تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۷۶۱۴۵

اجرای لاک‌پشتی راه‌آهن بوشهر/ شتاب ریل‌ اقتصادی کشور در انتظار سوت قطار

می متالز - راه‌آهن بوشهر به فارس که از سال ۸۶ عملیات اجرایی آن آغاز شده هنوز به سرانجام نرسیده است، اتصال استان بوشهر که بیش ترین مرز را با خلیج فارس دارد به خط ریلی کشور می‌تواند سبب رونق اقتصاد کشور شود.
اجرای لاک‌پشتی راه‌آهن بوشهر/ شتاب ریل‌ اقتصادی کشور در انتظار سوت قطار

به گزارش می متالز، راه‌آهن بوشهر به شیراز یکی از پروژه‌های مهم در سطح کشور است که اجرای آن با توجه به ظرفیت‌های استان بوشهر زمینه‌ساز توسعه اقتصاد ایران است و اجرای این طرح در شرایط سخت تحریم شروع شده اما به گفته مسؤولان روند پیشرفت آن به همت پیمانکار مطلوب است.

قطعه دهم راه‌آهن بوشهر به شیراز به طول ۲۶ کیلومتر با ۴ کیلومتر پل و ۲ کیلومتر تونل یکی از سخت‌ترین بخش‌های راه آهن بوشهر به شیراز است پروژه‌ای که در مجموع ۴۳۷ کیلومتر است.

راه‌آهن بوشهر در سال ۸۶ در تنگستان کلنگ‌زنی شد و تا سال ۹۰ نیز فعال بود، هرچند پروژه به‌کندی پیش می‌رفت، از سال ۹۱ با عدم تخصیص اعتباراتی که وزارت نفت تعهد کرده بود، عملا راه‌آهن بوشهر تعطیل بود، طی این سال‌ها بارها مسؤولان کشوری و استانی وعده فعال شدن مجدد راه‌آهن را دادند و البته اجرایی شدن این پروژه منوط به فاینانس و تامین منابع مالی از طریق سرمایه‌گذاری خارجی شد.

نهایتا در اواخر سال گذشته قرارداد فاینانس راه‌آهن شیراز-بوشهر با طرف چینی امضا شد، اما هنوز چینی‌ها پای‌کار نیامده و مقرر شد برای اینکه پروژه بیش از این معطل نماند، فعلا با اعتبارات دولتی یکی از قطعاتش استارت بخورد و به بهره‌برداری برسد.

راه‌آهن با اینکه از لحاظ سرمایه‌گذاری اولیه دارای گران‌ترین نوع زیرساخت حمل‌ونقل است، اما امن‌ترین و ارزان‌ترین حمل‌و‌نقل را فراهم می‌کند و از جمله شاخص‌های توسعه یافتگی کشور محسوب می‌شود و با توجه به اینکه بوشهر بیشترین مرز را با خلیج‌فارس دارد، وصل شدن استان بوشهر به راه‌آهن زمینه صادرات بیشتر کالاها و در نتیجه نیز رونق اقتصاد کشور را به همراه خواهد داشت.

بوشهر نقطه استراتژیک صادرات و واردات کشور

اتصال بوشهر به خط ریلی کشور یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم استان بوشهر و یکی از نیازهای اساسی در حوزه زیرساخت‌ها برای کل کشور است، این اتصال علاوه بر منافعی که برای استان بوشهر دارد، می‌تواند اثرات مثبت بسیاری برای دیگر نقاط کشور داشته باشد.

راه‌آهن سراسری که تا شیراز کشیده شده است، در صورتی که به بوشهر متصل شود می‌تواند زمینه‌ساز اتصال بندر بوشهر به عنوان نقطه استراتژیک صادرات و واردات کشور به شهرهای مختلف در سراسر کشور باشد.

اقتصادی شدن راه‌آهنی که تا استان فارس کشیده شده است، نیازمند اتصال آن به بنادر است و چه مسیری بهتر از اتصال این خط به بندر بوشهر که می‌تواند رونق‌بخش این مسیر ریلی بوده و حمل‌ونقل و ترانزیت را گسترش دهد.

راه آهن، حلقه مفقوده زیرساخت‌های ارتباطی استان بوشهر

چهار نماینده مردم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی طی این سال‌ها پیگیری جدی‌ای برای اتصال بوشهر به خط ریلی کشور انجام داده‌اند تا راه آهن به عنوان حلقه مفقوده زیرساخت‌های ارتباطی استان بوشهر به سرانجامی برسد اما وعده‌ها هنوز عملی نشده و مردم نیز چشم انتظارند تا با تحقق وعده‌های مسؤولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این استان شاهد بهبود کسب و کار و رونق باشند.

پروژه راه آهن بوشهر فعال است

استاندار بوشهر در خصوص راه‌آهن بوشهر به فارس، اظهار داشت: این پروژه در شرایط سخت تحریمی آغاز شده و نقش به‌سزایی در توسعه استان بوشهر و اقتصاد ملی ایفا می‌کند، طول راه‌آهن بوشهر به شیراز ۴۳۷ کیلومتر است که بخشی از این پروژه در حوزه استحفاظی استان بوشهر واقع شده است.

عبدالکریم گراوند افزود: قطعه‌ای که در حال حاضر ساخت آن آغاز شده قطعه ۱۰ به طول ۲۶ کیلومتر و به گفته همکاران ما در وزارت راه سخت‌ترین بخش کار است، پیش از این گفته می‌شد ۳ کیلومتر پل در این مکان وجود دارد که با بررسی‌ها مشخص شد قریب به چهار کیلومتر تنها در حوزه راه باید پل‌سازی شود و هم‌چنین دو کیلومتر تونل دارد.

وی تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۰ پروژه راه آهن بوشهر-شیراز با توجه به سختی کار و حجم عملیات شامل خاکریزی، تونل سازی، و ساخت پل‌ها با سرعت خوبی در حال اجرا است. خوشبختانه پروژه فعال است و تنها موضوعی که نیاز به پیگیری دارد انتظار مردم استان در ارتباط با اعتبارات تخصیصی از طریق سازمان برنامه و بودجه است که ان شالله به پروژه تزریق شود.

استاندار بوشهر تاکید کرد: پیش‌بینی اعتبار موردنیاز برای تکمیل راه آهن ۶۵ میلیارد است که در دیدار با دکتر نوبخت دستور تخصیص آن را گرفتیم و امید داریم با پیگیری‌های سازمان برنامه و بودجه استان این تخصیص بطور کامل محقق شود.

راه آهن بوشهر – فارس در اقتصاد ملی بسیار تاثیرگذار است

گراوند ضمن تشکر از پیمانکار راه‌آهن بوشهر-شیراز برای فعالیت با وجود شرایط سخت موجود گفت: پیمانکار پروژه راه‌آهن انصافا توان و ظرفیت دارد و با وجود محدودیت‌ها پروژه را به‌صورت خیلی خوبی فعال نگاه داشته است. فعالیت و در حال کار بودن پروژه‌ها باعث تزریق امیدواری و نشاط به جامعه می‌شود و مردم امیدوار می‌شوند که تحریم‌ها و موانع و مشکلات ایجاد شده توسط دشمنان نتوانسته جلوی پیشرفت و توسعه کشور را بگیرد.

وی با اشاره به ملی بودن پروژه راه‌آهن بوشهر، گفت: درخواست داریم که وزیر راه و معاونش کمک کنند تا در پروژه وقفه‌ای ایجاد نشود، چون این یک پروژه استانی نیست و به‌دلیل وجود بنادر استان بوشهر در توسعه کشور و اقتصاد ملی بسیار تاثیرگذار است.

استاندار بوشهر افزود: موانع و مشکلات مربوط به استان باید با پیگیری‌های معاون عمرانی برطرف شود، امیدواریم در ایام پیش رو این پروژه را به همین شکل فعال و پرکار ببینیم. 

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه مقرر است در سال نخست اجرای پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر چهار میلیون تن بار جابه‌جا شود و در صورت تکمیل ۲۰۰ کیلومتر باقی‌مانده تا عسلویه اتفاق بزرگی در حوزه توسعه کشور رخ می‌دهد، باتوجه به علاقه مردم استان بوشهر به اجرای پروژه راه‌آهن انتظار می‌رود دولت از سایر ردیف‌ها به اجرای این پروژه کمک کند چرا که شتاب این پروژه می‌تواند امید بیشتری در بین مردم استان ایجاد کند.

۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه آهن

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر درباره پروژه راه‌آهن بوشهر، اظهار داشت: قطعه ١٠  گلوگاه این پروژه محسوب می‌شود و از ۶ کیلومتر پل کل پروژه، سه کیلومتر آن در این قطعه احداث می‌شود و اگر مسأله فاینانس آن حل شود مشکلی در احداث این پروژه وجود ندارد.

فرزاد رستمی اعتبار ساخت پروژه قطعه ١٠ راه‌آهن شیراز - بوشهر را ٢٣۵ میلیارد تومان عنوان کرد و ابراز داشت: با توجه به افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی می‌شود برای اتمام این پروژه ۴٠٠ میلیارد هزینه صرف شود. این پروژه دارای ١٧ پل خاص به طول دو هزار و ٩٠٠ متر است.

بوشهر باید به شبکه ریلی متصل شود

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت:  سال‌ها درباره پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز سخن گفته شده اما در اجرا کاری صورت نمی‌گیرد. بوشهر به‌عنوان استانی کرانه‌ای که حوزه تجارتش بارهای سنگین کانتینری است باید بطور قطع زمینه حمل‌ونقل کانتینری آن در بخش ریلی فراهم باشد.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری افزود: در برنامه توسعه حمل و نقلی ریلی ایران امتداد حمل‌ونقل ریلی از مرکز کشور باید به استان بوشهر متصل شود ولی این مهم تاکنون محقق نشده است.

وی تاکید کرد: مسؤولان باید تلاش کنند هر چه سریع‌تر اتصال استان بوشهر به شبکه حمل‌ونقل ریلی محقق شود و در این زمینه باید خط راه‌آهن سواحل جنوبی کشور از استان هرمزگان به سمت استان‌های بوشهر، خوزستان و سپس کشور عراق محقق شود زیرا حمل‌ونقل ریلی برای مسافرت مردم راحت‌تر و ارزان‌تر، ایجاد کننده اشتغال و کاهنده ترافیک جاده‌ای است.

صفایی‌بوشهری با اشاره به طرح خط راه‌آهن خلیج‌فارس گفت: این خط راه‌آهن از مکران، چابهار تا بصره ادامه پیدا کرده و در نهایت به بصره در عراق وصل می‌شود و در حال حاضر این مساله تصویب شده که این خط به سوریه وصل شود.

صفایی بوشهری با بیان اینکه این خط از بوشهر عبور نمی‌کند و به ماهشهر وصل می‌شود گفت: لازم است مسؤولان توجه جدی به این مساله داشته باشند چرا که عبور راه‌آهن از بوشهر می‌تواند نقش مهمی در توسعه استان بوشهر داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر گفت: اگر این خط آهن که به عراق و سوریه می‌رود از ماهشهر به سمت بوشهر و از بوشهر به عسلویه و از عسلویه به منطقه مکران برود در توسعه استان بوشهر نقش زیادی دارد.

استان بوشهر بیش ترین مرز را با آب‌های خلیج فارس دارد و به‌عنوان یک استان مرزی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نقش مهم و تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور و صادرات و واردات دارد و اتصال این استان به راه‌آهن یکی از ضروریات بوشهر است و مسؤولان کشور نیز باید از این ظرفیت و پتانسیل ویژه استان بوشهر برای رونق اقتصاد کشور بهره ببرند و با اتصال این استان به راه‌آهن زیرساخت رونق اقتصادی کشور را فراهم کنند.

عناوین برگزیده