تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۷۵۱۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

اختلال سامانه، دلیل فشار عرضه امروز

می متالز - برخی نمادهای کوچک بازار در این مدت رشد حبابی داشته و اصلاح قیمت آنها اجتناب ناپذیر است و قطعا اصلاح قیمت این گروه از سهم ها، کلیت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
اختلال سامانه، دلیل فشار عرضه امروز

به گزارش می متالز، در میانه بازار امروز فشار عرضه در بعضی نمادها عجیب بود. برخی سهامدارانی که تا دیروز در صف های خرید بودند، ناگهان تغییر موضع دادند و فروشنده شدند! این رفتار هیجانی قبلا هم به کرات در بازار سرمایه ما مشاهده شده و همواره تجربه ثابت کرده برندگان واقعی، سهامداران صبور هستند.

محمد کاظم مهدوی مدیرعامل کارگزاری آپادانا در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: امروز رفتار سهامداران، هیجانی بود و آنچه به هیجان امروز اهالی بازار دامن زد، اختلال در سامانه معاملات بود. اطلاعات تابلوی معاملات با اطلاعات واقعی بازار مغایرت داشت و همین موضوع، بازار را تحت تاثیر قرار داد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اگر سهامداران سهم مناسبی انتخاب کنند، نباید تحت تاثیر هیجان کوتاه مدت، احساس ترس کنند و چوب حراج بر دارایی های خود بزنند. کما اینکه در ماه های قبل هم بارها چنین تذکراتی داده شد و شاهد بودیم که سهم های ارزنده بازار مجددا روند صعودی به خود و در هفته های اخیر بازدهی مناسبی هم برای سرمایه گذاران به ارمغان داشتند.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: برای یک سرمایه گذاری میان مدت (تا فصل مجامع)، سهم های گروه فلزی و معدنی و پتروشیمی و پالایشی، گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. همچنین برخی نمادهای گروه بانکی که سودده بوده و یا دارایی های ارزی دارند و از یا قیمت پایینی برخوردار هستند مانند «وبملت»، «وپاسار» «وملل» «وبصادر» و «وتجارت» و همچنین برخی نمادهای گروه خودرویی که رشد کمتری داشته اند نیز، برای سرمایه گذاری مناسب هستند. سرمایه گذاران در این سهم ها بهتر است با استراتژی میان مدت به سهم نگاه کنند و انتظار کسب بازدهی معقول (حدود ۳۰ درصدی) را تا فصل مجامع داشته باشند و به محض منفی شدن احتمالی بازار، هیجان زده نشده و در صف فروش قرار نگیرند. افزایش قیمت محصولات فلزی و معدنی در بورس کالا، سهم های گروه فلزی و معدنی را متاثر کرده است. گروه پالایشی وضعیت نسبتا متفاوتی دارد. قیمت گذاری محصولات این گروه توسط شرکت پالایش و پخش تعیین شده و تابع سیاست های بخش دولتی هستند. ضمن اینکه محاسبات کرک اسپرد محصولات پالایشی هم کار آسانی نیست. به همین دلیل این گروه رشد کندتری نسبت به سایر سهم های بنیادی بازار داشته است. اما چشم انداز گروه پالایشی هم در میان مدت، مثبت است.

وی افزود: البته برخی نمادهای کوچک بازار در این مدت رشد حبابی داشته و اصلاح قیمت آنها اجتناب ناپذیر است و قطعا اصلاح قیمت این گروه از سهم ها، کلیت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عناوین برگزیده