تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۹
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۷۴۰۰۵
سرویس خبر : انرژی
در بورس انرژی

دومین محموله بزرگ صادراتی بنزین فروش رفت

می متالز - روز گذشته ۷۷/ ۱ میلیون بشکه بنزین از بورس انرژی ایران صادر شد که دومین محموله پرحجم صادراتی بعد از سهمیه‌بندی بنزین به‌شمار می‌رود.
دومین محموله بزرگ صادراتی بنزین فروش رفت

به گزارش می متالز، این عرضه بنزین اکتان ۹۱ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل دریایی بورس انرژی بود و ارزش آن رقمی نزدیک به هزار و ۴۴۶میلیارد تومان (با احتساب دلار سنا و بر اساس سازوکارهای بورس انرژی) ارزیابی می‌شود. این دومین محموله بنزین با حجم ۷۷/ ۱ میلیون بشکه است که از بورس انرژی صادر شده آن‌هم در شرایطی که بعد از سهمیه‌بندی تاکنون، ۴ محموله بنزین با این حجم عرضه شده که ۲ عرضه به معامله ختم شده است.

چیزی که می‌توان درخصوص این بازار به آن اشاره کرد افزایش حجم عرضه بنزین با اکتان‌های مختلف (اکتان‌های ۸۷، ۹۱ و ۹۵) است که در آذرماه رشد چشمگیری داشته و این احتمال وجود دارد که با افزایش بیشتر عرضه‌ها روبه‌رو باشیم. تنها در هفته جاری نزدیک به ۷۷۰هزار تن بنزین صادراتی در بورس انرژی عرضه شده که ۲۰۴هزار و ۴۷۰تن آن مورد معامله قرار گرفته است. آمارهای هفته جاری موجب شد تا حجم کل عرضه بنزین در آذرماه (تاکنون) به ۲میلیون و ۲۵۵ هزار تن بالغ شود که در مقایسه با آبان‌ماه و رقم ۷۰۹هزار تن، بیش از ۳برابر افزایش داشته است. حجم معاملات بنزین صادراتی آذرماه نیز رقمی نزدیک به ۵۶۰ هزار تن است که بیش از ۵/ ۲ برابر افزایش یافت. حجم عرضه بنزین در آبان‌ماه ۷۰۹هزار تن بود که ۲۰۰ هزار تن آن مورد داد و ستد قرار گرفت. رشد درآمدزای‌ کشور مهم‌ترین خروجی این معاملات به‌شمار می‌رود تا جایی که در آبان‌ماه تمام ارزش معاملات صادراتی بنزین از بورس انرژی با نرخ دلار سنا هزارو ۱۸۶ میلیارد تومان بود که این رقم در آذرماه تاکنون به ۳ هزار و ۹۷۲ میلیارد تومان بالغ شده است یعنی ۲ هزار و ۷۸۶ میلیارد تومان رشد کرده است. با توجه به این معاملات و البته نوپا بودن بازار دریایی بورس انرژی می‌توان گفت که احتمال رشد درآمدزایی ۳ هزار میلیارد تومانی تنها از محل صادرات بنزین در هر ماه از این پس محتمل خواهد بود.

از ویژگی‌های مهم معاملات در روزهای اخیر راه‌اندازی بازار دریایی بورس انرژی است یعنی از این پس محموله‌های بزرگ در بازار دریایی و برای عرضه به اقصی نقاط جهان مورد معامله قرار خواهد گرفت و همین امر یعنی راه‌اندازی این بازار، به معنی افزایش بیشتر حجم عرضه‌ها به مرور زمان خواهد بود. رشد نسبی عرضه‌ها به احتمال قوی مسیری است که بورس انرژی در آن قرار گرفته است و البته خریداران می‌توانند مطمئن باشند که همیشه عرضه کافی فرآورده‌ها در این بازار رسمی صورت خواهد گرفت و استمرار عرضه امری قطعی خواهد بود. این موارد فضای بهتری را برای جذب حداکثری تقاضا ایجاد می‌کند بنابراین اولویت فعلی بورس انرژی جذب خریداران بین‌المللی خواهد بود. قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ‌های منطقه‌ای در کنار قطعی بودن تحویل محموله و محرمانه تلقی‌شدن اطلاعات خریدار از ویژگی‌های این بازار است؛ آن هم در شرایطی که تاکنون جذب حداکثری عرضه‌ها به خوبی انجام گرفته است.

عناوین برگزیده