تاریخ: ۰۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۴۴۶
کد خبر: ۷۶۴۵۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

فرهنگ‌سازی کمپین نما، شهر را از کمیته‌های نما بی‌نیاز می‌کند

می متالز - کارگاه و نمایشگاه نمای شهرداری منطقه 20 با حضور جمعی از مسئولان، طراحان و سازندگان در راستای «کمپین نما، هویت شهر ما» برگزار شد.
فرهنگ‌سازی کمپین نما، شهر را از کمیته‌های نما بی‌نیاز می‌کند

به‌ گزارش می متالز به‌نقل از صما، فرهاد افشار، شهردار منطقه 20 اظهار داشت: جا دارد قبل از هر چیز از تمام کسانی که نما را تبدیل به یک مطالبه عمومی می‌کنند، تشکر کنم.

وی افزود: بعد از گذر از دنیای مدرن مدیران شهری تصور می کردند که تامین سرانه های خدماتی و ایجاد فضایی برای برآوردن نیازهای شهروندان نهایت طراحی در شهرهاست اما به مرور زمان متوجه شدند که درون شهروندان و آسیب‌های روانی ایجاب می‌کند که موضوعاتی مانند فضاهای شهری، نماها و نحوه تعاملات افراد باید در دستور کار طراحی قرار بگیرد.

شهردار منطفه 20 اظهار داشت: یکی از اشکالاتی که در شهرداری‌ها وجود دارد نبود واحد تحقیق و توسعه برای پیش‌بینی نیازهای شهروندان است و به‌همین جهت مدیریت شهری همواره یک قدم از نیازهای مردم عقب است.

افشار خاطر نشان کرد: نمونه‌های زیادی از توسعه و تغییر فضاهای شهری بدون توجه به نیازها وجود دارد که از جمله می‌توان به تغییرات به‌وجود آمده در خیابان لاله زار اشاره کرد. این منطقه که محل معازه‌های خیاطی و کت و شلوار فروشی بود امروز جای خودش را به صنف الکتریکی‌ها داده که نقش یک بازار ملی را در کشور باید ایفا کند درحالی که زیر ساخت‌های لازم را ندارد.

وی ادامه داد: در تدوین یک استراتژی اگر تمام لایه‌هایی که قرار است منتفع شوند، مطلع نباشند، این فرایند منتهی به شکست می‌شود. متأسفانه در بسیاری مواقع حتی در لایه‌های مدیران دولتی و شهری هم این هماهنگی وجود ندارد و قطعا برای اینکه نما را به‌عنوان یک مطالبه عمومی جا بیندازیم، مسیر دشواری در پیش داریم.

افشار گفت: کارگاه نما اقدام بسیار سنجیده‌ای است اما واقعیت این است که هنوز برخی کارها به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود. در صورتی که باید ضابطه‌مند باشد.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم حس تعلق خاطر شهری شکل بگیرد، افزود: فرصت هایی مانند خیابان پیروزی و خیابان امام خمینی (ره) برای تغییر وسیع نما در جهت معماری ایرانی - اسلامی ظرف مدت کوتاهی وجود داشت که متأسفانه از دست رفته است.

زورمان به مالکان ساختمان‌های شاخص نمی‌رسد

در ادامه این مراسم محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده مدیریت شهری و دولت عدم توجه به حقوق عمومی است و این اتفاق باعث ناکارآمدی شده است.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به حقوق عمومی علت اصلی نارصایتی‌هاست، افزود: اینکه امروز کمپین نما مورد استقبال قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد بارقه‌های امید به هویت شهر استارت خورده است. زمانی که موضوع نما در فرهنگ جامعه با برگزاری کمپین هایی مانند کمپین «نما هویت شهر ما» نهادینه شود، دیگر نیازی به وجود کمیته‌های نما نیست اما تا آن زمان باید این کمیته‌ها مطالبات نما را به‌عنوان یک حق عمومی پیگیری کنند.

سالاری ادامه داد: اولین بار زمانی موضوع نما در مدیریت شهری اهمیت پیدا کرد که مقام معظم رهبری در جلسه ای خواستار پیگیری معماری ایرانی - اسلامی در شهر تهران شد و موضوع شورای ارتقای کیفی و همچنین کمیته های نما در دستور کار قرار گرفت.

سالاری خاطر نشان کرد: امروز برخی از کمیته‌های نما به‌صورت سلیقه‌ای اعمال نظر می‌کنند. ضمن اینکه باید این مورد اصلاح شود باید به سلایق و خلاقیت معماران احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه نماهای شهری امروز با قبل از ایجاد کمیته‌های نما قابل مقایسه نیستند، اظهار داشت: در کذشته سازندگان دستشان برای هر گونه طراحی باز بود و این مساله باعث اغتشاش بصری در نماهای شهری شده بود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر چه نماهای عمومی کیفیت بهتری یافته است اما ساختمان‌های شاخص تحت تأثیر برخی رانت‌ها، نماهای تمام شیشه‌ای و کامپوزیت اجرا می‌کنند و متأسفانه زورمان به مالکان این ساختمان‌ها نمی‌رسد.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا ساختمان‌های نهادهای دولتی و حاکمیتی نماد رعایت قوانین ساخت‌و‌ساز هستند و با وسواس بالایی ساخته می‌شوند اما متأسفانه مجلس شورای اسلامی که خود مرجع تصویب قوانین است، با یک نگاه از بالا به پایین طرح توسعه مجلس را اجرا کرده‌اند. نمونه دیگر ساختمان‌های نهادهای مختلف در اراضی عباس آباد است که اصول نماسازی را رعایت نکرده‌اند.

وی در پایان گفت: اقدامات شهرداری دوره گذشته با خودرو محوری در شهر و ایجاد بزرگراه‌های مختلف درون شهری یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای امروز است.

اصلاح و تکمیل دستورالعمل کمیته‌های نما

مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران نیز اظهار داشت: اصلاح و تکمیل دستورالعمل کمیته‌های نما در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی افزود: خواسته من از طراحان این است که به سطح دانش خود بیفزایند. تا پنج سال پیش نمای ساختمان توسط عوامل فنی ساختمان و پیمانکاران انجام می‌شد و امروز طراحان باید این فرصت را مغتنم بشمارند.

صالحی ادامه داد: معماران باید به گونه‌ای عمل کنند که در سال‌های آتی قابل حذف نباشند و بدون الزام قانونی هم از طرف سازندگان و مالکان مورد استقبال قرار گیرند.

وی با بیان اینکه اسناد هدایت و توسعه در دست تهیه است، گفت: با این اسناد رفتار سلیقه‌ای به حداقل می‌رسد.

وی اظهار داشت: ما هیچ تقابلی با طراح و مالکان نداریم و در کنار هم هستیم. امیدوارم مالکان طرح مصوب کمیته نما را بدون تغییر اجرا کنند.

نمی‌توان ری را جزیی از تهران دانست

علی علایی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز با بیان اینکه ری قدمت بسیار بالایی دارد و نمی‌توان این منطقه را جزیی از تهران دانست، گفت: بافت مسکونی شهر ری اغلب منظم و متراکم است.

علایی با اشاره به اینکه ما معماران باعث و بانی برخی ناهنجاری‌ها هستیم، ادامه داد: متأسفانه وضعیت آشفتگی نماهای ساختمان در شهر تهران به گونه‌ای است که احساس می شود از قصد دنبال وحدت نیستیم. البته چنانچه در هیچ زمینه‌ای شبیه هم نباشیم نتیجه‌اش می‌شود اغتشاش.

علایی خاطر نشان کرد: در بسیاری از زلزل‌ها نمای ساختمان ریزش می‌کند درحالی‌که سازه ساختمان از ایستایی لازم برخودار است. بنابراین از معمارن می‌خواهم که در تنها درصورتی‌که از رعایت الزامات اجرایی توسط سازنده مطمئن هستند، نمای سنگ طراحی کنند.

تقدیر از سازندگان و طراحان

در ادامه این مراسم از طراحان و سازندگان برتر منطقه 20 تجلیل به‌عمل آمد و به شرکت‌کنندگان گواهی حضور در کارگاه اهداء شد.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی

لازم به ذکر است این مراسم میزبان کارگاه‌های تخصصی با عناوین اجرای نمای آجر توسط دکتر حمید جعفریان و تشریح راهنما و موازین طراحی نما توسط مهندس محمدمهدی عابدی بود.

بازدید از نمایشگاه نما

همچنین فرهاد افشار، شهردار منطقه 20 و مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه نما بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه فعالیت‌ها و چالش‌های آنان قرار گرفتند.

عناوین برگزیده