تاریخ: ۱۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۷۷۹۶۷
سرویس خبر : زمین شناسی

زمین لرزه به معادن سنگان خواف خسارت وارد نکرد

می متالز - مدیرعامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت های شرق کشور گفت: زمین لرزه ۵.۸ ریشتری امروز ۱۲ دی ماه در شهرستان خواف خسارتی به تاسیسات و تجهیزات معدنی مجتمع سنگ‌آهن سنگان در این منطقه وارد نکرده است.
زمین لرزه به معادن سنگان خواف خسارت وارد نکرد

به گزارش می متالز، محمد علی‌زاده روز پنجشنبه افزود: طبق ارزیابی و بازدیدهای به عمل آمده از تاسیسات شرکت های معدنی مستقر در مجتمع سنگ‌آهن سنگان، زمین‌لرزه خسارتی به راههای ارتباطی، تاسیسات آب، برق و گاز این مجموعه وارد نکرده لذا همه زیرساختهای معدنی سالم هستند.

شرکت تامین و توسعه زیرساخت های شرق کشور وظیفه تامین خدمات زیربنایی همچون برق، آب و گاز را برای معادن سنگان بر عهده دارد.

مدیرعامل مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف هم گفت: زلزله صبح امروز خسارت جانی و مالی در معادن این منطقه در پی نداشت.

علی همتی افزود: با این وجود هم‌اینک تمامی امکانات و تجهیزات لجستیکی مجتمع سنگ‌آهن سنگان به منظور ارائه خدمات فوری به خسارت‌دیدگان احتمالی زمین‌لرزه شهرستان خواف، در حالت آماده‌باش است.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان با ذخیره یک میلیارد تن یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرا دارد. 

 

زلزله خسارت جانی نداشت

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز گفت: ارزیابی ۲۳ روستای خواف حاکی از فقدان خسارت جانی در مناطق زلزله‌زده این شهرستان است.
اسماعیل بهمن‌آبادی افزود: با این وجود گزارشهایی از تلفات دام در پی زلزله امروز در خواف دریافت شده است. 

وی ادامه داد: گروه های عملیاتی امداد و نجات شهرستانهای خواف، رشتخوار، تایباد، تربت‌جام و همچنین دو گروه امدادی از جمعیت هلال احمر استان خراسان جنوبی بلافاصله پس از وقوع زمین‌لرزه در منطقه حضور یافته و هم‌اینک مشغول فعالیتهای امدادی هستند. 

معاون جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: ارزیابی خسارات نیز در محدوده جغرافیایی حادثه زلزله امروز همچنان ادامه دارد.

وی افزود: مدیرکل دفتر بحران استانداری و مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز همراه با بالگرد امدادی به منطقه حادثه‌دیده عزیمت کرده و مشغول هدایت عملیات امداد و ارزیابی روند امدادرسانی در شهرستان خواف هستند. 

کانون زلزله ۵.۸ ریشتری صبح امروز ۱۲ دی ماه بخش سنگان خواف بود اما در محدوده مرزی استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی و شهرستانهای این منطقه نیز احساس شد.

کانون مرکزی این زلزله ۴۱ کیلومتری سنگان و ۴۷ کیلومتری نشتیفان شهرستان خواف در جنوب خراسان رضوی و ۵۶ کیلومتری حاجی‌آباد در شمال استان خراسان جنوبی ثبت شده است.

مرکز شهرستان ۱۴۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است. خواف مرکب از چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن و سلامی ۹۶ روستا دارد. ۶۵ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند. شهرستان خواف از سمت شرق ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.

عناوین برگزیده