تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۷۷۴۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فولاد جهان‌آرا در کاهش وابستگی صنعت نفت به خارج از کشور موثر است

می متالز - استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ساخت فولاد جهان آرا بخش قابل توجهی از وابستگی صنعت نفت به خارج از کشور را رفع می‌کند، گفت: این پروژه حاصل تلاش های مشترک مسوولان استانی با ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) است.
فولاد جهان‌آرا در کاهش وابستگی صنعت نفت به خارج از کشور موثر است

به گزارش می متالز، غلامرضا شریعتی روز سه‌شنبه در آیین آغاز به کار نمایشگاه محصولات منتخب سه هزار طرح اشتغال زایی، با اشاره به تلاش‌ها برای توسعه استان و رفع محرومیت‌های موجود، گفت: یک تفاهم نامه‌ در سال ۹۵ بین ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و استانداری خوزستان در زمینه  ایجاد فرصت‌های شغلی کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ استان و همچنین اقدامات عمرانی با محوریت محرومیت‌زدایی امضا شد.

وی ادامه داد: اجرای این تفاهم نامه شرایط بسیار سختی را پیش رو داشت و بعضا گفته می‌شد محقق شدن این تفاهم نامه طی سه سال امکان پذیر نیست.

شریعتی با اشاره به اینکه خود ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) هم عنوان کرده بود که تاکنون چنین تفاهم‌نامه‌ای با این حجم از کار در استان ایجاد نشده بود، افزود: اما در هر صورت، عمده این اقدامات، اجرایی و کارها در مراحل نهایی خود قرار دارند.

استاندار خوزستان یادآور شد: در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی کوچک و متوسط کار به خوبی پیش‌رفته و گزارش مفصلی در این زمینه موجود است.

وی به همکاری مشترک مسوولان استانی و شهرستانی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اشاره کرد و گفت: همچنین در حوزه سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی، فولاد جهان آرا، کارخانه قند دزفول، بیمارستان در حال ساخت دزفول و پروژه کاغذسازی که نقش استراتژیکی برای استان و کشور دارد و در نهایت این کارخانه می‌تواند به قطع وابستگی کشور از خارج برای تامین کاغذ دست پیدا کند.

استاندار خوزستان از پیشرفت فیزیکی قابل توجه در اجرای پروژه فولاد شهید جهان آرا خبر داد و گفت: اوایل سال آینده پروژه یک میلیون و نیم تنی تولید فولاد این کارخانه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه فولادسازی جهان آرا فقط یک فولادسازی ساده نیست، گفت: در این کارخانه اسلب یا شمش ورق عریض تولید می شود که فولاد مبارکه به صورت محدود اقدام به تولید می‌کند.

شریعتی یادآور شد: کارخانه جهان آرا بعد از بهره‌برداری که در  محصولات صنعت نفت کشور کاربرد دارند، می تواند خوراک فولاد اکسین را نیز تامین کند.

وی ادامه داد: از این طریق بخش قابل توجهی از وابستگی کشور به بیرون قطع می شود و این گام مهمی در راستای تحقق استقلال صنعتی کشور خواهد بود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه برای ساخت فاز دوم کارخانه فولاد جهان آرا تمهیداتی دیده شده است، گفت: نمایندگان بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی از محل فاز دوم این پروژه بازدیدهایی داشته‌اند و امیدواریم مسائل اداری این بخش از پروژه فولاد جهان آرا نهایی و کار به سمت اجرایی شدن پیش برود.

اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ بسته حمایتی لوازم خانگی برای خانوارهای خسارت دیده از آبگرفتگی

نماینده عالی دولت در استان همچنین به دیگر موارد تفاهمنامه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) با استانداری خوزستان اشاره کرد و گفت: برای محرومیت‌زدایی از برخی مناطق استان، اقدامات قابل توجهی از جمله مدرسه سازی، ساخت مسجد، ایجاد پل های ارتباطی و ... در حال اجرا هستند.

شریعتی همچنین به تلاش‌های این ستاد در جریان سیل امسال خوزستان اشاره کرد و گفت: ۱۰ هزار بسته حمایتی لوازم خانگی به مناطق سیل زده کمک شد و در زلزله مسجد سلیمان ۲ هزار بسته دیگر در اختیار استان قرار گذاشته شد که بخش عمده‌ای از آن توزیع شده است.

در بحث آبگرفتگی اهواز نیز این ستاد بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ بسته حمایتی دیگر برای مناطقی که دچار آبگرفتگی شدند و لوازم آنها آسیب دیده‌اند را به استان اختصاص دهند، گفت: علاوه بر این تامین جهیزیه زوج‌های جوان همواره در دستور کار ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) قرار دارد.

بر اساس این گزارش، اشتغال مستقیم شرکت فولاد جهان آرا در فاز نخست ۸۰۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم آن سه هزار و ۵۰۰ نفر است که در صورت بهره برداری از فاز دوم این طرح نیز به همین میزان فرصت شغلی برای جوانان منطقه به وجود خواهد آمد.

عناوین برگزیده