تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۰
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۷۷۱۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احیای معادن کم عیار فلوئوریت با دانش محققان کشور

می متالز - محققان کشور موفق به کسب دانش فنی تولید «بریکت کنسانتره فلوئوریت عیار متالورژیکی» برای احیای معادن کم عیار فلوئوریت شدند.
احیای معادن کم عیار فلوئوریت با دانش محققان کشور

به گزارش می متالز، محققان پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس با رویکرد تولید ملی و احیای معادن کم عیار فلوئوریت موفق به کسب دانش فنی تولید «بریکت کنسانتره فلوئوریت عیار متالورژیکی» در اقتصادی ترین و عملیاتی ترین مسیر فرآوری ممکن شده اند.

محمدرضا توکلی محمدی عضو هیأت علمی ، مدیر گروه فرآوری و کانه آرایی و هیدرو متالوژی عنوان کرد: فلوئورید کلسیم (CaF۲) با نام کانی «فلوئوریت» و نام تجاری فلوئوراسپار در سه ترکیب عیاری متالورژیکی (۷۵-۹۳ درصد)، سرامیکی (۸۵-۹۵ درصد) و اسیدی (> ۹۷ درصد) طبقه بندی می شود. علی رغم اهمیت پرعیارسازی کنسانتره های فلوئوریت و ایجاد ارزش افزوده برای آن ها، تامین نیاز کنسانتره فلوئوریت عیار متالورژیکی کشور برای صنایع فولاد (۸۵-۷۵ هزار تن در سال) در اولویت قرار دارد.

وی افزود: در این صنایع، به منظور روانسازی سرباره و ایجاد سرباره پفکی به وفور از این نوع کنسانتره فلوئوریت به عنوان کمک ذوب استفاده می شود. اگرچه فلوئوریت خودش نقطه ذوب بالایی دارد ولی وقتی به کوره افزوده می-شود خیلی سیال شده و با روان سازی سرباره و جدایش بهتر ناخالصی ها از فلز مذاب، عملیات پالایش را تسهیل می کند.

وی گفت: در حال حاضر، ظرفیت فعلی تولید فولاد خام، آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره به ترتیب ۲۷، ۲۵، ۲۳ و ۴۳ میلیون تن است و میبایست طبق چشم انداز ۲۰ ساله فولاد تا سال ۱۴۰۴، ۲۸ میلیون تن فولاد خام، ۳۳ میلیون تن آهن اسفنجی، ۳۲ میلیون تن گندله و ۴۳ میلیون تن کنسانتره دیگر تولید شود و این به منزله افزایش مصرف قابل توجه فلوئوریت در این صنایع است.

وی بیان این که مبنای این دانش فنی روش فلوتاسیون است که برای اجرای موفق آن نیاز به خردایش و آسیاکنی نمونه تا ابعاد کوچکتر از ۱۰۰ میکرون است، گفت: از انجائیکه فلوئوریت عیار متالورژیکی برای فرو رفتن داخل بار مذاب می بایست در ابعاد درشت (۱ تا ۱۲ سانتی متر) باشد، فلوئوریت های ریزدانه همچون کنسانتره فلوتاسیون با دنباله روی گاز به بیرون از کوره دمیده شده و اتلاف می یابند.

به گفته توکلی برای رفع این مشکل، اقدام به بریکت سازی کنسانتره فلوتاسیون شده است. در این فرایند، کنسانتره دانه ریز پس از اختلاط با مواد شیمیایی خاص به عنوان چسب با توزیع ابعادی، ترکیب کانی شناسی و استحکام مکانیکی یکنواخت تحت فشار متراکم شده تا مقاومت فیزیکی مناسب و مشخصات متالورژیکی مورد نیاز برای جابجایی و کاربرد را پیدا کند.

وی تصریح کرد: عدد افتادن بالا، مقاومت فشاری خوب و مقاومت در برابر خرد شدن قابل توجه بریکت های تولیدی باعث ایجاد شرایط مکانیکی مطلوب برای کاربرد موفقیت آمیز آن ها در عملیات ذوب شده است. لازم به ذکر است، امروزه استفاده از بریکت کنسانتره فلوئوریت عیار متالورژیکی در کشورهای پیشرفته به علت محدوده دانه بندی کوچکتر و امکان تولید طبق پارامترهای مکانیکی مشخص ارجحیت دارد.

عناوین برگزیده