تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۷۷۵۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرا طرح انتقال آب از خلیج فارس اَبَر پروژه است؟/ جزئیات ۱۰۳.۶هزار میلیارد ریال پروژه گل گهر

می متالز - اَبَر پروژه انتقال آب از خلیج فارس در سه فاز به طول 900 کیلومتر است که عملیات شیرین سازی و انتقال را انجام می دهد و جزو یکی از بزرگ ترین طرح های خط انتقال آب در دنیا محسوب می شود.
چرا طرح انتقال آب از خلیج فارس اَبَر پروژه است؟/ جزئیات ۱۰۳.۶هزار میلیارد ریال پروژه گل گهر

به گزارش می متالز، منطقه معدنی و صنعتی گل گهر تا پایان سال جاری، شاهد راه اندازی بیش از ۱۰۳.۶هزار میلیارد ریال پروژه خواهد بود. در این میان بزرگ ترین و شاخص ترین طرح سال جاری، راه اندازی قطعه نخست خط انتقال آب خلیج فارس توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است.
بزرگ ترین تولیدکننده سنگ آهن ایران به همراه شرکت گهرزمین تا پایان سال ۹۸ با راه اندازی ۵طرح، ۶۴۲شغل مستقیم و بیش از ۲۴۳۰ فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد می کنند.
این طرح ها شامل واحد خردایش شماره ۲ گل گهر،‌ گندله سازی شماره یک گهر زمین، واحد تیکنر مرکزی، قطعه نخست خط انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان و واحد آب شیرین کن بندرعباس است.
اَبَر پروژه انتقال آب از خلیج فارس در سه فاز به طول ۹۰۰ کیلومتر است که عملیات شیرین سازی و انتقال را انجام می دهد و جزو یکی از بزرگ ترین طرح های خط انتقال آب در دنیا محسوب می شود. در این طرح ۷۰.۲هزار میلیارد ریالی، سه ویژگی در “طول، فشار و دِبی” وجود دارد که آن را از سایر طرح های مشابه دنیا تمایز می سازد. در فاز نخست قرار است ۳۰۰ کیلومتر از این مسیر با سرمایه گذاری ۴۵.۵هزار میلیارد ریال، به بهره برداری برسد.
از سوی دیگر گندله سازی گهر زمین با ظرفیت تولید ۵ میلیون تنی، دیگر پروژه بزرگ این ناحیه معدنی به شمار می آید که از سرمایه گذاری بیش از ۱۶.۲هزار میلیارد ریالی برخوردار است.
همچنین واحد خردایش شماره ۲ نیز با سرمایه گذاری ۲۲۷۷ میلیارد ریالی، قرار است سالانه ۱۵ میلیون تن سنگ آهن شکسته به منظور تامین خوراک کارخانه های کنسانتره شماره ۵،‌ ۶و ۷ را تامین کند.
منطقه معدنی و صنعتی گل گهر در آبان ماه امسال نیز شاهد راه اندازی ۲۶ پروژه معدنی و صنایع معدنی از جمله آهن اسفنجی، فولادسازی، نیروگاه و واحد خردایش از سوی رییس جمهوری بود. سرمایه گذاری انجام شده در این تعداد طرح به ۸۲۰۰ میلیارد تومان رسید. حاصل آن رقم سرمایه گذاری ۱۲۷۰ شغل مستقیم و بیش از ۳۸۰۰ شغل غیرمستقیم بوده است.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده