تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۵۳
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۷۷۱۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش؛

۳ فاکتور ایجاد شرایط سخت

می متالز - خرید‌های هیجانی صورت گرفته که عمدتا توسط سهامداران تازه‌وارد و ناآشنا با شرایط بازار صورت می‌گیرد می‌تواند نگرانی‌هایی در خصوص اصلاح جدی قیمت‌ها فراهم آورد.
۳ فاکتور ایجاد شرایط سخت

آنچه در بازار دیروز گذشت:

به گزارش می متالز، بازار سرمایه در روز گذشته نیز به روند صعودی خود ادامه داد و با بیش از ۵ هزار و ۸۱۷ واحد افزایش مجدد به ۳۷۵ هزار و ۵۴۷ واحد رسید. به این ترتیب شاهد نزدیک شدن این نماگر به مرز ۴۰۰ هزار واحد هستیم و انتظار برخی از کارشناسان در خصوص رسیدن به این حد از شاخص کل در حال وقوع است.
شاخص هم وزن نیز با بیش از ۱.۸۵ درصد افزایش در جریان معاملات دیروز بازدهی خود را از ابتدای سال به بیش از ۲۶۰ درصد رساند که این میزان بازدهی در کمتر از یک سال در نوع خود بی‌نظیر است.

اخبار سیاسی و اقتصاد کلان

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: امروز به مناسبت روز پتروشیمی همراه با ریاست جمهوری از نمایشگاه دستاورد‌های این صنعت و برنامه‌های توسعه آن بازدید کردم و شرکت‌های پتروشیمی بیش از ۹۰ درصد تعهد ارزی خود را ایفا کرده اند. وی افزود: ۹ ماهه امسال از مجموع ۲۹ میلیارد دلار ارز تامین شده برای واردات، حدود ۲۰ درصد نیاز ارزی کشور، ۳۵ درصد سهم ارز برگشتی صادرات غیر نفتی و بیش از ۵۰ درصد ارز سامانه نیما به شرکت‌های پتروشیمی تعلق داشته است.
از سوی دیگر شاهد ثبت نرخ ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومانی در سامانه نیما به ازای هر دلار آمریکا در روز‌های اخیر بوده ایم. به نظر می‌رسد که با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار آزاد ارز و همچنین توافقات بانک مرکزی و صادرکنندگان، نرخ ارز در سامانه نیما نیز با شیب ملایمی! در حال افزایش است و این موضوع می‌تواند منجر به رشد سودآوری شرکت‌های صادرات محور از محل نرخ‌های فروش و همچنین سود تسعیر ارز خواهد بود. همچنین رشد نرخ سامانه نیما، افزایش درآمد بانک‌هایی که دارای خالص دارایی‌های ارزی هستند نیز خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق گفت: برای سال آینده از اول فروردین ماه ۹۹ به میزان ۷ درصد تعرفه برق برای همه مشترکان افزوده می‌شود و مشترکان پرمصرف نیز که بیش از الگوی مصرف، به مصرف برق می‌پردازند، علاوه بر ۷ درصد، ۱۶ درصد دیگر نیز افزایش تعرفه خواهند داشت. این در حالی است که دولت در حال تغییر نرخ فروش برق تولید شده از انرژی‌های پاک می‌باشد، ولی به هر حال بخش عمده‌ای از تولید برق کشور از طریق گاز و در نیروگاه‌های بخار و سیکل ترکیبی صورت می‌گیرد و عدم افزایش نرخ‌ها در این صنعت منجر به مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان شده است.

بازار امروز

پیش‌بینی کردن شرایط بازار در روز‌های اخیر شاید بسیار سخت به نظر برسد. از یک سو شاهد رشد مداوم قیمت‌ها هستیم و از سوی دیگر عدم اصلاح قیمت‌ها و خرید‌های هیجانی بسیاری از معامله‌گران را با احتیاط در انجام معاملات و همچنین شناسایی سود در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت ترغیب کرده است.

به هر حال به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به مرز روانی ۴۰۰ هزار میل به فروش سهم شرکت‌ها توسط سهامداران بیشتر باشد و از سوی دیگر خرید‌های هیجانی صورت گرفته که عمدتا توسط سهامداران تازه‌وارد و ناآشنا با شرایط بازار صورت می‌گیرد می‌تواند نگرانی‌هایی در خصوص اصلاح جدی قیمت‌ها فراهم آورد.

عناوین برگزیده