تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۵
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۷۶۸۲۷
سرویس خبر : انرژی
آذر تشریح کرد:

قیمت آب در سال ۹۹

می متالز - رئیس دیوان محاسبات گفت: آب شهری ۵۰ درصد زیر قیمت و آب روستایی ۷۰ درصد زیر قیمت تمام‌شده به مردم ارائه می‌شود که بعد از ماجرای افزایش قیمت بنزین بعید است در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ در این زمینه‌ها افزایش قیمتی رخ بدهد.
قیمت آب در سال ۹۹

به گزارش می متالز، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه شرکت‌های دولتی ۹۳ درصد زیان خود را از فروش دارایی‌های جاری مثل زمین و ساختمان تأمین می‌کنند، گفت: البته از روشهای دیگر مانند وام هم استفاده می‌کنند و در نهایت از حدود ۷ درصد از بودجه دولت نیز استفاده می‌کنند.

رئیس دیوان محاسبات نظام مدیریت و بهره‌ وری در شرکت‌های دولتی را بسیار نابسامان دانست و تأکید کرد: در حال حاضر آب شهری ۵۰ درصد زیر قیمت و آب روستایی ۷۰ درصد زیر قیمت تمام‌ شده به مردم ارائه می‌شود. همچنین پرتی آب در شرکتهای آب و فاضلاب حدود ۳۵ درصد است. مشکلات مدیریتی حدود ۴۸ درصد و مباحث تکلیفی سهم ۵۲ درصدی در وضعیت موجود داشته است.

به‌ گفته این مقام مسوول، بعد از ماجرای افزایش قیمت بنزین بعید است در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ در این زمینه‌ها افزایش قیمتی رخ بدهد. دولت برای تأمین کمک زیان می‌تواند اوراق در اختیار شرکتهای دولتی زیان‌ ده قرار دهد، تا سهم ۴۸درصدی زیان شرکتها از محل پایین بودن ضایعات جبران شود. در نهایت با سودده شدن این شرکتها می‌توان از محل مالیات این کمک زیان را جبران کرد.

رئیس دیوان محاسبات با اشاره به ۲۵ پیشنهاد ارائه‌شده به مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه شرکتهای دولتی گفت: باید به این سؤال پاسخ داده شود که چگونه می‌توان گردش اطلاعات اقتصادی این شرکتها را شفاف کرد.

وی با ابراز اینکه مولد سازی داراییهای دولتی یک ضرورت است، افزود: توجه داشته باشید که بانکها و شرکتهای دولتی به‌ لحاظ دارایی بسیار ثروتمند هستند اما برای وارد کردن این دارایی به چرخه‌های اقتصادی تلاشی نمی‌کنند.

عادل آذر ادامه داد: دولت در بحث برنامه اصلاح ساختار بودجه یک برنامه و افق بلند مدت و تئوریک تعریف کرده است، بودجه یک برش یک‌ سالانه است و این اقدامات باید در برنامه‌های توسعه گنجانده شود. در اینجا ما به احکام مشخص برای جلوگیری از فرار مالیاتی، احکام مشخص برای جلوگیری در فساد در واگذاری ها و همچنین ممانعت از بازگشت به کار بازنشسته‌ها، نیاز داریم. توجه داشته باشید که در حال حاضر برخی شرکتهای دولتی و شرکتهای تابعه بانکها به حیاط‌ خلوت برخی بازنشسته‌ها که قرار بود به کار بازنگردند، تبدیل شده است.

عناوین برگزیده