تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۳
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۷۴۵۶۷
سرویس خبر : انرژی

افزایش خطرناک استفاده از ال‌پی‌جی در خودروها

می متالز - کمبود کپسول‌های گاز مایع در گوشه و کنار کشور در حالی است که شواهد نشان می‌دهد مخازن ال‌پی‌جی خودروها مقصر اصلی این کمبود بعد از اصلاح قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن هستند.
افزایش خطرناک استفاده از ال‌پی‌جی در خودروها

به گزارش می متالز، یک ماه از سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح قیمت آن می‌گذرد. در این میان از اعتراضات به قیمت بنزین گرفته تا تغییر در الگوی مصرف سوخت خودروها را شاهد بوده‌ایم، تا آنجاکه خیلی‌ها برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای خود اقدام کرده‌اند.

البته سی.ان.جی یا همان گاز طبیعی فشرده تنها سوخت جایگزین برای بنزین نبوده و برخی خودروها که از گذشته تجهیزات مصرف ال‌پی‌جی یا گاز مایع را داشتند، ‌دست به دامن کپسول‌های گاز مایع شدند. این سوخت تا پیش از این تنها به‌عنوان سوخت خانگی در مناطقی که به شبکه گاز متصل نیستند، استفاده می‌شد. این اتفاق در کنار قاچاق کپسول‌ها، سبب شده تا گاز مایع در کشور کمیاب و صف‌های طولانی شکل بگیرد. در این مورد، وزیر نفت گفته که «به نظر می‌رسد بخشی از ال‌پی‌جی توزیعی صرف سوخت خودروها به‌صورت غیر مجاز و خطرناک می‌شود.»

در مجموع به نظر می‌رسد مصرف ال‌پی‌جی با وجود خطراتی که در روند سوختگیری غیرمجاز دارد، به دلیل قیمت پایین و همچنین ارزش حرارتی بالا مورد توجه مالکان خودروهایی قرار دارد که قدیمی‌تر بوده و مصرف بالایی دارند. اغلب خودروهای ال‌پی‌جی سوز در کشور، ‌پیکان‌ها و پژوهایی هستند که عمری بیش از ۱۵ سال دارند و به دلیل مصرف بالای سوخت،‌ استفاده از بنزین برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. در واقع ال‌پی‌جی با ارزش حرارتی بالاتر می‌تواند جایگزین مناسب و البته ناایمنی برای خودروهای پر مصرف باشد.

همچنین در حالی که هر لیتر بنزین سهمیه‌ای یک هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین غیرسهمیه‌ای ۳ هزار تومان قیمت دارد، ‌قیمت هر کیلوگرم ال‌پی‌جی ۲۳۰ تومان است. بنابراین ال‌پی‌جی نه تنها ارزش سوختی بیشتری دارد، ‌همچنین از نظر قیمت نیز مقرون به صرفه‌تر است، بنابراین افرادی حاضرند ریسک و خطرات آن را به جان بخرند. همین مزیت باعث شده تا با وجود افزایش ۷ درصدی اختصاص سهمیه ال‌پی‌جی در کشور اما باز هم شاهد کمبود کپسول باشیم. در واقع اصلاح قیمت بنزین،‌ مزیت استفاده از سوخت‌های جایگزین را تقویت کرده تا ال‌پی‌جی به‌عنوان سوختی ارزان حتی در مقایسه با سی ان جی،‌ که طرفداران زیادی دارد، گاز مایع کپسول‌ها را به جای آشپزخانه‌ها راهی مخازن خودروهای قدیمی و پرمصرف کند و برای مصرف‌کننده هدف، کمیاب شود.

عناوین برگزیده