تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۷۴۳۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ششمین کشته در معدن آلبلاغ اسفراین/ هشدارهایی که بی نتیجه ماند

می متالز - بعد از ظهر امروز در حالی ششمین نفر در معدن ممنوعه سرب و روی اسفراین جان خود را بر اثر ریزش معدن از دست می دهد که بارها رسانه ها نسبت به خطرات برداشت غیر مجاز از این معدن هشدار داده بودند.
ششمین کشته در معدن آلبلاغ اسفراین/ هشدارهایی که بی نتیجه ماند

به گزارش می متالز، سارمی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اسفراین گفت: بعد از ظهر امروز حادثه ریزش مجدد کوه در آلبلاغ اسفراین باعث کشته شدن ششمین نفر شد.

معدن آلبلاغ یکی از معادن تازه کشف شده در منطقه حفاظت شده ساریگل است که در چند ماه گذشته به دلیل صرفه اقتصادی بالا، بسیاری از مردم و دلالان را جهت برداشت به این منطقه صعب العبور کشانده است و به علت برداشت غیرمجاز و غیراصولی به کشته شدن 6 نفر ختم شده است.

قرار گرفتن این معدن در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین باعث شده تا تعیین تکلیف آن تاکنون از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بی نتیجه بماند اما درجه بالای خلوص این معدن همه روزه تعداد زیادی از افراد را همراه با چهارپا به این منطقه می کشاند که تخریب منطقه حفاظت شده ساریگل را به همراه داشته و به دلیل عدم بازدارندگی قانون همه روزه بر تعداد برداشت کنندگان غیر قانونی از این معدن اضافه می شوند.

به گفته شاهدان محلی روزانه 70 نفر به صورت غیرقانونی اقدام به برداشت ذخایر سرب و روی این معدن می کنند که این اقدام غیراصولی هر از چندگاهی با حادثه ای همراه می شود.

هر چند علی اصغر مطهری، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی که امروز از سمت خود عزل و فرد جدیدی به این سمت منصوب شد با معدن کاوی و بهره برداری از معادن واقع در مناطق تحت مدیریت محیط زیست مخالف بوده و پاسخ مثبت به بهره برداری رسمی از معدن آلبلاغ اسفراین را به معنای بازی در زمین دلالان می دانست اما مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از واگذاری انجام مطالعات اکتشافی این معدن به سازمان ایمیدرو خبر دادند.

با تاکید و هشدار رسانه های خراسان شمالی به این موضوع دادستان شهرستان اسفراین  بر علیه مسوولان صمت و محیط زیست استان اعلام جرم کرد.

اسد الله جعفری، رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی نیز روز یکشنبه هفته جاری به به دو مدیر استانی مرتبط با معادن و محیط ‌زیست درباره پیامدهای ناشی از عدم ایفای تعهدات قانونی برای ایمن‌سازی معدن آلبلاغ اسفراین هشدار داد و ضرب‌الاجل زمانی یک ماهه تعیین کرد.

روز گذشته نیز طاهر رستمی، فرماندار شهرستان اسفراین گفت: در نشست اخیری که بابت معدن آلبلاغ در استان تشکیل شد، مصوب شد تا شرکت ایمیدرو با یک شرکت حفاظتی مورد تایید نیروی انتظامی قراردادی را برای تشکیل یک تیم حفاظتی منعقد کنند.

اما هیچ کدام از این هشدارها و تدابیر نتوانست مانع حضور مردم محلی برای برداشت غیرمجاز در این معدن ممنوعه شود و در نهایت این معدن ششمین قربانی خود را گرفت.

امروز همچنین خبری با عنوان "وزیر دستور فوریت آلبلاغ را صادر کرد" در فضای مجازی استان منتشر شده که لازم به توضیح است که پیگیری جدی موضوع معدن آلبلاغ از سوی مسوولین صمت و نماینده اسفراین قطعا اگر بعد از اولین هشدار رسانه ها انجام می شد به کشته شدن 6 نفر منجر نمی شد.

و اینکه 4 ماه پس از انعقاد تفاهم نامه با شرکت ایمیدرو برای انجام مطالعات اکتشافی در آلبلاغ بهتر این بود که مسوولین توضیحی در خصوص چرایی عدم حضور این شرکت در منطقه را منتشر می کردند نه یک خبر تکراری و تا حدودی انتخاباتی.

عناوین برگزیده