تاریخ: ۰۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۷۷۸۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل گمرک بندر آستارا خبر داد:

صادرات ۲۳۷ میلیون دلاری کالای غیرنفتی از بندر آستارا به خارج از کشور

می متالز - امیدی از صادرات ۲۳۷ میلیون دلاری کالای غیر نفتی از گمرک این شهرستان به خارج از کشور خبر داد.
صادرات ۲۳۷ میلیون دلاری کالای غیرنفتی از بندر آستارا به خارج از کشور

به گزارش می متالز، «رسول امیدی» به آمار واردات و صادرات از گمرک زمینی بندر آستارا اشاره گفت: در ۹ ماه سال جاری، ۴۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

مدیرکل گمرک بندر آستارا افزود: محصولات کشاورزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده‌ها، محصولات شیمیایی، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، البسه، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و پلاستیکی، محصولات معدنی و فلزی عمده کالاهایی بوده که به کشورهای آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر شد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۱۲ هزار و ۱۸۱ تن کالا به ارزش ۴۸ میلیون و ۷۲۳ هزار دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شد، گفت: عمده کالاهای صادرات چمدانی شامل مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصولات کشاورزی بود که به جمهوری آذربایجان صادر شد.

امیدی خاطرنشان کرد: این مقدار تجارت چمدانی، از لحاظ وزن ۱۲۶ درصد و از حیث ارزش ۱۲۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک بندر آستارا با بیان اینکه در این مدت ۲۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۷۶ میلیون دلار از مبدا گمرک آستارا وارد کشور شده است، اظهارکرد: این مقدار کالاها از طریق کشورهای روسیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است.

وی اضافه کرد: مواد شیمیایی، چوب، آهن‌آلات، ماشین‌آلات و لوازم برقی کالاهایی هستند که از مبدا گمرک آستارا وارد کشور شده‌اند.

امیدی با اشاره به اینکه همچنین در این مدت ۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۷۱ میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده است، اظهارکرد: عمده کالاهای ترانزیت ورودی لوازم چوبی، فرآورده‌های نفتی، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، پشم‌ شیشه و ورق آهن بود که از کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین به مقصد ترکیه، عراق و امارات متحده عربی ترانزیت شده است.

مدیرکل گمرک بندر آستارا میزان ترانزیت خارجی خروجی را ۱۲۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۴۴ میلیون دلار دانست و تصریح کرد: این میزان کالای خارج شده از قاره‌های مختلف به کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان و اکراین ترانزیت شده است.

وی با اشاره به نوع کالای ترانزیت شده گفت: کالای ترانزیت شده شامل لوازم برقی، مصالح ساختمانی، گچ، سیمان، ظروف شیشه‌ای، لباس، محصولات کشاورزی، لوازم بهداشتی، خودروی سواری، مبلمان و ماشین‌آلات بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ۹ ماه گذشته از سال جاری از مرز زمینی آستارا یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۷۵۴ نفر تردد کرده‌اند، تصریح کرد: آمار مسافران ترددکننده نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافران خروجی ۴۲ درصد و مسافران ورودی ۳۷ درصد افزایش داشته است.

امیدی به افزایش ۲۴۰ درصدی درآمد عمومی اداره‌ کل گمرک این شهرستان در ۹ ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: درآمد گمرک آستارا در این مدت ۲ بیلیون و ۱۳۰ میلیارد و ۲۳۸ میلیون و ۸۰۲ هزار ریال بوده است.

منبع: شبستان
عناوین برگزیده