تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۷۶۸۳۳

تکمیل راه آهن رشت - انزلی با جدیت از سوی دولت دنبال می شود

می متالز - استاندار گیلان گفت : تکمیل به موقع پروژه راه آهن رشت - انزلی - کاسپین - آستارا در دستور کار جدی دولت است و شوراهای روستایی، دهیاری ها و مردم باید همکاری لازم را برای اجرای این پروژه داشته باشند.
تکمیل راه آهن رشت - انزلی با جدیت از سوی دولت دنبال می شود

به گزارش می متالز، ارسلان زارع روز سه شنبه در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن رشت - انزلی با اشاره به اهمیت این پروژه خاطرنشان کرد: مقرر شد ۳۶ کیلومتر مسیر رشت - انزلی - کاسپین در اولویت کاری قرار دهیم.

وی یادآور شد: تاکنون در اجرای این پروژه اقداماتی انجام شده و زیرسازی قطعات ۶ و ۷ با پیشرفت فیزیکی متفاوتی در دست اجراست.

زارع اظهار داشت: در قطعه ۶ بدلیل برخی مشکلات، پیمانکار نتوانست تعهدات را اجرایی کند از این رو ،باید پیمانکار جدید سریع تر انتخاب شود تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان شاهد فعالیت اجرایی در قطعه ۶ باشیم. وی گفت: در قطعه ۷ نیز فعالیت های خوبی در حوزه تعهداتی که سپرده شده، انجام گرفته و باید با افزایش ماشین آلات بتوانیم تا پایان سال آینده خط ریلی رشت - کاسپین را به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به اینکه نقش دستگاه های اجرایی، سازمان ها و مردم ساکن و یا دارای ملک در طول مسیر بسیار مهم است، تصریح کرد: باید شورای روستاها و دهیاری ها همکاری لازم را برای اجرای این پروژه داشته باشند و  انتظار است هرگونه چالش اجتماعی توسط پیمانکار به فرمانداری مربوطه اطلاع رسانی تا موضوع پیگیری و حل و فصل شود.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: باید در اجرای  پروژه ها با صیانت  از محیط زیست امور را پیش ببریم.

زارع با تاکید بر ضرورت  همکاری هرچه بیشتر دستگاه های اجرایی گفت: باید در صدور مجوزها برای هماهنگی بیشتر و سرعت در کار پیمانکاران نهایت همکاری صورت گیرد و آنان برای رفع سریعتر مشکلات درخواست ها و نیازهای شان را علاوه بر دستگاه های اجرایی به معاون عمرانی استاندار و فرماندار ارائه نمایند.

وی با اشاره به محدودیت های مالی دولت تصریح کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بدلیل اهمیت این پروژه برای تامین اعتبارات آن قول مساعد داده است.

زارع با اشاره به یکی از مشکلات این پروژه در زمینه تامین مصالح اظهار داشت: اولویت اول تامین مصالح در این پروژه ماسه بادی است که ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده توسط سازمان بنادر و کشتیرانی و نیز صنعت، معدن و تجارت گیلان تامین این مصالح تسریع شود.

 استاندار گیلان خاطر نشان کرد: درحال حاضر دو میلیون تن مصالح در پشت سد شفارود وجود دارد که باید ماشین آلات اضافه شود تا سرعت دو چندان گردد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما به توسعه استان و کشور نگرش توسعه پایدار با حفظ محیط زیست است، اظهار داشت : پروژه ها را باید با حفاظت و صیانت از محیط زیست را پیش برده و به انجام رسانیم.

 نماینده عالی دولت در استان گیلان تاکید کرد: چالش هایی که در این پروژه وجود دارد سریعتر حل و تسریع شود.

 زارع گفت: پس از مسیر کاسپین در اولویت های بعدی پروژه های ریلی انزلی و آستارا اجرایی می شود تا بتوانیم این پروژه مهم را برای استان به نتیجه مطلوبی برسانیم.

راه آهن رشت - انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی ، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

زیرسازی قطعات 6 و 7 در حال انجام است و عملیات اجرایی قطعه ۸ به طول سه کیلومتر نیز طبق توافقنامه در تیرماه امسال با سازمان بنادر و دریانوردی تامین اعتبار و اجرا می شود.

مقرر شده است، سازمان منطقه آزاد کاسپین بخشی از هزینه ساخت و ارزیابی خط از ایستگاه پیربازار تا بندر کاسپین را تامین کند.

برای خط ریلی رشت - انزلی تا پایان سال ۹۷ در مجموع ۲۶۷ میلیارد ریال هزینه شده و اعتبار ابلاغی برای سال ۹۸ هم ۸۹۲ میلیارد ریال بوده ضمن آنکه علاوه بر این برای تکمیل پروژه چهار هزار و ۵۸۸ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیازاست.

عناوین برگزیده