تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۷۶۸۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رحمانی:

برخی مدل های پراید و ۴۰۵ از رده خارج می شوند/ تولید خودروهای جدید نیاز به سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومانی دارد

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی مدل های پراید و پژو ۴۰۵ از رده خارج خواهند شد و خط تولید آنها صفر می شود.
برخی مدل های پراید و ۴۰۵ از رده خارج می شوند/ تولید خودروهای جدید نیاز به سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومانی دارد

به گزارش می متالز، رضا رحمانی در ادامه جلسه علنی صبح امروز سه شنبه 3 دی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال سیده فاطمه حسینی و سیده حمیده زرآبادی نمایندگان تهران و قزوین در مورد علت تعلل در انجام وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نظارت و کنترل و جلوگیری از تضییع حقوق خریداران خودروهای شرکت های قطعه ساز گفت: دایم می گویند دولتی بودن یکی از چالش های صنعت خودرو است ولی از نظر ما صنعت خودرو دولتی نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در حال حاضر مصرف واقعی بازار ما یک میلیون و 200 هزار خودرو در شرایط عادی است. اگر در شرایط عادی این تعداد خودرو را تولید کنیم، کافی است که البته ممکن است این تعداد در شرایطی تحت تاثیر قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه وظیفه همه در نظر گرفتن حقوق مردم است، گفت: از روز اول خودروسازان  درخواست شان از ما این بود که افزایش قیمت خودرو را داشته باشیم آن هم به این دلیل که هزینه مواد و ارز چند برابر شده بود اما ما با در نظر گرفتن حقوق مردم کوتاه نیامدیم و گفتیم هر قیمتی در قرارداد بوده است، طبق همان عمل شود و حتی دستگاه های نظارتی بر این عملکرد وزارت صنعت صحه گذاشتند.

رحمانی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت مطابق حقوق مردم رفتار کرده است، گفت: شان مسوولیت این است که عدالت و حقوق مردم رعایت شود.

وی در مورد ثبت نام ها نیز گفت: ثبت نام سامانه ای است و در سال گذشته ما قیودی همانند کد ملی را نیز اضافه کردیم و حتی کسانی که از قبل یک بار ثبت نام کرده باشند، مجدد امکان ثبت ندارند. در این زمینه دو خودروساز با هم لینک شدند و اقداماتی را انجام دادند.

وی تاکید کرد: ما اقداماتی را برای کنترل تقاضا داشتیم، اگر خارج از سیستم ثبت نام می شد، حک می شد و تا به امروز ما گزارشی مبنی بر اینکه فردی امکان ثبت نام نداشته است، نداشتیم و حتی گزارشی در مورد اینکه خارج از آن سیستم کسی حق فروش داشته باشد، نبوده است.

وزیر صمت ادامه داد: در مورد تولید خودروهای یورو 4 و یورو 5 باید بگوییم یکی از اقدامات ما این است که خودروهای قدیمی را از مدار تولید خارج کنیم و در همین راستا مدل هایی از پراید و 405 از رده خارج خواهند شد. پیش فروش های سال 97 و تعهداتی که انجام شده است برای این مدل ها به اتمام برسد، خط تولید آنها صفر می شود.

وی گفت: ما با محیط زیست و سازمان استاندارد هماهنگ هستیم که خودروهای قدیمی از رده خارج شوند و خودروهای جدید بیایند منتهی تولید خودروهای جدید نیاز به سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: چهار هزار میلیارد تومان به قطعه سازان تسهیلات داده شده است و گفتیم امسال هر مبلغی که گرفته اند فقط برای قطعه سازان و حقوق پرسنل باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: هر جا ما ساخت داخل داشتیم، قیمت میانگین زیر یک دوم قیمت وارداتی بوده است یعنی هر جا از قطعات داخلی استفاده کرده ایم یک دوم قیمت وارداتی شده است.

وی تاکید کرد: ادعا ندارم به آنجایی که رسیده ایم در شان مردم خودرو تولید کنیم ولی هدف گذاری مان این است که به آنجا برسیم.

وی همچنین در مورد اخراج کارکنان و کارگران نیز گفت: سال گذشته و در آذر ماه تعدادی از کارگران اخراج شده بودند و تعدادی نیز در شرف اخراج شدن بودند اما امروز باید بگوییم نه تنها آنها به سر کار برگشته اند بلکه برخی واحدها جذب جدید دارند آن هم به این علت که ما واردات را منع کردیم.

منبع: شبستان
عناوین برگزیده