تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۳۳۵
کد خبر: ۷۴۹۲
سرویس خبر : انرژی
ابراهیمی:

راستی آزمایی برجام بر عهده آژانس انرژی اتمی است نه آمریکا / آژانس در عرصه بین المللی با بلیط ایالات متحده بازی نکند

می متالز - عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اعتقاد دارد راستی آزمایی برنامه جامع اقدام مشترک بر عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است و کشورهای دیگر نمی توانند نسبت به پایبندی کشورمان به تعهدات برجامی اظهارنظر کنند.
راستی آزمایی برجام بر عهده آژانس انرژی اتمی است نه آمریکا / آژانس در عرصه بین المللی با بلیط ایالات متحده بازی نکند

به گزارش می متالز، علیرضا ابراهیمی با اشاره به اینکه آمریکایی ها قصد دارند با دخالت در روند تایید پایبندی کشورمان در برجام، خود را به عنوان مرجعی برای پرداختن به مسائل هسته ای مطرح کنند، گفت: این مهم در حالیست که آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت مستقیم پرداختن به موضوع هسته ای و راستی آزمایی در این رابطه است.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی نهادی مستقل و خودمختار است لذا نباید اجازه دهد کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا در وظایفش دخالت کنند، اظهار کرد: البته بر هیچ فردی پوشیده نیست که به دلیل حمایت های مالی و سیاسی آمریکا از سازمان ملل متحد و زیرمجموعه های آن، آژانس انرژی اتمی نیز در اظهار نظرهایش تحت تاثیر قرار بگیرد؛ به عنوان مثال در سفر آمانو به ایران، وی نسبت به مواضع ترامپ واکنشی نداشت که می تواند موید این مهم باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران صرفا آژانس بین المللی انرژی اتمی را مرجع رسمی رسیدگی به امور هسته ای می داند، ادامه داد: این مهم در حالیست که طبق مفاد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آژانس مسئولیت راستی آزمایی و تایید پایبندی طرفین به این توافقنامه را بر عهده دارد.

وی با اشاره به سیاست دیگر غربی ها در مواجه با برجام، تصریح کرد: فراهم کردن زمینه دائمی شدن محدودیت های مندرج در متن توافقنامه از جمله محورهای صحبت های مسئولان کشورهای غربی خصوصا آمریکایی است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان حاضر به پذیرش محدودیت های دائمی در خصوص مسائل هسته ای نیست لذا طبق قوانین بین المللی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حق مسلم هر کشوری محسوب می شود و هیچ کشوری نمی تواند این حق را از ملت ایران بگیرد.

عناوین برگزیده