تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۷۷۲۹۰
سرویس خبر : انرژی

روی خوش نفت در آستانه سال نو

می متالز - با گسترش خوش‌بینی نسبت به توافق تجاری دو غول بزرگ اقتصادی دنیا و گزارش‌های مثبت از کاهش دور از انتظار ذخایر نفت آمریکا بهای طلای سیاه روز گذشته در اوج سه‌ماهه خود تثبیت شد. این درحالی است که فعالان بازار به دقت تحولات ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه را نیز دنبال می‌کنند.
روی خوش نفت در آستانه سال نو

به گزارش می متالز، قیمت نفت برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷ به وقت تهران) با افزایش ۸۱/ ۰ درصدی به سطح ۷۱/ ۶۸ دلار در هر بشکه رسید که رشد ۵۵ سنتی نسبت به پایان معاملات جمعه را ثبت کرد. همچنین بهای شاخص نفت آمریکا (WTI) با ۳۱ سنت افزایش (معادل ۵/ ۰ درصد) به ۰۳/ ۶۲ دلار در هر بشکه رسید. مارگارت یانگ تحلیلگر بازار در موسسه سی‌‌ام‌سی مارکتس  گفت: به‌دلیل تعطیلات سال نو میلادی حجم معاملات در بازار پایین است. این تحلیلگر افزود: قیمت نفت به بالاترین رقم از زمان حمله به تاسیسات نفتی عربستان در ماه سپتامبر رسیده و معامله‌گران نیز در مورد امکان برداشت سود پایان سال محتاطانه رفتار می‌کنند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد تنش‌ها در خاورمیانه دلیل دیگر افزایش قیمت‌ها باشد که با حملات هوایی آمریکا به مواضع گروه‌های شبه‌‌نظامی در عراق و سوریه در یکشنبه اهمیت بیشتری در تعیین بهای نفت پیدا کرده است. این درحالی است که معترضان عراقی یکشنبه به‌طور موقت باعث توقف تولید در یک میدان نفتی در جنوب عراق (ناصریه) شدند. علاوه بر این، بر اساس این گزارش شرکت نفت دولتی لیبی (National Oil Corporation) گفته درحال بررسی تعطیلی بندر زاویه و تخلیه کارکنان پالایشگاه این بندر به علت ناآرامی‌ها در نزدیکی این منطقه است. این خود پالسی مثبت در جهت احتمال کاهش محدود عرضه نفت و تاثیر بر روند قیمت‌ها است. عامل دیگر رشد بهای نفت را باید کاهش حجم ذخایر نفت خام آمریکا دانست که در هفته منتهی به ۲۰ دسامبر کاهش ۵/ ۵ میلیون بشکه را تجربه کرد؛ درحالی که یک نظرسنجی رویترز کاهش ۷/ ۱ میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بود.

اما همچنان مذاکرات تجاری اثرگذارترین عامل در بازارهای کالایی از جمله نفت است. آن‌طور که در این گزارش آمده وزارت بازرگانی چین یکشنبه اعلام کرد در زمینه امضای توافق تجاری از نزدیک با مقامات آمریکایی در ارتباط است. دو کشور روز ۱۳ دسامبر از دستیابی به فاز نخست توافق تجاری، کاهش برخی از تعرفه های آمریکا علیه کالاهای چینی و افزایش صادرات آمریکا به چین خبر دادند. در عین حال رئیس‌جمهور آمریکا نیز در شب کریسمس اعلام کرد که «معامله تجاری با چین انجام شده است و این توافق درحال‌حاضر در مرحله ترجمه قرار دارد.» به گفته دونالد ترامپ، او و رهبر چین، شی‌جین‌پینگ، می‌توانند در ماه ژانویه یک مراسم امضای توافق‌نامه تجارت جزئی داشته باشند. علاوه بر این، چگونگی اجرای توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید که قرار است از ابتدای سال‌جاری میلادی به ۷/ ۱ میلیون بشکه در روز برسد، دیگر موضوعی است که در روزهای آینده توسط معامله‌گران بازار نفت رصد خواهد شد.

عناوین برگزیده