تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۷۵۸۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مرگ کودکان کار معادن کبالت کنگو؛

شکایت از 5 شرکت بزرگ به اتهام هم سدستی در مرگ کودکان کار

می متالز - پنج شرکت فناوری بزرگ دنیا به همدستی در مرگ کودکانی متهم شدند که به اجبار در معادن کبالت کنگو به کار گرفته شده بودند؛ فلز کبالت در تولید باتری‌های دستگاه‌های الکترونیکی همچون تلفن و رایانه کاربرد دارد.
شکایت از 5 شرکت بزرگ به اتهام هم سدستی در مرگ کودکان کار

به گزارش می متالز و به نقل از Reuters، شکایت قانونی 14 خانواده کنگویی در روز 15 دسامبر توسط حامیان حقوق بین‌المللی (یک سازمان حقوق بشر غیر انتفاعی) علیه شرکت‌های تسلا، اپل، آلفابِت، مایکروسافت و دِل مطرح شد. این شرکت‌ها حلقه نهایی از سیستم کار اجباری هستند که به ادعای خانواده‌ها، باعث مرگ یا آسیب جدی به فرزندان‌شان شده است. این اولین باری است که شرکت‌های غیر معدنی به صورت مشترک با شکایات قانونی در خصوص منبع کبالت مواجه می‌شود.

عکس‌ها و مستندات که در دادگاه ناحیه‌ای واشنگتن پرونده‌سازی شده است حاوی کودکانی با دست و پای ناقص یا تغییر شکل یافته است. 6 نفر از این 14 کودک در اثر سقوط تونل کشته شدند و بقیه نیز دچار آسیب‌های جدی از جمله فلج شدند. به گفته وکیل مدافع خانواده‌ها، این شرکت‌های پولدار تولیدکننده دستگاه‌های رویایی، برای رسیدن به کبالت ارزان‌قیمت، در مقابل قتل و قطع عضو کودکان واکنشی نشان نداده به‌گونه‌ای که به آن رضایت دارند.

کبالت برای تولید باتری‌های لیتیومی قابل شارژ استفاده شده در میلیون‌ها محصول الکترونیکی ضروری است. بیش از نیمی از کبالت دنیا در کنگو تولید می‌شود. انتظار می‌رود که تقاضای جهانی این فلز در دهه آینده، سالانه بین هفت تا 13 درصد رشد کند.

شرکت دِل در پاسخ به نظرخواهی در این خصوص، اعلام کرد که هرگز آگاهانه منبع فعالیت‌های خود را برای استفاده از کودکان کار مشخص نکرده و در حال بررسی این اتهام است. شرکت‌های تسلا، اپل، گوگل، مایکروسافت و گلنکور نیز پاسخی به درخواست نظرخواهی ندادند.

طبق این پرونده، کودکان که برخی از آن‌ها تنها 6 سال داشتند به دلیل فقر شدید خانواده مجبور به ترک مدرسه و کار در معادن کبالت شرکت انگلیسی گلنکور شدند. گلنکور پیش از این نیز به استفاده از کودکان کار متهم شده بود. برخی از این کودکان برای دستمزد روزانه 1.50 دلار 6 روز در هفته کار می‌کردند. گفتنی است که فقر در بین خانواده‌های این کودکان بیداد می‌کند، به‌طوری برخی برای تهیه مواد اولیه غذایی مورد نیاز خود، همچون نان، مجبور به قبول خطرات زیادی هستند.

این شکایت ادعا می‌کند که تمام این شرکت‌ها توانایی لازم را برای تحلیل مواد مصرفی در طول زنجیره تامین و اطمینان از شرایط تولید آن در هر حلقه را دارند. به گفته یک پژوهشگر برده‌داری مدرن که کارشناس پرونده است، در هیچ جایی چنین شکاف زیادی بین بالا و پایین زنجیره تامین در تخصیص درآمدها وجود ندارد.

عناوین برگزیده