تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۷۵۵۰۷
سرویس خبر : انرژی
نایب رئیس سندیکای صنعت برق:

قیمت برق در بورس انرژی غیرواقعی است

می متالز - بنا بر گفته نایب رئیس سندیکای صنعت برق انحصار در خرید و تقاضای برق در بورس انرژی که عمدتاً شرکت‌های برق و توزیع هستند باعث شد تا این شرکت‌ها تصمیمات همسو با یکدیگر بگیرند و قیمت برق به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شود.
قیمت برق در بورس انرژی غیرواقعی است

به گزارش می متالز، نایب رئیس سندیکای صنعت برق، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث نیروگاه به این شکل است که سرمایه‌گذار زمانی که از بابت سرمایه و بازگشت آن اطمینان حاصل کند به آن ورود می‌کند، گفت: علی‌رغم اینکه در قانون اصل ۴۴ به خصوصی‌سازی نیروگاه‌ها تأکید شده است می‌بینیم که ۲ سال است هیچ استقبالی از سوی بخش خصوصی انجام نمی‌شود. 

پیام باقری با تأکید بر اینکه از سال ۹۴ نرخ خرید برق از نیروگاه‌های خصوصی تغییر نداشته است، اظهار داشت: تورم، افزایش نرخ ارز و نهاده‌های تولید باعث شده تا در کنار عدم تغییر نرخ خرید تضمینی برق، ساخت نیروگاه و واگذاری نیروگاه به بخش خصوصی را از توجیه‌پذیر بودن خارج کند. 

باقری ادامه داد: یکی از مشکلات بخش خصوصی در نیروگاه‌داری این است که نیروگاه‌هایی که می‌خواهند محصول خود را در بورس انرژی به فروش برسانند، به دلیل اینکه متقاضیان خرید برق شرکت‌های برق و شرکت‌های توزیع برق هستند به شکل واقعی کشف قیمت نمی‌شود. 

وی گفت: ساختار بورس انرژی متأسفانه به گونه‌ای است که در طرف خرید و تقاضای برق انحصار وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت برق به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شود. 

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: انحصار در خرید و تقاضای برق در بورس انرژی که عمدتاً شرکت‌های برق و توزیع هستند باعث شد تا این شرکت‌ها تصمیمات همسو با یکدیگر بگیرند و قیمت برق به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شود.

وی بالا بودن ریسک مطالبات از وزارت نیرو را دیگر چالش صنعت برق عنوان کرد و گفت: میزان تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های بخش خصوصی در حال حاضر از ۶۰ درصد عبور کرده است، اما متأسفانه مطالبات آنها یا پرداخت نمی‌شود و یا اینکه به صورت اوراق و تهاتر انجام می‌شود. 

باقری خاطرنشان کرد: باید نظام تعرفه‌گذاری از مسیر رگولاتوری صورت گیرد تا قیمت برق واقعی شود، پس باید اقتصاد برق از وضعیت دولتمأب خارج شود و نرخ فروش متناسب با بازار عرضه و تقاضا تعیین شود.

عناوین برگزیده