تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۸
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۷۵۷۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برگزاری نهمین جلسه کمیته کارشناسی شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی

می متالز - نهمین جلسه کمیته کارشناسی شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی در سال جاری با حضور ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های صادراتی به منظور بررسی مشکلات صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی برگزار شد.
برگزاری نهمین جلسه کمیته کارشناسی شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی

به گزارش می متالز، حمید زادبوم، معاون وزیر صمت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، با تشریح وضعیت کلی تجارت خارجی کشور در هشت ماهه سال جاری، از چین به عنوان مهم‌ترین بازار هدف صاداتی یاد کرد و اظهار داشت: میزان صادرات به چین در مدت مذکور، به رقم 6.8 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 11 درصد و از نظر وزنی 21 درصد افزایش داشته است.

وی یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش صادرات را واقعی شدن قیمت‌های پایه صادراتی کالاها عنوان کرد و افزود: آمار ارائه شده در خصوص کالاهای با ارزش افزوده کمتر و صادرات ریالی به عراق و افغانستان نیز از دیگر عوامل کاهش صادرات در این بازه زمانی محسوب می‌شود.

در ادامه، محمود بازاری، مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و مسوول دبیرخانه شورای‌عالی توسعه صادرات غیر نفتی، با اشاره به ظرفیت‌های بالای موجود در بخش کشاوزی بیان داشت: صادرات محصولات کشاورزی در هشت ماهه امسال بیش از 3.3 میلیارد دلار بوده و اگرچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است، اما پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آینده، شاهد افزایش صادرات این بخش باشیم.

وی گفت: بالاترین سهم در صادرات محصولات کشاورزی امسال مربوط به میوه تره‌بار بوده که برای دومین سال صادرات در این حوزه از خشکبار پیشی گرفته است اما انتظار می‌رود در ماه‌های آینده مجدداً خشکبار در رتبه نخست صادرات محصولات کشاوزی قرار گیرد.

گفتنی است، مشکلات بازگرداندن ارز صادراتی به کشور، افزایش هزینه‌های سربار تولید و مشکلات مربوط به حذف معافیت‌های مالیاتی از مواردی بود که در این جلسه از سوی نمایندگان تشکل‌های صادراتی، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی مطرح شد.

عناوین برگزیده