تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۷۷۷۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش بی‌سابقه‌ درآمد شرکت ایرالکو در آذر ماه

می متالز - میزان درآمد شرکت آلومینیوم ایران در آذر ماه نسبت به آبان ماه و مدت زمان مشابه در سال گذشته، رشد قابل ملاحظه‌ای داشت؛ البته عامل اصلی افزایش درآمد شرکت، رشد میزان تقاضا و فروش شمش خالص بوده است.
افزایش بی‌سابقه‌ درآمد شرکت ایرالکو در آذر ماه

به گزارش می متالز، همانطور که در نمودار 1 آمده است، میزان درآمد شرکت آلومینیوم ایران در آذر ماه نسبت به آبان ماه و مدت زمان مشابه در سال گذشته، چشمگیر بوده و دارای روند صعودی قابل ملاحظه‌ای است. بر اساس عملکرد این شرکت، میزان فروش شمش خالص در آذر ماه دو برابر شده  و این موضوع، علت اصلی افزایش میزان درآمد ایرالکو محسوب می‌شود.

محصولات شرکت آلومینیوم ایران شامل شمش خالص، شمش آلیاژی و بیلت است که البته بخشی از شمش خالص آلومینیومی خود را هر ماه به منظور تهیه مواد اولیه از طریق تهاتر به سایر کشورها صادر می‌کند.

افزایش چشمگیر فروش بیلت آلومینیومی

شرکت آلومینیوم ایران در آذر ماه، 684 تن بیلت تولید کرده که در مقایسه با آبان ماه که این شرکت 601 تن تولید داشته، افزایش میزان تولید را در این زمینه شاهد هستیم. فعالیت این شرکت در فصل پاییز، صعودی بوده اما این میزان از تولید در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته دارای روند کاهشی بوده است؛ به گونه‌ای که در آذر ماه 1397، این شرکت 777 تن بیلت تولید و عرضه کرد که به این ترتیب کاهش 12 درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.

افزایش میزان تولید این شرکت در حوزه بیلت آلومینیومی با رشد قابل توجه تقاضا در بازار برای خرید و استفاده از این محصول آلومینیومی همراه بوده، به گونه‌ای که میزان فروش بیلت 111 درصد بیشتر از میزان تولید آن در آذر ماه بوده است. چنانچه مشاهده می‌کنیم شرکت ایرالکو در این ماه 684 تن بیلت تولید کرده، در حالی که میزان فروش این شرکت یک هزار و 442 تن بوده است. به این ترتیب، شرکت ایرالکو توانست بخشی از مازاد تولیدی خود که در ماه‌های آغازین سال داشته را به فروش برساند.

فروش بیلت شرکت آلومینیوم ایران نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، 45 درصد رشد داشته است؛ به نحوی که این شرکت در آذر ماه 1397، 995 تن فروش بیلت داشت.

نرخ فروش بیلت آلومینیومی در آذر ماه نسبت به ماه قبل از آن، افزایش 1.7 درصدی داشته است و  در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، چهار درصد کاهش داشته و از 23 هزار و 685 ریال به ازای هر کیلوگرم به 22 هزار و 737 ریال به ازای هر تن رسیده است.

افزایش فروش شمش خالص

شرکت آلومینیوم ایران میزان تولیدات خود را در زمینه شمش خالص آلومینیومی 4 درصد نسبت به ماه قبل (آبان ماه) افزایش داده، به گونه‌ای که میزان تولیدات شمش از 13 هزار و 279 تن به 13 هزار و 805 تن رسیده و روند تولید این شرکت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، 12 درصد افزایش یافته است.

گفتنی است، میزان فروش شمش خالص آلومینیوم در آذر ماه، بیشتر شده است؛ به این صورت که از 11 هزار و 118 تن به 20 هزار و 36 تن رسیده (80.2 درصد رشد)، البته نسبت به آذر ماه سال 1397 که فروش این شرکت هشت هزار و 177 تن بوده، 145 درصد میزان فروش افزایش یافته است.

همچنین مبلغ فروش شمش خالص آلومینیومی از 20 هزار و 597 تومان به ازای هرکیلوگرم در آبان ماه به 20 هزار و 963 تومان به ازای هر کیلوگرم در آذر ماه رسیده که رشد 1.8 درصدی را در این زمینه شاهد هستیم، البته مبلغ فروش نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، افت چشمگیری داشته است؛ به گونه‌ای که مبلغ فروش نسبت به آذر  ماه سال 1397، 6.1 درصد افت را تجربه کرد.

عدم فعالیت شرکت ایرالکو در زمینه شمش آلیاژی

شرکت آلومینیوم ایران به دلیل عدم فروش شمش آلیاژی در آبان ماه و همچنین مشکلات واردات آمیژان‌ها مورد نیاز برای تولید این محصول آلومینیومی، ترجیح داده است که در آذر ماه فعالیتی در زمینه تولید شمش آلیاژی نداشته باشد.

علی‌رغم عدم فعالیت و تولید شمش آلیاژی در آذر ماه اما فروش شرکت ایرالکو نسبت به آبان ماه افزایش یافته، به گونه‌ای که در آذر ماه این شرکت توانست 680 تن شمش آلیاژی خود را در بازار به فروش رساند. در صورتی که میزان فروش شمش آلیاژی این شرکت در ماه قبل 50 تن بود.

نرخ فروش شمش آلیاژی از 23 هزار و 244 تومان به ازای هر کیلوگرم به 22 هزار و 475 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که به این ترتیب کاهش 3.3 درصدی را در این زمینه شاهد هستیم. البته نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، نرخ فروش 22.9 درصد کاهش داشته است.

روند توسعه‌ای شرکت ایرالکو در آذر ماه

در پایان گفتنی است، همان‌طور که در نمودار 2 نشان داده شده، ایرالکو در آذر ماه سال 1398، جمعا حدود 14 هزار و 489 تن آلومینیوم تولید کرد که نسبت به ماه پیش از آن 1.5 درصد کاهش داشت و این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته  4.9 درصد رشد پیدا کرده است. همچنین میزان فروش این شرکت در آذر ماه، جمعا حدود 22 هزار و 158 تن بوده که نسبت به ماه پیش از آن 86 درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته 140 درصد رشد یافته است. در نهایت، این شرکت در آذرماه، حدود چهار هزار و 680 میلیارد و 858 میلیون ریال از محل فروش آلومینیوم درآمد کسب کرد که نسبت به ماه پیش از آن 89.5 درصد افزایش درآمد داشته و این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 125.5 درصد رشد یافته است.

عناوین برگزیده