تاریخ: ۱۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۷۷۹۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم:

استخراج منابع فلزی اولویت قم در بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی است

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: سیاست استان در استخراج منابع معدنی به استخراج منابع فلزی به دلیل ارزش افزوده بیشتر و تخریب اراضی کمتر می باشد.
استخراج منابع فلزی اولویت قم در بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی است

به گزارش می متالز، محمود سیجانی روز پنجشنبه در جلسه شورای معادن استان قم با اشاره به استخراج ذخایر فلزی استان بیان کرد: ۱۷ محدوده ذخایر فلزی شامل طلا، آهن و مس در استان قم شناسایی شده و از این نظر قم می تواند به یکی از ظرفیت های معدنی تبدیل گردد.

وی اضافه کرد: از سال ۹۴ استان قم نسبت به استخراج و مطالعه ذخایر فلزی با استفاده از ژئوفیزیک هوایی در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به استقرار معادن سولفات و سدیم ابراز کرد: از آنجا که مواد اولیه این واحدها در صنایع مواد شوینده مصرف شده و سبب خروج ارز از کشور می شد نسبت به احیای آنها تلاش های همزمان در سطح استان و کشور در دستور کار قرار دارد.

سیجانی گفت: برای جلوگیری از نگرانی موجود از افزایش ریزگردها با فعال سازی این واحدها، پایلوت کشوری کاشت گونه های پایدار سازی منابع طبیعی در محدوده این ۳ واحد تولیدی انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به طرح استحصال منابع معدنی دریاچه نمک ابراز کرد: در منطقه سراجه استان برای انتقال شورآبه از طریق خطی برای استحصال از منابع معدنی این دریاچه تصمیم گیری شده است.

وی عنوان کرد: همچنین سرمایه گذاری جدیدی تولید هیدروکسید منزیم را بدون استفاده از شورآبه انجام داده که در صورتی که به تایید کارشناسان صنعت و معدن قرار بگیرد تحول بزرگی در استخراج و استحصال از منابع معدنی استان صورت خواهد گرفت.

وی همچنین تصریح کرد: یک درصد از ارزش افزوده معادن استان باید در قالب خسارت های وارده به محیط زیست به روستاهای اطراف اختصاص یابد.

وی  در ادامه با اشاره به استقرار صنایع معدنی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران تصریح کرد: در صورتی که این ممنوعیت از بین برود امکان استقرار این قبیل صنایع در این محدوده ممکن می گردد.

سیجانی تصریح کرد: برای پیشبرد طرح های توسعه ای و افزایش ظرفیت های تولید، حذف ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری ضرورت داشته است.

رییس سازمان معدن، صنعت و تجارت قم گفت: استقرار واحدهای فرآوری صنایع کشاورزی و صنایعی که امکان استقرار در شهرک های صنعتی را نداشته باشند در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران مستقر خواهند شد.

عناوین برگزیده