تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۲۵
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۷۷۰۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جمال ارونقی؛

تکلیف خودروهای موجود در گمرکات مشخص می شود

می متالز - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: اگر پیشنهاداتی که وزیر اقتصاد به هیات دولت ارائه داده مورد پذیرش قرار گیرد بدون شک نسبت به تعیین تکلیف تمامی خودروهای دپو شده در گمرکات کشور اقدام خواهد شد.
تکلیف خودروهای موجود در گمرکات مشخص می شود

به گزارش می متالز، «مهرداد جمال ارونقی» اظهار کرد: شانزدهم دی ماه سال گذشته مصوبه ای از سوی هیات وزیران جهت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات ابلاغ شد.

وی همچنین اظهارداشت: مصوبه مزبور زمان ترخیص خودروهای دپو شده را چهار ماه اعلام کرد که متعاقب آن مصوبه دیگری در اصلاح همین مصوبه از نظر مهلت ترخیص خودرو ها صادر شد و این مدت زمان را به شانزدهم تیر ماه سال جاری افزایش داد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: براساس این مصوبه صاحبان کالا در مدت شش ماه می بایست نسبت به ترخیص خودروهای دپو شده در بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همینطور گمرکات اقدام می کردند.

وی افزود: سرجمع شش هزار و ۶۵۳ دستگاه خودروی سواری و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس تا شانزدهم تیر ماه سال جاری از گمرکات کشور ترخیص شدند.

جمال ارونقی تصریح کرد: تعدادی از خودرو ها علی رغم انجام تشریفات گمرکی و رسیدن به مرحله صدور پروانه صاحبان کالا در فرصت زمانی مزبور موفق نشدند نسبت به خروج کالای خوداز گمرک اقدام کنند با توجه به اینکه در متن مصوبه تصریح شده بود که ترخیص این خودروها تا شانزدهم تیر ماه سال جاری است.

وی توضیح داد: تعداد خودروهای که پروانه شد ولی صاحبان کالا موفق به خروج کالای خود از گمرک نشدند یک هزار و ۴۸ دستگاه است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: بطورکلی از این تعداد خودرو ۱۰۰۰ دستگاه متعلق به یک شرکت - پیش فروش شده - و بقیه مربوط به اشخاص دیگری است.

وی افزود: جدا از این ۳۴۰ دستگاه خودرو اظهار شده بود ولی صاحبان کالا موفق به دریافت پروانه نشدند و این خودروها هم در گمرک دپوشده است.

جمال ارونقی بیان داشت: همچنین ۲۲۷ دستگاه خودرو نیز در منطقه آزاد اروند و گمرک خرمشهر دپو هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۱۰۴ دستگاه خودرو مربوط به جانبازان بالای ۷۰ درصد است که از سال ۱۳۹۳ به دلائل مختلف در گمرکات دپو شده اند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: بعلاوه در مراجع قضایی برای دو هزار و ۲۸۹ دستگاه خودروی سواری پرونده تشکیل شده ومسائل و مشکلات این خودروها در حال رسیدگی است.

وی افزود: سرجمع ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو در گمرکات کشور وجود داشت که از این تعداد هفت هزار و ۱۵۳ مورد ترخیص و پنج هزار و ۱۰۰ دستگاه هنوز اجازه ترخیص پیدا نکرده اند.

جمال ارونقی در ادامه از وجود یک هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو بدون ثبت سفارش در مناطق آزاد، ویژه اقتصادی و همینطور اظهار نشده به گمرک در کشور خبرداد و اظهارداشت: این خودروها یا بدون دریافت مجوز ثبت سفارش به گمرکات وارد یا تاریخ ثبت سفارش خودروهای مزبور منقضی یا اعتبار نداشته است.

وی گفت: پیرو بازدیدی که «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد از بوشهر بعمل آورد و گفتگوی که با صاحبان خودروها داشت مقرر شد پیش نویس مصوبه ای جهت تعیین و تکلیف این خودروها تهیه شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: کمتر از ۴۸ ساعت پس از بازگشت وزیر اقتصاد به تهران این پیش نویس تهیه و پیشنهاداتی به هیئت وزیران و دولت داده شد.

وی اظهارداشت: مجموع خودروهای که در گمرکات موجود و هنوزترخیص نشده اند پنج هزار و ۱۰۸ دستگاه است.

جمال ارونقی یادآورشد: اگر این پیشنهادات مورد پذیرش قرار گیرد نسبت به تعیین تکلیف تمامی خودروهای دپو شده در گمرکات اقدام خواهد شد.

عناوین برگزیده