تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۴۰۷
کد خبر: ۷۸۰۹۱

تلاش برای تولید الکترود گرافیتی توسط شرکت دانش بنیان ایرانی

می متالز - مدیرعامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی از تلاش متخصصان این شرکت دانش بنیان برای تولید الکترود گرافیکی مورد استفاده در صنعت فولاد خبر داد.
تلاش برای تولید الکترود گرافیتی توسط شرکت دانش بنیان ایرانی

به گزارش می متالز، “حسن نوایی” مدیرعامل شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی، در خصوص دومین جشنواره ملی فولاد ایران افزود: نمایشگاه های متعددی در طول سال از متافو، سمپوزیوم، نمایشگاه صنعت، صنعت فولاد و غیره در سطح ملی و بین المللی برای تامین قطعات و فناوری ها و نیازهای بخش معدن و صنایع معدنی برگزار می‌شود، اما این جشنواره تنها جشنواره بومی سازی صنعت فولاد در کشور است.

وی بیان داشت: در این جشنواره شرکت هایی که موفق شده اند نیازهای صنعت را بومی و داخلی سازی کنند، دستاوردهای خود در معرض دید همگان قرار می دهند.

نوایی اظهار داشت: در فضای صنعتی کشورمان تامین نیازها با انواع فناوری های مختلف سخت و پیچیده است، اما شرکت ‌های دانش‌بنیان با ورود به این فضا به دنبال برآورده کردن

نیازها هستند و در این جشنواره ها دستاوردهای شان را به نمایش می‌گذارند.

وی یاد آور شد: جای چنین جشنواره‌ای در سال‌های گذشته در فضای صنعتی کشور خالی بود.

مدیرعامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی بیان داشت: امروز فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در فضای صنعتی کشور جا افتاده و بسیاری کالاهای استراتژیک که پیشتر به سختی از آنها استفاده می‌شد، اکنون در فضای یاد شده جا برای استفاده از آنها باز شده است.

وی، دو شرکت بزرگ فولاد مبارکه و فولاد خوزستان را سردمدار استفاده از کالاهای بومی سازی شده برشمرد و گفت: در شرایطی این دو شرکت ریسک استفاده از کالای ایرانی را می پذیرند که هنوز شرکت ها در برابر استفاده از کالاهای ایرانی و داخلی سازی شده مقاومت می کنند.

نوایی بیان داشت: بطور نمونه امروز در محصول کاتالیست، تابوی استفاده از کالای ایرانی شکسته شده و شرکت ها جز کاتالیست ایرانی به کاتالیست دیگری فکر نمی کنند.

وی ادامه داد: در زمینه کاتالیست های سولفور زدایی، شرکت‌ها به خود اجازه می‌دهند تا از دانش ایرانی استفاده کند و از جمله فولاد غدیر نی ریز موضوع مهندسی را در کنار تأمین کاتالیست به شرکت گسترش فناوری خوارزمی سپرده است.

مدیرعامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی اضافه کرد: تا همین ۱۰ سال پیش هیچ کس ریسک استفاده از کاتالیست ایرانی را نمی پذیرفت، اما امروز شرکت های بزرگ و متوسط فولادی به شرکت های دانش بنیان در این زمینه اعتماد می کنند.

وی در ادامه با اشاره به تحریم ها گفت: امروز کشور در مرحله‌ای قرار دارد که اگر هر قطعه، ماده یا وسیله ای از صنعت فولاد توسط شرکتی بومی سازی شود، از آن استقبال می‌شود.

نوایی افزود: امروز شرکت‌های مصرف کننده یا شرکت‌های کارفرمایی کشور به آن سطح از بلوغ رسیده اند که با اطمینان کالاهای بومی شده ایرانی را مصرف کنند، موضوعی که در گذشته وجود نداشته و شرکت‌ها بیشتر به برند محصولات توجه می کردند و حاضر به پذیرش ریسک نبودند.

این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: امروزه تحریم‌ها به سمت و سویی می رود که دشمنان به طور مشخص و موردی روی کالاهای اصلی صنعت فولاد مثل الکترود گرافیتی یا نیدل کک دست می‌گذارند و شرکت‌هایی که در زمینه حمل این مواد به ایران، انتقال پول آن و غیره دست داشته باشند را مشمول تحریم قرار می دهد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع، شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی سرمایه گذاری در خصوص نیدل کک را آغاز کرده و به زودی یک واحد ۱۰ هزار تنی تولید این محصول را راه اندازی خواهد کرد که در ادامه به تولید الکترود گرافیکی خواهد انجامید تا یکی از رویاهای صنعت فولاد در داخلی سازی این کالا به واقعیت مبدل شود.

عناوین برگزیده