تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۰۵
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۷۸۰۳۹
سرویس خبر : محیط زیست

آخرین وضعیت زیست محیطی صنایع و پالایشگاه‌های تهران

می متالز - معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت زیست محیطی صنایع و نیروگاه‌های تهران گفت: سیستم فیلتراسیون کارخانه سیمان به عنوان صنعتی که نقش مهمی در آلودگی هوای تهران داشت به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است اما مشکل اصلی ما در حوزه منابع ساکن آلودگی هوای تهران شهرک‌های صنعتی هستند.
آخرین وضعیت زیست محیطی صنایع و پالایشگاه‌های تهران

به گزارش می متالز، بر اساس مطالعات سیاهه انتشار که به‌تازگی منتشر شده سهم منابع ساکن در آلودگی هوای تهران ۱۸ درصد اعلام شده است. از جمله این منابع ساکن می‌توان به پالایشگاه‌ها و صنایع اشاره کرد که حتی در روزهای اوج آلودگی هوا نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. محمد رستگاری - معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران - درباره آخرین وضعیت زیست محیطی صنایع و پالایشگاه‌های تهران بر اساس پایش اخیر اظهار کرد: صنایع و پالایشگاه‌ها در استان تهران محدود است و از جمله صنایع عمده این استان که می‌تواند منجر به آلودگی هوا شود می‌توان به کارخانه سیمان در جنوب شرق تهران اشاره کرد.

وی ادامه داد: این کارخانه‌ طی سال‌های گذشته مشکلات زیست‌محیطی زیادی داشت و شکایت‌های زیست‌محیطی زیادی به دلیل فعالیت آلاینده کارخانه سیمان به دست ما می‌رسید. محیط زیست استان تهران طی دو سال اخیر به‌صورت جدی پیگیر بهبود سیستم فیلتراسیون این کارخانه بود تا از آلودگی گازهای خروجی آن کاسته شود. خوشبختانه از مهرماه امسال سیستم فیلتراسیون کارخانه سیمان به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر به‌صورت آزمایشی فعالیت می‌کند و امیدواریم به‌زودی به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با بیان اینکه استفاده از سوخت مازوت در این کارخانه می‌تواند آلودگی‌هایی را به دنبال داشته باشد، گفت: متاسفانه طی هفته‌های گذشته و همزمان با اوج آلودگی هوا در تهران این کارخانه از سوخت مازوت استفاده می‌کرد. ما از شرکت گاز استان تهران انتظار داریم که در این شرایط گاز مورد نیاز برای فعالیت این کارخانه‌ها را تامین کند. استفاده از سوخت گاز برای خود کارخانه‌ها نیز به صرفه‌تر است اما این شرکت گاز است که سهمیه‌ای را برای آن‌ها تعیین می‌کند.

رستگاری با اشاره به اینکه صنایع استان تهران تحت کنترل است، تصریح کرد: در بخش نیروگاهی نیز در استان تهران پنج نیروگاه بعثت، شهدای پاکدشت، طرشت، نیروگاه گازی ری و نیروگاه پرند وجود دارد که البته همه آن‌ها همیشه فعال نیستند. به طور مشخص در شهر تهران نیروگاه بعثت فعال است که به‌صورت کتبی تعهد داده است که از گاز به عنوان سوخت استفاده کند. ما نیز تقریبا به‌طور روزانه این مرکز را پایش می‌کنیم.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه منابع ساکن آلودگی هوا شهرک‌های صنعتی هستند، اظهار کرد: در این شهرک‌ها تعداد زیادی واحد آلاینده مانند ریخته‌گری‌ها وجود دارد که در کنار یکدیگر کانون آلودگی را به وجود می‌آورند. در حال حاضر در تهران ۳۰۰ صنف وجود دارد که البته همه آن‌ها منجر به آلودگی هوا نمی‌شوند اما تعداد زیاد آن‌ها حل کردن مشکل آلودگی ناشی از این شهرک‌ها را سخت‌ می‌کند.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا رفع محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتر برای تهران منجر به این نمی‌شود که تعداد بیشتری واحد آلاینده یا صنعتی در محدوده استان تهران مستقر شوند، گفت: رفع محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتر فعلا فقط در حد پیشنهاد است و هنوز تصویب نشده ولی چنانچه با رفع محدودیت موافقت شود فقط واحدهایی که آلودگی هوا ندارند و از سوی دیگر آب‌بر نیستند می‌توانند داخل شهرک‌های صنعتی مسقر شوند.

عناوین برگزیده