تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۵۲
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۷۴۷۲۸
سرویس خبر : انرژی

انرژی؛ عامل مهم توسعه همکاری‌های ایران با همسایه شمالی

می متالز - یکی از گزینه‌های روی میز مذاکرات اخیر سران کشورهای ایران و آذربایجان گسترش تعاملات انرژی مخصوصا در حوزه دریای خزر، اکتشاف و همچنین محیط زیست بوده است.
انرژی؛ عامل مهم توسعه همکاری‌های ایران با همسایه شمالی

به گزارش می متالز، بیستم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ در عمق حدود ۲۵۰۰ متری دریاچه خزر میدان نفتی "سردار جنگل" با حدود دو میلیارد بشکه ذخایر نفت درجا و برخورداری از نفتی سبک و مرغوب، به فهرست میادین نفتی فراساحلی ایران اضافه شد. با وجود این‌که برخی بر این باورند که خزر به دلیل برخورداری از ظرفیت هیدروکربوری مناسب، می‎تواند مناطق نفت‎خیز شمال نام گیرد، اما میدان سردار جنگل بعد از گذشت بیش از پنج سال همچنان چشم انتظار توسعه نشسته است.

دریاچه خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان و با در اختیار داشتن حجم وسیعی از ذخایر هیدروکربوری دنیا، از مناطق بکر نفت و گاز به شمار می‌رود اما تاکنون هیچ شرکتی به طور رسمی برای ورود به توسعه خزر اعلام آمادگی نکرده است اما وزارت نفت به دنبال توسعه نفتی این منطقه  است.

 با این حال  به نظر می‌رسد محدودیت‌های توسعه در خزر از جمله موقعیت جغرافیایی و بسته بودن دریای خزر و نبود دسترسی آسان به آب‌های آزاد، سختی‌های‌ کار در آب‌های عمیق، نیاز اساسی به سرمایه و فناوری روزآمد برای فعالیت در این بخش و نبود زیرساخت‌های مناسب در شمال کشور باعث شده سرمایه گذاران خارجی برای حضور در این بخش رغبت زیادی نداشته باشند.

بهره برداری از منابع هیدروکربوری موجود در خزر همواره در دستور کار کشورهای حاشیه دریای خزر قرار داشته است و ایران اگرچه با انجام فعالیت‌های اکتشافی در سال های گذشته، به ذخایر اثبات شده‌ای (سردار جنگل) در حوزه خزر جنوبی دست یافته، اما تاکنون شرایط لازم برای بهره برداری از این ذخایر و منابع مشترک موجود در این حوزه فراهم نشده است.

ایران آماده توسعه همکاری‌ با جمهوری آذربایجان در عرصه‌های اکتشاف

این صحبت‌ها در شرایطی است که ایران در ابتدای سال گذشته، تفاهم‌نامه‌ای را با جمهوری آذربایجان در زمینه بلوک‌های اکتشافی دریای خزر امضا کرد تا شاید تحولی در فعالیت‌های نفتی کشور در خزر ایجاد شود. به تازگی نیز رییس جمهوری در هجدهمین نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اعلام کرد که ایران همواره آماده توسعه و گسترش همکاری‌های دریایی با جمهوری آذربایجان در حوزه خزر، عرصه‌های اکتشاف و همچنین محیط زیست است و امیدوارم هرچه سریع‌تر توافق‌ها همسو با رفاه و توسعه دو ملت اجرایی شوند.

وی با اشاره به تقویت همکاری‌های سه‌جانبه در منطقه از جمله همکاری ایران، آذربایجان و روسیه، افزود: تهران، باکو و مسکو باید همکاری‌های سه‌جانبه و مشترک خود را گسترش دهند.

علی‌اف - رئیس‌جمهوری آذربایجان  نیز در این دیدار گفت: رشد ۷۰ درصدی مبادلات تجاری دو کشور در یک‌سال رکوردی درخور تحسین است، همکاری‌های دو کشور در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی، در حوزه‌های انرژی، بانکی، صنعتی و حمل‌ونقل به خوبی پیش می‌رود و پیشرفت در پروژه کریدور شمال - جنوب نیز کاملا مشهود است.

به گفته وی در بخش همکاری‌های دریایی در حوزه خزر نیز آذربایجان همواره آماده توسعه همکاری‌ها با ایران از جمله در زمینه اکتشاف نفت است.

عناوین برگزیده