره وضعیت آلودگی وجود دارد و برای کنترل ذرات معلق، علاوه بر کاهش آلاینده‌ها باید از تمرکز جلوگیری کنیم.، تصریح کرد: تاکنون مدیریت کلان شهر تهران به گونه‌ای بوده که به تمرکز دامن زده، چنانکه بیش از ۷۵ درصد بودجه شهرداری تهران به طور مستقیم به ساخت‌ وساز وابسته بوده است.

حناچی با بیان اینکه می‌خواهیم وابستگی شهرداری به منابع ساخت و ساز را به ۵۰ درصد برسانیم، افزود: برای این منظور باید منابع جایگزین داشته باشیم و به همین دلیل لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری بعد از ۳۰ سال در حال نهایی شدن است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم در این نشست از برخی جهت گیری های لایحه بودجه ۹۹ درخصوص تداوم پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی، ابهام درباره چگونگی تحقق درآمدهای مالیاتی ورشد نقدینگی انتقاد کرد و هشدار داد: این سیاست ها باعث تداوم رکود دراقتصاد می شود.

مسعود خوانساری با اظهار اینکه براساس گزارش‌های اقتصادی در پنج سال آینده رشد چهار درصدی برای اقتصاد ایران پیش‌ بینی شده است، گفت: پارسال رشد اقتصادی کشور منفی ۸ و۴ درصد بود و بر اساس پیش‌ بینی صندوق بین‌ المللی پول در سال ۹۹ این رشد بین منفی ۵ و ۸ تا ۵ و۹ درصد خواهد شد.

وی با انتقاد از برخی جهت گیری های لایحه بودجه ۹۹ افزود: ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۹۹ به صلاح نیست و همه تجربه تلخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را در سال ۹۷ داشتیم و ادامه پرداخت آن برای سال ۹۹ جز رانت و فساد و هرج و مرج در اقتصاد ایران ثمره ای نخواهد داشت.

رئیس اتاق تهران اضافه کرد: چنانچه قرار بر این بود که به مستمندان کمک شود، باید به آنان یارانه نقدی بدهیم، اما ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی رسد و افرادی خاص از این ارز استفاده خواهند کرد.

به گفته وی، اجرایی شدن لایحه بودجه فعلی به‌ طور قطع در سال ۹۹ موجب یک جهش ناگهانی درباره نرخ ارز رخ می‌شود و همان اتفاقی که در سال ۹۷ افتاد، تکرار خواهد شد، لذا مجلس باید این لایحه را جراحی کند.

خوانساری به سخنان رهبر معظم انقلاب و رئیس‌ جمهوری درباره خروج دولت از تصدی‌ گری اشاره کرد و گفت: این سخنان در حالی است که در لایحه بودجه سال ۹۹ کشور، بودجه دولتی‌ها ۱۶ درصد رشد داشته، اما مالیاتی که این شرکت‌ها پرداخت می‌کنند به مراتب کمتر از مالیات بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه برای دومین سال متوالی اقتصاد ایران با رکود روبرو است، اضافه کرد: چنانچه به همین روال پیش برویم، مدت ۱۴ سال زمان نیاز است تا به وضعیت اقتصادی سال ۹۶ بازگشت داشته باشیم.

رئیس اتاق تهران افزود: امسال در لایحه بودجه پیشنهاد شده تا ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت چاپ و توزیع شود که خریدار عمده این اوراق بانک‌ها هستند؛ چنانچه بانک‌ها این اوراق را خریداری کنند، تسهیلات کمتری به مردم و بنگاه ها خواهند داد و این در حالی‌ است که بنگاه‌ها برای تامین نقدینگی با مشکل روبرو هستند .

عناوین برگزیده