تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۱۷
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۷۷۳۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش‌گشایش؛

گذشتن از مرزهای تحلیل

می متالز - ورود نقدینگی جدید و بدون شناخت کافی از بازار سرمایه، کار را برای پیش بینی و تعیین روند آتی معاملات بازار سرمایه بیش از پیش سخت‌تر کرده است.
گذشتن از مرزهای تحلیل

آنچه در بازار دیروز گذشت:

به گزارش می متالز، روز گذشته شاهد نوسان قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم. پس از آغاز معاملات همچون روز‌های قبل با افزایش قیمت‌ها و رشد بیش از ۳ هزار واحدی شاخص کل همراه بودیم.

پس از آن شاهد فزونی عرضه‌ها بودیم که منجر به منفی شدن قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌ها و به طور مثال تشکیل صف فروش در نماد خساپا شد و رشد شاخص به حدود ۷۰۰ واحد کاهش یافت و شاخص هم وزن نیز با افت یک درصدی مواجه شد.

با این حال در ساعات پایانی بازار مجددا شاهد بهبود وضعیت تقاضا و افزایش قدرت خریداران بودیم، به گونه‌ای که شاخص کل مجددا رشد خود را ۴ رقمی کرد و با بیش از ۱.۴۶۵ واحد افزایش به کار خود پایان داد و میزان افت نماگر هم وزن به ۰.۳۲ درصد رسید.

ارزش کل معاملات نیز رقم جالب توجه در حدود ۵.۰۰۰ میلیارد تومان را ثبت نمود که نشان دهنده وضعیت مناسب حضور نقدینگی در سطح بازار سرمایه است.

سیاست و اقتصاد کلان

تظاهرات معترضان عراقی در شهر بغداد و در محل سفارت آمریکا منجر به افزایش مجدد تنش‌ها در این کشور گردیده است. پس از کشته شدن برخی از نیرو‌های حشدالشعبی در حمله اشغال گران آمریکایی در روز دوشنبه، دیروز شاهد تظاهرات و اعتراض گسترده عراقی‌ها نسبت به این موضوع بودیم که منجر به آتش کشیدن درب‌های ورودی این سفارت خانه و تلاش برای ورود به این سفارت خانه شد.

در بازار ارز شاهد رشد قیمت دلار بودیم. قیمت هر دلار آمریکا در روز گذشته با حدود ۲۰۰ تومان افزایش به ۱۳.۳۰۰ تومان رسید. بهای هر سکه طلا نیز به بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

در خبری در حوزه حمل و نقل، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه مرکزی گفت: نفت‌کوره کم‌سولفور موردنیاز کشتیرانی به صورت کامل توسط این منطقه تامین و توزیع شده است.

وی با اشاره با انتشار برخی اخبار درباره عدم تامین سوخت کم‌سولفور موردنیاز شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سوی وزارت نفت در رسانه‌های خبری در این باره افزود: مشکل اصلی در این زمینه عدم اجرای تعهدات از سوی شرکت پیمانکاری طرف قرارداد شرکت کشتیرانی بوده است.

بازار امروز

افزایش نوسانات در سطح بازار را می‌توان محتمل‌ترین پیش بینی نسبت به معاملات امروز و روز‌های کاری پیش‌رو عنوان کرد.

در حالی قیمت‌ها در بسیاری از صنایع مرز‌های تحلیل بنیادی وتکنیکال را پشت سر گذاشته اند و هیچ گونه منطقی در خصوص رشد قیمت‌ها در بسیاری از صنایع حکم فرما نیست، ورود نقدینگی جدید و بدون شناخت کافی از بازار سرمایه، کار را برای پیش بینی و تعیین روند آتی معاملات بازار سرمایه بیش از پیش سخت‌تر کرده است.

از سوی دیگر، علی رغم اصرار بسیاری از خبرگان بازار سرمایه در خصوص افزایش سهام شناور و عرضه‌های اولیه بزرگ در سطح بازار و با هدف افزایش عمق بازار و حفظ نقدینگی در سطح بازار، به نظر می‌رسد که این اقدامات با سخت گیری‌های سازمان بورس مواجه شده است و مسوولین این نهاد افزایش قیمت‌ها و رشد شاخص کل را بر هر مورد دیگری در بازار سرمایه اولویت داده اند. به هر حال بهتر است که این اشخاص نسبت به وظایف ذاتی خود که نظارت بر گزارش دهی صحیح و بسیاری موارد نظارتی دیگری که در حال حاضر هیچ گونه کنترلی بر آن‌ها وجود ندارد، بپردازند و رشد شاخص کل و نماگر‌های این بازار را به عنوان کارنامه عملکرد خود در نظر نگیرند. عدم افزایش سهام شناور و یا رشد تعداد شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه صرفا منجر به تورم قیمتی در سهام شرکت‌ها و بزرگ شدن حباب‌های قیمتی خواهد گردید.

عناوین برگزیده