تاریخ: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۴۷۱
کد خبر: ۷۴۲۵۷

نخبه مبارکه‌ای و داستان بومی‌سازی «الکترودهای جوشکاری زیرآب»

می متالز - زهرا معتمدی، مخترع جوان و دانشجویی که موفق به بومی‌سازی الکترودهای جوشکاری زیرآب شده از دلیل ورودش به این حوزه گفت.
نخبه مبارکه‌ای و داستان بومی‌سازی «الکترودهای جوشکاری زیرآب»

به گزارش می متالز، زهرا معتمدی امروز، با اشاره به بومی‌سازی الکترودهای برش غواصی، اظهار داشت: این طرح به کمک پدر و برادرم انجام شد؛ برادرم قبل از شغل غواصی، تراشکار بود و به جوشکاری زیرآب علاقه داشت و بعد از مدتی یکی از الکترودهای نمونه خارجی را با خود آورده و بعد از آن به فکر ساخت نمونه ایرانی این الکترودها را رسیدم.

این نخبه مبارکه‌ای، با بیان اینکه این الکترودها را در آزمایشگاه آنالیز و مواد ساخت آن در ایران فراهم شد، گفت: یکی از ترکیبات شیمیایی این الکترود در کشور ما وجود نداشت ولی با جایگزین کردن ترکیبات یکی از اکسیدهای دیگر که وزن جرمی یکسان داشت، این کار را به سرانجام رساندیم.

وی با اشاره به میزان بازدهی و عملکرد نمونه داخلی در مقایسه با نمونه خارجی، اظهار داشت: با ساخت این الکترودها نواقص الکترودهای خارجی که از کشورهای آلمان، آمریکا، ایتالیا وارد می‌شد را برطرف کردیم، بازدهی الکترودهای خارجی کمتر از نمونه ایرانی بوده و حتی نسبت به نمونه خارجی برش بیشتری دارند.

معتمدی تاکید کرد: در حال حاضر این محصول به شرکت‌های آموزش برشکاری زیرآب و کارشناسان فروش فروخته می‌شود و از طریق آن‌ها به‌ صورت واسطه‌ای برخی محصولات ما صادر می‌شود.

این دانشجوی نخبه با اشاره به قیمت فروش این محصول در داخل کشور در مقایسه با محصول مشابه آن در خارج، عنوان کرد: نمونه خارجی این الکترودها پنج دلار قیمت دارد ولی نمونه داخلی این الکترودها با بازدهی و عملکرد بهتر یک‌سوم قیمت نمونه خارجی آن است.

وی با بیان اینکه هنوز سرمایه‌گذار مناسبی برای این کار پیدا نشده است، اظهار داشت: شرکت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد دادند اما با شرایط ما سازگاری نداشتند و از ما حمایت‌شده ولی یا حمایت‌ها کم بوده یا تقاضا داشتند نیروی کار از خودشان باشد.

معتمدی در ادامه افزود: ما یک گروه هستیم و تصمیمات این گروه را با هم می‌گیریم و در نظر داریم نیروهای جوان، فعال و بومی را به کار بگیریم که اگر از ما حمایت شود برای 40 تا 50 نفر و حتی بیشتر ایجاد اشتغال کنیم.

این نخبه جوان خاطر نشان کرد: مافیایی که خود واردکننده الکترود هستند با ما تماس گرفتند که یا کار را از ما بخرند یا کار را متوقف کنند ولی ما دو سال است که این کار را انجام می‌دهیم و به دلیل وجود این افراد نمی‌توانستیم در بسیاری از نمایشگاه‌ها ارائه دهیم.

عناوین برگزیده